Google Chrome is een belangrijke reden dat het gebruik van adblockers de afgelopen jaren is gestegen, maar meer dan 20 miljoen Chrome-gebruikers hebben een nep-adblocker geïnstalleerd, zo meldt AdGuard. Eind vorig jaar bleek dat nep-adblockers een terugkerend probleem zijn.
Zo bleek één nep-adblocker 37.000 gebruikers te hebben. Door de slechte moderatie van Google is de situatie veel erger, aldus AdGuard. Het bedrijf ontdekte vijf nep-adblockers die bij elkaar opgeteld meer dan 20 miljoen gebruikers hadden. Sommige van de nep-adblockers bleken kwaadaardige code te bevatten die bijvoorbeeld het browsegedrag van de gebruiker aan een derde partij doorgaf.
"Met de huidige stand van zaken is het surfen door de Chrome Web Store net als het lopen door een mijnenveld", zegt Andrey Meshkov van AdGuard. Hij adviseert gebruikers dan ook om goed na te denken voordat ze een extensie installeren. Meshkov krijgt bijval van Wladimir Palant, de ontwikkelaar van Adblock Plus. "Je moet er rekening mee houden dat het updaten van extensies in de Chrome Web Store een volledig geautomatiseerd proces is. Er zijn geen menselijke controles zoals bij Mozilla en Opera. Dus niemand houdt je tegen om een onschuldige extensie in een kwaadaardige te veranderen."
Volgens Palant hebben de ontwikkelaars van de nep-adblockers bots gebruikt om het aantal downloads op te hogen. Toch noemt hij de situatie met nep-adblockers in de Chrome Web Store een "tikkende tijdbom". Google heeft de nep-adblockers die Meshkov rapporteerde inmiddels uit de Chrome Web Store verwijderd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.