De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week in een onderzoek naar het gebruik van nepprofielen op datingsites bij verschillende bedrijven invallen gedaan. Bij de datingsites die de toezichthouder onderzoekt betalen gebruikers per bericht en chatten vaak, zonder dat ze het weten, met een nepprofiel.
De berichten die gebruikers ontvangen worden volgens de ACM vermoedelijk gestuurd door chatoperators die hiervoor betaald krijgen. Gebruikers betalen dan veel geld en krijgen niet wat ze verwachten, namelijk een ontmoeting. De toezichthouder raadt gebruikers aan om alert te zijn wanneer zij op een datingsite betalen per bericht. Verschillende signalen, zoals het ontvangen van veel berichten in korte tijd of het niet willen chatten via andere kanalen, kunnen erop duiden dat het om een nepprofiel gaat.
De ACM onderzoekt of er bij deze datingsites sprake is van misleiding van gebruikers of dat andere regels worden overtreden. Een belangrijke reden voor de ACM om dit soort datingsites te onderzoeken is dat het veelal om kwetsbare gebruikers gaat. Lopende het onderzoek wordt niet bekendgemaakt bij welke bedrijven er invallen hebben plaatsgevonden. Wanneer het onderzoek is afgerond kan de toezichthouder nog niet zeggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.