Microsoft heeft vorig jaar 153.000 klachten over helpdeskfraudeurs ontvangen, een stijging van 24 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vijftien procent van de klagers (23.000 mensen) verloren ook geld door de oplichters. Gemiddeld ging het om een bedrag van tussen de 200 en 400 dollar.
Afgelopen december werd echter bekend dat één slachtoffer 89.000 euro was verloren. De helpdeskfraudeurs bellen slachtoffers en doen zich vaak voor als Microsoftmedewerker. Ze vertellen het slachtoffer dat er een probleem met de computer is en proberen vervolgens toegang tot de computer te krijgen. Voor het oplossen van de zogenaamde computerproblemen moet het slachtoffer betalen. Ook komt het voor dat de oplichters de rekening van het slachtoffer leeghalen.
Volgens Microsoft is het probleem veel groter dan de cijfers laten zien, aangezien helpdeskfraudeurs het ook op gebruikers van andere apparaten, platformen en software hebben voorzien, zoals Android, macOS en iOS. Om de problematiek aan te pakken werd onlangs een coalitie van Microsoft, andere bedrijven en de Nederlandse overheid aangekondigd. Ook wordt er samengewerkt met hostingproviders, telecomproviders, browserontwikkelaars en anti-virusbedrijven. "Maar in zoveel gevallen van socialengineering-aanvallen is het onderwijzen van gebruikers cruciaal", zegt Microsofts Erik Wahlstrom.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.