image

Uitwisseling passagiersdata kan werklast Justitie vergroten

vrijdag 13 april 2018, 12:11 door Redactie, 5 reacties

Het kabinet wil luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiersgegevens aan de overheid te verstrekken zodat die verder kunnen worden verwerkt, maar dit kan de werklast voor Justitie vergroten, zo blijkt uit onderzoek. De op te richten eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL) moet reserverings- en check-in-gegevens van luchtvaartmaatschappijen gaan verwerken.

Een wetsvoorstel om dit te realiseren werd begin januari naar de Tweede Kamer gestuurd. Volgens het ministerie van Justitie mogen de passagiersgegevens alleen worden gebruikt om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen, op te sporen en te vervolgen. De Pi-NL-eenheid kan zowel de passagiersgegevens als het resultaat van de verwerking met Europol en vergelijkbare eenheden van andere lidstaten delen. Ook kunnen het Openbaar Ministerie, de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee en de Rijksrecherche bij de eenheid Pi-NL informatie opvragen.

In opdracht van de stuurgroep Pi-NL heeft een extern bureau onderzoek gedaan naar wat de gevolgen van het verwerken van passagiersgegevens zijn voor de Marechaussee, politie, bijzondere opsporingsdiensten, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak en de Dienst Justitiële Inrichtingen. "Het gaat bij het bepalen van de structurele werklastgevolgen om het aantal hits en alerts die gegenereerd worden door de Pi-NL en de werklast die deze hits en alerts met zich meebrengen voor de keten om hieraan opvolging te geven", aldus de onderzoekers.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat een deel van de werklasteffecten op geen enkele manier is te bepalen. De betrokken organisaties verwachten echter dat de effecten voor een grote werklaststijging kunnen zorgen. Zo wordt er rekening gehouden met een "aanzuigende werking" van de passagiersinformatie-eenheden (PIU) van andere landen op het aantal internationale rechtshulpverzoeken. Het is daarnaast de verwachting dat betrokken landen naast signaleringen in het Schengen Informatiesysteem (SIS) ook met hun eigen watchlists zullen werken.

Ook denken de organisaties dat passagiersgegevens in veel landen eenvoudig kunnen worden opgevraagd. Het is namelijk niet overal nodig om hiervoor eerst toestemming van een Officier van Justitie te hebben. "En in sommige landen maakt de opsporing onderdeel uit van de PIU, wat de stap om een persoon op een watchlist te zetten nog kleiner maakt", zo laten de onderzoekers verder weten. Dit kan voor een toename van internationale rechtshulpverzoeken zorgen.

In het geval van de werklast die wel kwantificeerbaar was blijkt dat het opvolgen van hits uit het systeem en internationale rechtshulpverzoeken de werklast vergroten. Deze werklast zou daarnaast niet goed te beïnvloeden zijn en wordt uitgevoerd door capaciteit van specifieke organisatie-onderdelen. "Dit maakt de betreffende organisaties kwetsbaar voor de toename in werklast", aldus de conclusie (pdf).

Reacties (5)
13-04-2018, 13:20 door Anoniem
Geachte Roverheid, misschien nog niet bekend, maar ik heb niets te verbergen.
Mijn str*nt was vanochtend lichtbruin, zal ik morgen weer melding doen.
Misschien is er wel kleurverschil.
13-04-2018, 14:13 door Anoniem
Voorstanders van dit uitwisselplan hebben nooit willen kijken naar de negatieve gevolgen. Die laten geloven dat als je meer gegevens gaat uitwisselen het apparaat van politie en justitie met dezelfde middelen en tijd ook meer kan afhandelen.

Zouden voorstanders in het Kabinet en de Tweede Kamer ook denken dat als ze zelf meer dossiers te behandelen krijgen ze die nog even zorgvuldig kunnen afronden in dezelfde tijd die ze hebben voor hun huidige dossiers? Of kunnen die zich wel de luxe permiteren om het vuile werk door anderen te laten afwerken?

Als je data gaat uitwisselen doe je dat met een zorgvuldig doordacht plan. Behalve als je liever niet kijkt naar de negatieve gevolgen. Dan ga je eerst data uitwisselen omdat je in sprookjes wil geloven. En als er dan toch negatieve gevolgen blijken te zijn dan geef je de tegenstanders de schuld.
13-04-2018, 17:36 door Briolet
Door Anoniem: Voorstanders van dit uitwisselplan hebben nooit willen kijken naar de negatieve gevolgen. Die laten geloven dat als je meer gegevens gaat uitwisselen het apparaat van politie en justitie met dezelfde middelen en tijd ook meer kan afhandelen. …

Hoezo is dit een negatief gevolg? Er staat ook niet dat de middelen gelijk blijven. Er komt een geheel nieuw apparaat bij die deze data verwerkt.

Het extra werk komt omdat er verdachte sporen gevonden zullen worden die door justitie gevolgd gaan worden. Jij vind dit negatief. Anderen zullen het juist positief vinden als er meer concrete sporen boven water komen.
14-04-2018, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: Voorstanders van dit uitwisselplan hebben nooit willen kijken naar de negatieve gevolgen.
[...]
Als je data gaat uitwisselen doe je dat met een zorgvuldig doordacht plan. Behalve als je liever niet kijkt naar de negatieve gevolgen.
Het onderzoek is in opdracht van de stuurgroep Pi-NL gedaan. Dit is onderdeel van het zorgvuldig doordenken van het plan en er wordt dus wél naar negatieve gevolgen gekeken.
14-04-2018, 22:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voorstanders van dit uitwisselplan hebben nooit willen kijken naar de negatieve gevolgen.
[...]
Als je data gaat uitwisselen doe je dat met een zorgvuldig doordacht plan. Behalve als je liever niet kijkt naar de negatieve gevolgen.
Het onderzoek is in opdracht van de stuurgroep Pi-NL gedaan. Dit is onderdeel van het zorgvuldig doordenken van het plan en er wordt dus wél naar negatieve gevolgen gekeken.
Wat noem je zorgvuldig en doordacht aan het plan bij deze gebeurtenissen?
In mei 2018 moet het rond zijn. Het wetsvoorstel zou halverwege 2017 naar de volksvertegenwoordiging. Dat werd pas begin dit jaar, slechts een paar weken voor de deadline. En daarna verschijnt dit rapport met doorberekeningen eens. Blijkbaar hecht de stuurgroep er weinig waarde aan om de volksvertegenwoordiging tijdig te informeren. Is er soms baat bij om de volksvertegenwoordiging onder druk te zetten? Als ze nu commentaar geven dan weet de stuurgroep dat het maanden extra kan kosten. Deze conclusies hadden al maanden geleden bekend moeten zijn en zeker niet pas weken na het indienen van het al zwaar vertraagde wetsvoorstel. De verkiezingen zijn in deze geen excuus voor het tijdje doen van onderzoek en presenteren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.