Ook onder de aankomende Europese privacywetgeving moeten Facebook-gebruikers gerichte advertenties accepteren om van de dienst gebruik te kunnen maken. Facebook gaat gebruikers deze week om toestemming vragen voor verschillende manieren waarop de website hun data gebruikt.
Het afmelden voor gerichte advertenties zal echter niet mogelijk zijn. Facebookgebruikers kunnen wel beperken welke data adverteerders voor hun advertenties kunnen gebruiken. "Maar alle advertenties op Facebook zijn tot op zekere hoogte gericht, en dat geldt ook voor offline advertenties", aldus Facebook plaatsvervangend Privacy Officer Rob Sherman."
Om toestemming te vragen zullen zowel op de Facebookwebsite als app verschillende schermen verschijnen. Gebruikers krijgen geen optie om dit te weigeren. De enige mogelijkheid is om het te accepteren of de data-instellingen te beheren, zo meldt persbureau Reuters. "Mensen kunnen ervoor kiezen om niet op Facebook te zijn als ze willen", merkt Sherman op.
Op de eigen website heeft Facebook meer details gegeven. Zo moeten gebruikers kiezen of ze willen dat Facebook data van partners gebruikt om advertenties te laten zien. Wanneer gebruikers ervoor hebben gekozen om politieke, religieuze of relatiegegevens op hun profiel te delen, zal Facebook vragen of ze deze data willen blijven delen en Facebook er gebruik van mag blijven maken. Ook zal Facebook vragen om gezichtsherkenning in te schakelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.