image

Facebook: Gebruikers moeten gerichte advertenties accepteren

woensdag 18 april 2018, 11:59 door Redactie, 32 reacties

Ook onder de aankomende Europese privacywetgeving moeten Facebook-gebruikers gerichte advertenties accepteren om van de dienst gebruik te kunnen maken. Facebook gaat gebruikers deze week om toestemming vragen voor verschillende manieren waarop de website hun data gebruikt.

Het afmelden voor gerichte advertenties zal echter niet mogelijk zijn. Facebookgebruikers kunnen wel beperken welke data adverteerders voor hun advertenties kunnen gebruiken. "Maar alle advertenties op Facebook zijn tot op zekere hoogte gericht, en dat geldt ook voor offline advertenties", aldus Facebook plaatsvervangend Privacy Officer Rob Sherman."

Om toestemming te vragen zullen zowel op de Facebookwebsite als app verschillende schermen verschijnen. Gebruikers krijgen geen optie om dit te weigeren. De enige mogelijkheid is om het te accepteren of de data-instellingen te beheren, zo meldt persbureau Reuters. "Mensen kunnen ervoor kiezen om niet op Facebook te zijn als ze willen", merkt Sherman op.

Op de eigen website heeft Facebook meer details gegeven. Zo moeten gebruikers kiezen of ze willen dat Facebook data van partners gebruikt om advertenties te laten zien. Wanneer gebruikers ervoor hebben gekozen om politieke, religieuze of relatiegegevens op hun profiel te delen, zal Facebook vragen of ze deze data willen blijven delen en Facebook er gebruik van mag blijven maken. Ook zal Facebook vragen om gezichtsherkenning in te schakelen.

Reacties (32)
18-04-2018, 12:40 door Anoniem
Lanzaam maar zeker komt er meer van de ware aard van facebook boven. Mijn persoonlijk advies is: ga eraf
18-04-2018, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem: Lanzaam maar zeker komt er meer van de ware aard van facebook boven. Mijn persoonlijk advies is: ga eraf

Beste pas er af gaan als de GDPR van kracht is.
Dan zijn ze verplicht je te verwijderen, nu kun je je account slechts deactiveren ;)
18-04-2018, 13:08 door softwaregeek
facebook is hardleers!
18-04-2018, 13:13 door Anoniem
Altijd leuk als ze even hun voorwaarden aanpassen en als je geen "toestemming" geeft "kun je geen gebruik (meer) maken van de dienst", oftewel ja zeggen of eraf getieft worden en dan dus ook alles wat je erop gezet hebt niet meer bijkunnen en niet meer kunnen veranderen of eraf halen.
18-04-2018, 13:18 door Anoniem
Door softwaregeek: facebook is hardleers!

Mensen zijn hardleers, stem met je voeten en loop weg.
18-04-2018, 13:53 door Anoniem
Straks lopen hier ook agenten met facebook gedreven herkenningsbrillen op.
Het wordt een enge dystopische wereld. Wie verzint zo'n digitaal panopticum?

Wie gaat hier nog tegen in? Of collaboreert alles en iedereen al met dit soort gasten
en hun zieke wereldbeeld?
18-04-2018, 14:15 door Anoniem
Door softwaregeek: facebook is hardleers!

Ja; maar haar gebruikers zijn verslaafd, te vergelijken met o.a. drugsverslaafden, die er graag van af willen, maar het niet kunnen.
18-04-2018, 14:31 door Anoniem
Zolang Facebook ook vermeldt dat als je het er niet eens mee bent en het niet zo lastig is om jouw account verwijderd te krijgen vind ik het prima.

Zonder te googlen vond ik het aardig uitdagend om jouw facebook profiel verwijderd te krijgen, ik kwam telkens maar op deactiveren van profiel. Heel irritant.
18-04-2018, 14:39 door Anoniem
Zet het onderstaandet in je host bestand en je hebt voorlopig geen last meer van Facebook.

# Block Facebook IPv4
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 facebook.com
127.0.0.1 login.facebook.com
127.0.0.1 www.login.facebook.com
127.0.0.1 fbcdn.net
127.0.0.1 www.fbcdn.net
127.0.0.1 fbcdn.com
127.0.0.1 www.fbcdn.com
127.0.0.1 static.ak.fbcdn.net
127.0.0.1 static.ak.connect.facebook.com
127.0.0.1 connect.facebook.net
127.0.0.1 www.connect.facebook.net
127.0.0.1 apps.facebook.com
# Block Facebook IPv6
::1 www.facebook.com
::1 facebook.com
::1 login.facebook.com
::1 www.login.facebook.com
::1 fbcdn.net
::1 www.fbcdn.net
::1 fbcdn.com
::1 www.fbcdn.com
::1 static.ak.fbcdn.net
::1 static.ak.connect.facebook.com
::1 connect.facebook.net
::1 www.connect.facebook.net
::1 apps.facebook.com
18-04-2018, 14:41 door Anoniem
Mensen zijn hardleers. Ik roep het al ruim 10 jaar en iedereen had toen zelf ook kunnen zien. Alleen toen wou niemand het zien want schapen lopen dezelfde kant op en nu kun je er niet meer onderuit. Facebook heeft gewoon gelijk, mensen zijn dom. Eigen schuld als je gegevens misbruikt worden.
18-04-2018, 15:07 door abj61 - Bijgewerkt: 18-04-2018, 15:08
Door Anoniem:
Door Anoniem: Lanzaam maar zeker komt er meer van de ware aard van facebook boven. Mijn persoonlijk advies is: ga eraf

Beste pas er af gaan als de GDPR van kracht is.
Dan zijn ze verplicht je te verwijderen, nu kun je je account slechts deactiveren ;)
Ook nu kan je je profiel verwijderen, tis iets meer werk dan deactiveren maar het kan.
Overigens ben je er ook niet zeker van dat als de GDPR van kracht is dat al je gegevens verwijderd zijn / worden.
18-04-2018, 16:12 door Briolet
Door Anoniem: Zet het onderstaandet in je host bestand en je hebt voorlopig geen last meer van Facebook.

# Block Facebook IPv4
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 facebook.com

Dan ben je wel heel naïef als je denkt er te komen met die paar domeinen. Zet ze maar eens in je eigen hosts bestand en klik dan http://nl-nl.facebook.com. Ik weet zeker dat die nog doorgelaten wordt. En nog honderden andere sites waar vaak geen 'facebook' in de url zit.
18-04-2018, 16:38 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Zet het onderstaandet in je host bestand en je hebt voorlopig geen last meer van Facebook.

# Block Facebook IPv4
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 facebook.com

Dan ben je wel heel naïef als je denkt er te komen met die paar domeinen. Zet ze maar eens in je eigen hosts bestand en klik dan http://nl-nl.facebook.com. Ik weet zeker dat die nog doorgelaten wordt. En nog honderden andere sites waar vaak geen 'facebook' in de url zit.

Nee vriend http://nl-nl.facebook.com komt er ook niet doorheen!
18-04-2018, 17:18 door Anoniem


Ook zal Facebook vragen om gezichtsherkenning in te schakelen.


" Ook Mark Zuckerberg dekt webcam van laptop af "
https://www.security.nl/posting/475245/Ook+Mark+Zuckerberg+dekt+webcam+van+laptop+af

Men was kennelijk toen al stiekem bezig met het testen van remote webcam beheer.
18-04-2018, 18:36 door Anoniem
Hoe zeer ik het ook met de bovenstaande meningen eens ben. Mensen kiezen er zelf voor om op Facebook te zijn net als het gros gebruik maakt van google. Gratis bestaat niet Ik zou willen dat er een betaalde variant is.
Geldt ook voor nieuwssites dit kan niet gratis. Dus als je iets wil betaal er dan voor. Als je niet betaald krijg je dit soort zaken
18-04-2018, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem: Zet het onderstaandet in je host bestand en je hebt voorlopig geen last meer van Facebook.

# Block Facebook IPv4
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 facebook.com
127.0.0.1 login.facebook.com
127.0.0.1 www.login.facebook.com
127.0.0.1 fbcdn.net
127.0.0.1 www.fbcdn.net
127.0.0.1 fbcdn.com
127.0.0.1 www.fbcdn.com
127.0.0.1 static.ak.fbcdn.net
127.0.0.1 static.ak.connect.facebook.com
127.0.0.1 connect.facebook.net
127.0.0.1 www.connect.facebook.net
127.0.0.1 apps.facebook.com
# Block Facebook IPv6
::1 www.facebook.com
::1 facebook.com
::1 login.facebook.com
::1 www.login.facebook.com
::1 fbcdn.net
::1 www.fbcdn.net
::1 fbcdn.com
::1 www.fbcdn.com
::1 static.ak.fbcdn.net
::1 static.ak.connect.facebook.com
::1 connect.facebook.net
::1 www.connect.facebook.net
::1 apps.facebook.com


Whahahahaha, of voor de blocklist op je router en/of switch LOL
18-04-2018, 19:35 door Bitwiper - Bijgewerkt: 18-04-2018, 19:36
Door Anoniem: Mensen zijn hardleers. Ik roep het al ruim 10 jaar en iedereen had toen zelf ook kunnen zien. Alleen toen wou niemand het zien want schapen lopen dezelfde kant op en nu kun je er niet meer onderuit. Facebook heeft gewoon gelijk, mensen zijn dom. Eigen schuld als je gegevens misbruikt worden.
Wat een ongelofelijk dom gelul. Ik heb nooit een Facebook account gehad, wil er nooit een en bij mijn vorige werkgever heb ik ruzie gemaakt om te voorkomen dat foto's van events op de zaak (met mijn kop erop, zie https://nos.nl/artikel/2227962-facebook-komt-met-optie-voor-gezichtsherkenning.html wat ik niet kan uitzetten want ik heb geen account) op Facebook zouden verschijnen. "Jeetje wat maak jij je druk, iedereen zit toch op Facebook? Heb je soms wat te verbergen of zo"?

JA IK HEB WAT TE VERBERGEN! Namelijk ALLE informatie over mij waar anderen geld aan verdienen, in het bijzonder als dat in mijn nadeel is - en vroeger of later is dat meestal zo!

Het zou mij gigantisch verbazen als Facebook geen profiel van mij heeft opgebouwd - mede dankzij fijne familie, vrienden en collega's - het type dat ook denkt dat Air-Miles gratis zijn (> 80% van mijn naïeve medelanders gok ik).

Facebook, Google, enquetebureaus, mass-mailers en -als ze de kans krijgen- banken, en zelfs de KvK zijn de bloedzuigers van deze eeuw. Welcome to the future waarin iedereen meer van jou weet of zelfs meent te kunnen voorspellen dan jijzelf. Schaamteloze hufters zijn het.
18-04-2018, 21:49 door spatieman
facebook zou mij moeten betalen voor alle advertentie te zien, en de tijd die me dat kost.
18-04-2018, 23:19 door Anoniem
Door Bitwiper:
Door Anoniem: Mensen zijn hardleers. Ik roep het al ruim 10 jaar en iedereen had toen zelf ook kunnen zien. Alleen toen wou niemand het zien want schapen lopen dezelfde kant op en nu kun je er niet meer onderuit. Facebook heeft gewoon gelijk, mensen zijn dom. Eigen schuld als je gegevens misbruikt worden.
Wat een ongelofelijk dom gelul. Ik heb nooit een Facebook account gehad, wil er nooit een en bij mijn vorige werkgever heb ik ruzie gemaakt om te voorkomen dat foto's van events op de zaak (met mijn kop erop, zie https://nos.nl/artikel/2227962-facebook-komt-met-optie-voor-gezichtsherkenning.html wat ik niet kan uitzetten want ik heb geen account) op Facebook zouden verschijnen. "Jeetje wat maak jij je druk, iedereen zit toch op Facebook? Heb je soms wat te verbergen of zo"?

JA IK HEB WAT TE VERBERGEN! Namelijk ALLE informatie over mij waar anderen geld aan verdienen, in het bijzonder als dat in mijn nadeel is - en vroeger of later is dat meestal zo!

Het zou mij gigantisch verbazen als Facebook geen profiel van mij heeft opgebouwd - mede dankzij fijne familie, vrienden en collega's - het type dat ook denkt dat Air-Miles gratis zijn (> 80% van mijn naïeve medelanders gok ik).

Facebook, Google, enquetebureaus, mass-mailers en -als ze de kans krijgen- banken, en zelfs de KvK zijn de bloedzuigers van deze eeuw. Welcome to the future waarin iedereen meer van jou weet of zelfs meent te kunnen voorspellen dan jijzelf. Schaamteloze hufters zijn het.

Here my 2 cents https://www.visualcapitalist.com/personal-data-ecosystem/
19-04-2018, 00:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem: Zet het onderstaandet in je host bestand en je hebt voorlopig geen last meer van Facebook.

# Block Facebook IPv4
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 facebook.com

Dan ben je wel heel naïef als je denkt er te komen met die paar domeinen. Zet ze maar eens in je eigen hosts bestand en klik dan http://nl-nl.facebook.com. Ik weet zeker dat die nog doorgelaten wordt. En nog honderden andere sites waar vaak geen 'facebook' in de url zit.

Nee vriend http://nl-nl.facebook.com komt er ook niet doorheen!

Dat klopt niet. Als je alleen die hosts file hebt komt het er wel doorheen. Zo werkt de hosts file, het gaat om volledige hostnamen (FQDN) die gekoppeld worden aan IP nummers.

Als je een eigen DNS server hebt zou je wel met wildcards kunnen werken.
19-04-2018, 06:06 door root
Door abj61:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Lanzaam maar zeker komt er meer van de ware aard van facebook boven. Mijn persoonlijk advies is: ga eraf

Beste pas er af gaan als de GDPR van kracht is.
Dan zijn ze verplicht je te verwijderen, nu kun je je account slechts deactiveren ;)
Ook nu kan je je profiel verwijderen, tis iets meer werk dan deactiveren maar het kan.
Overigens ben je er ook niet zeker van dat als de GDPR van kracht is dat al je gegevens verwijderd zijn / worden.

Volgens Mark is je account verwijderen voldoende. Zie onderste regel in dit artikel:

https://www.nu.nl/internet/5216846/belangrijkste-uitspraken-zuckerberg-verhoor.html
19-04-2018, 08:04 door Anoniem
Ik denk niet dat het al te veel uit gaat uitmaken. M.Z. weet dat ie gesteund wordt door het grootste surveillance imperium ter wereld, die zijn initiatief destijds mede financieel hebben mogelijk gemaakt, evenals google. om over de data te kunnen beschikken via een NDA gag order desnoods.

Wereldwijd gaat het bedrijf op Anglo-Amerikaanse voet verder en zal zich ook niet te veel gaan aantrekken van de GDPR omdat dat monster tandeloos is of niet optreedt. Halen we een Yank voor het HaagseInternationale Hof komen ze hem desnoods met geweld "bevrijden". Facebook = Orwelliaanse newspeak beinvloeding, gemengd met fake news.

Jodocus Oyevaer
19-04-2018, 09:22 door Anoniem
Zolang mensen een 'gratis' dienst willen hebben, moeten ze niet zeuren over privacy
19-04-2018, 09:26 door Anoniem
Door Anoniem:


Ook zal Facebook vragen om gezichtsherkenning in te schakelen.


" Ook Mark Zuckerberg dekt webcam van laptop af "
https://www.security.nl/posting/475245/Ook+Mark+Zuckerberg+dekt+webcam+van+laptop+af

Men was kennelijk toen al stiekem bezig met het testen van remote webcam beheer.

Alsof hackers geinteresseerd zijn wat die autist uitspookt ;-)
19-04-2018, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe zeer ik het ook met de bovenstaande meningen eens ben. Mensen kiezen er zelf voor om op Facebook te zijn net als het gros gebruik maakt van google. Gratis bestaat niet Ik zou willen dat er een betaalde variant is.
Geldt ook voor nieuwssites dit kan niet gratis. Dus als je iets wil betaal er dan voor. Als je niet betaald krijg je dit soort zaken

Het probleem met Nederlanders en betalen. Nederlanders zijn in het algemeen te krenterig om diensten zoals Whatsapp te betalen. Op mijn UK telefoon betaalde ik 49p per jaar voor Whatsapp, dat model was in Nederland niet in te voeren met als gevolg dat het verdien model nu data graaien is geworden.
19-04-2018, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd leuk als ze even hun voorwaarden aanpassen en als je geen "toestemming" geeft "kun je geen gebruik (meer) maken van de dienst", oftewel ja zeggen of eraf getieft worden en dan dus ook alles wat je erop gezet hebt niet meer bijkunnen en niet meer kunnen veranderen of eraf halen.

Volgens de GDPR is een toestemming die op deze manier verkregen wordt niet geldig, het is een vorm van dwang, want toestemming is niet noodzakelijk voor de werking van Facebook of zelfs voor advertenties. En toestemming verkregen door dwang is niet geldig. Gewoon Facebook op 26 mei meteen de maximale boete opleggen en dat om de 14 dagen herhalen, tot het is aangepast. Zijn ze vrij snel failliet en is het probleem vanzelf opgelost.
19-04-2018, 12:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem: Zet het onderstaandet in je host bestand en je hebt voorlopig geen last meer van Facebook.

# Block Facebook IPv4
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 facebook.com

Dan ben je wel heel naïef als je denkt er te komen met die paar domeinen. Zet ze maar eens in je eigen hosts bestand en klik dan http://nl-nl.facebook.com. Ik weet zeker dat die nog doorgelaten wordt. En nog honderden andere sites waar vaak geen 'facebook' in de url zit.

Nee vriend http://nl-nl.facebook.com komt er ook niet doorheen!

Dat klopt niet. Als je alleen die hosts file hebt komt het er wel doorheen. Zo werkt de hosts file, het gaat om volledige hostnamen (FQDN) die gekoppeld worden aan IP nummers.

Als je een eigen DNS server hebt zou je wel met wildcards kunnen werken.

swa, keep your hair on;

1) nl-nl.facebook.com verwijst via wat CNAMES naar 31.13.64.16 en als je verbinding maakt met dat IP nr wordt je meteen weer redirect naar www.facebook.com en dan krijg je uit je host file een 127.0.0.1 als antwoord.

2) mbv dnsmasq kun je wel een hostfile en een lijst met domeinen laten blokken op je PC locaal zonder dat je een extra DNS server nodig hebt. het gebruik van het woord server is hier dus ambiguous.

kijkt eens op https://github.com/notracking/hosts-blocklists
19-04-2018, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: 1) nl-nl.facebook.com verwijst via wat CNAMES naar 31.13.64.16 en als je verbinding maakt met dat IP nr wordt je meteen weer redirect naar www.facebook.com en dan krijg je uit je host file een 127.0.0.1 als antwoord.
Je hebt dus een interactie met een server van Facebook gehad. Dat die een redirect genereert naar iets wat doodloopt op je hostfile geeft geen enkele garantie dat die interactie niet gelogd is, dat kan de server op 31.13.64.16 echt wel. En dus bestaat het risico dat Facebook dat ook gebruikt om je te volgen en profileren.
19-04-2018, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 1) nl-nl.facebook.com verwijst via wat CNAMES naar 31.13.64.16 en als je verbinding maakt met dat IP nr wordt je meteen weer redirect naar www.facebook.com en dan krijg je uit je host file een 127.0.0.1 als antwoord.
Je hebt dus een interactie met een server van Facebook gehad. Dat die een redirect genereert naar iets wat doodloopt op je hostfile geeft geen enkele garantie dat die interactie niet gelogd is, dat kan de server op 31.13.64.16 echt wel. En dus bestaat het risico dat Facebook dat ook gebruikt om je te volgen en profileren.

ja ja ja ja again, keep your hair on....

ik gaf enkel en alleen een verklaring waarom de een zegt 'het is geblokeerd' en de ander 'nietes want de naam staat niet in de hostfile'. jullie hebben beiden gelijk.

het had ook nog anders gekunt, de nl-nl.facebook.com verwijst met een CNAME naar www.facebook.com en dan maak je weer never nooit verbinding met een IP nummer van fakeboek.

wel waag ik het te betwijfelen of een redirect meteen een trace doet; ik kan het theoretisch niet uitsluiten natuurlijk, maar een redirect is op http laag dermate laag dat zelfs coockies zetten oid via een redirect http responce mij onbekend is dat het kan:

https://en.wikipedia.org/wiki/URL_redirection
https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie

een wireshark testje liet zien dat er inderdaad geen coockies gezet worden oid:

"GET / HTTP/1.1
Host: nl-nl.facebook.com
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:52.0) Gecko/20100101 Firefox/52.0
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Language: en-US,en;q=0.5
Accept-Encoding: gzip, deflate
DNT: 1
Connection: keep-alive
Upgrade-Insecure-Requests: 1

HTTP/1.1 302 Found
Location: https://www.facebook.com/
Content-Type: text/html; charset=UTF-8
X-FB-Debug: 4fB5moV9N5FV1IgOSQ9kfXgPA7F0RjtcGYEpejbBickg1YQDDfJXc8Y+tm5CZdS+2oQRoDPcqr66ONDreuJY5Q==
Date: Thu, 19 Apr 2018 12:46:33 GMT
Connection: keep-alive
Content-Length: 0
"
19-04-2018, 15:06 door Anoniem
Facebook - het zou verboden moeten worden.
19-04-2018, 15:20 door abj61
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe zeer ik het ook met de bovenstaande meningen eens ben. Mensen kiezen er zelf voor om op Facebook te zijn net als het gros gebruik maakt van google. Gratis bestaat niet Ik zou willen dat er een betaalde variant is.
Geldt ook voor nieuwssites dit kan niet gratis. Dus als je iets wil betaal er dan voor. Als je niet betaald krijg je dit soort zaken

Het probleem met Nederlanders en betalen. Nederlanders zijn in het algemeen te krenterig om diensten zoals Whatsapp te betalen. Op mijn UK telefoon betaalde ik 49p per jaar voor Whatsapp, dat model was in Nederland niet in te voeren met als gevolg dat het verdien model nu data graaien is geworden.
was in nl na 1 jaar €0,99? per jaar*, voor 5 jaar onge €3,50. Paar maanden nadat ik betaald had werd het volledig gratis.
* op Android, niet iedere gebruiker kreeg overigens een betaal verzoek, op Iphone was het in het begin volgens mij voor niemand gratis.
22-04-2018, 13:53 door Anoniem
Maar kijk eens wat de criticasters zelf doen: https://privacyscore.org/site/95649/

luntrus
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.