image

Digitalisering Rechtspraak maakt papierloos werken prioriteit

woensdag 11 april 2018, 13:25 door Redactie, 5 reacties

De digitalisering van de Rechtspraak wordt minder ambitieus en maakt papierloos werken de prioriteit, zo heeft de Raad voor de rechtspraak aan minister Dekker voor Rechtsbescherming laten weten (pdf). De Rechtspraak is al enkele jaren bezig met de modernisering en digitalisering van juridische procedures.

Het digitaal procederen bleek echter meer tijd en geld te kosten dan van tevoren was gepland. In opdracht van de Raad voor de rechtspraak is het digitaliseringsprogramma door een onafhankelijke commissie onderzocht. De conclusie is dat de digitalisering van de Rechtspraak minder ambitieus wordt en zich zal gaan richten op het digitaal uitwisselen en beschikbaar stellen van gegevens over rechtszaken voor juridische professionals en rechtzoekenden. De prioriteit komt te liggen bij het realiseren van papierloos werken in de procesvoering. Dit moet de digitalisering eenvoudiger en beter beheersbaar maken.

De Rechtspraak zal met een plan komen om de digitale toegankelijkheid te verbeteren. Hiervoor wordt samengewerkt met de mensen die met de it-systemen gaan werken, zoals rechtspraakmedewerkers, professionals en instanties die vaak gerechtelijke procedures voeren en rechtzoekenden. Dit plan moet in het najaar gereed zijn. In de rechtsgebieden waarin al digitaal wordt geprocedeerd, blijft dit gewoon doorgaan.

De digitalisering op het terrein van strafrecht, gaat volgens planning door. Op het terrein van toezicht is in november 2017 de landelijke invoering van digitaal werken in bewindszaken gestart. Deze loopt volledig door in 2018. Komende maanden zal er een besluit worden genomen over de landelijke invoering van digitaal procederen in handelsvorderingen.

Reacties (5)
11-04-2018, 13:33 door Anoniem
Vooral niet te moeilijk doen over dat het allemaal veel langer duurt dan gepland en ach, de extra kosten, daar hebben we het helamaal niet over, natuurlijk. Gewoon doordenderen alsof er niets aan de hand is.

Het zoveelste hoofdstuk "nodeloze ICTfaals bij de rijksoverheid". Maar hee, er zijn tenminste wel een paar projectmanagers die dit leuk op hun CV kunnen zetten.
11-04-2018, 16:26 door karma4
Door Anoniem: Vooral niet te moeilijk doen over dat het allemaal veel langer duurt dan gepland en ach, de extra kosten, daar hebben we het helamaal niet over, natuurlijk. Gewoon doordenderen alsof er niets aan de hand is.

Het zoveelste hoofdstuk "nodeloze ICTfaals bij de rijksoverheid". Maar hee, er zijn tenminste wel een paar projectmanagers die dit leuk op hun CV kunnen zetten.
Het falen zit ij de ICT dienstverleners alles wordt aanbesteed.
Worden de beloftes onder inspanningsverplichting gedaan niet als resultaat (Agile devops in vertrouwen samenwerken).
De ICT economie vaart er wel bij.
11-04-2018, 19:49 door Anoniem
Door karma4: Het falen zit ij de ICT dienstverleners alles wordt aanbesteed.
Dat is niet waar. Ik herinner me nog de advertentie van sjef kompjoetors bij precies deze tent. Vandaar ook dat deze faal me helemaal niets verbaast. En er zijn genoeg andere voorbeelden waar je het gefaal niet in z'n geheel of zelfs helemaal niet op "dienstverleners" mag afschuiven.

Worden de beloftes onder inspanningsverplichting gedaan niet als resultaat (Agile devops in vertrouwen samenwerken).
De ICT economie vaart er wel bij.
Dan zolg je toch lekker dat je je aanbesteding anders structureert. Je bent er zelf bij hoor.
12-04-2018, 18:35 door karma4
Door Anoniem: ....
Dan zorg je toch lekker dat je je aanbesteding anders structureert. Je bent er zelf bij hoor.
Ik had wat rondgesnuffeld en zag genoeg aanbestedingsvragen om het zo te stellen.
Nee anders opstellen van aanbesteding gaat niet lukken. Er is geen kennis daarvoor intern aanwezig. Daarover gingen nu net die aanbestedingen. Inhuurvraag om aan te besteden en om het werk dat is aanbesteed te controleren.
Wat je soms ziet dat die inhuur van advies zichzelf op zeer bevoorrechte posities plaatst.
13-04-2018, 22:35 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: ....
Dan zorg je toch lekker dat je je aanbesteding anders structureert. Je bent er zelf bij hoor.
Ik had wat rondgesnuffeld en zag genoeg aanbestedingsvragen om het zo te stellen.
Nee anders opstellen van aanbesteding gaat niet lukken. Er is geen kennis daarvoor intern aanwezig. Daarover gingen nu net die aanbestedingen. Inhuurvraag om aan te besteden en om het werk dat is aanbesteed te controleren.
Wat je soms ziet dat die inhuur van advies zichzelf op zeer bevoorrechte posities plaatst.
Of je bent eerlijk en geeft toe dat wat je aan het doen bent gewoon niet werkt en hou daar dus maar mee op en ga wat anders doen, of we moeten concluderen dat je als overheid gewoon [x] Ongeschikt bent en we doeken het hele feest op en beginnen opnieuw, met andere mensen.

Want ja natuurlijk is het kwalijk als je links en rechts bedrogen en uitezogen wordt door gewiekste consultants al dan niet ingehuurd via ons-kent-ons borrelclubjes maar het is wel gemeenschapsgeld en je bent wel overheid en opdrachtgever en dus gewoon verantwoordelijk voor je beslissingen met ze in zee te gaan en het gegraai toe te laten. Als je die verantwoordelijkheid niet kan dragen, heb je niets te zoeken op de positie van overheid van dit land. Of om het even welk ander land.

Maargoed, kennelijk is de bende gewoon door-en-door corrupt, gezien dat je als "interim gemeentesecretaris" een jaarsalaris per maand kan binnenharken voor het ongevraagd de rest van het gemeentepersoneel door de strot duwen van slechtgeschreven SF verhaaltjes in een muf religiesausje, die je "alleen maar" tot je kan nemen in cursusjes, ook al voor exorbitante bedragen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.