image

Microsoft ontving 153.000 klachten over helpdeskfraudeurs

maandag 23 april 2018, 09:43 door Redactie, 7 reacties

Microsoft heeft vorig jaar 153.000 klachten over helpdeskfraudeurs ontvangen, een stijging van 24 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vijftien procent van de klagers (23.000 mensen) verloren ook geld door de oplichters. Gemiddeld ging het om een bedrag van tussen de 200 en 400 dollar.

Afgelopen december werd echter bekend dat één slachtoffer 89.000 euro was verloren. De helpdeskfraudeurs bellen slachtoffers en doen zich vaak voor als Microsoftmedewerker. Ze vertellen het slachtoffer dat er een probleem met de computer is en proberen vervolgens toegang tot de computer te krijgen. Voor het oplossen van de zogenaamde computerproblemen moet het slachtoffer betalen. Ook komt het voor dat de oplichters de rekening van het slachtoffer leeghalen.

Volgens Microsoft is het probleem veel groter dan de cijfers laten zien, aangezien helpdeskfraudeurs het ook op gebruikers van andere apparaten, platformen en software hebben voorzien, zoals Android, macOS en iOS. Om de problematiek aan te pakken werd onlangs een coalitie van Microsoft, andere bedrijven en de Nederlandse overheid aangekondigd. Ook wordt er samengewerkt met hostingproviders, telecomproviders, browserontwikkelaars en anti-virusbedrijven. "Maar in zoveel gevallen van socialengineering-aanvallen is het onderwijzen van gebruikers cruciaal", zegt Microsofts Erik Wahlstrom.

Reacties (7)
23-04-2018, 12:07 door Anoniem
Ik snap niet dat na al die jaren en aandacht mensen er nog steeds intrappen.
23-04-2018, 13:24 door Anoniem
Human malware!
23-04-2018, 17:33 door Tha Cleaner
Door Anoniem: Ik snap niet dat na al die jaren en aandacht mensen er nog steeds intrappen.
Ik snap niet dat personen niet snappen, dat veel computer gebruikers helemaal niets van computers snappen.
23-04-2018, 21:33 door karma4 - Bijgewerkt: 23-04-2018, 21:50
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem: Ik snap niet dat na al die jaren en aandacht mensen er nog steeds intrappen.
Ik snap niet dat personen niet snappen, dat veel computer gebruikers helemaal niets van computers snappen.

Je moet het dam ook niet moeilijker dan:
- niet met vreemden meegaan
- geen snoepjes of wat dan ook aannemen van onbekenden

Even vertalen naar compjuter en er is weinig nieuws onder de zon. Lukt best als je er zo insteekt.
Het lastige is dat ophemelen dat compjuters zo bijzonder en onbegrijpelijk zouden zijn.
Voor de foute snoepjes moet je niet bij Verkade dan wel unilever gaan klagen.
24-04-2018, 07:25 door Anoniem
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem: Ik snap niet dat na al die jaren en aandacht mensen er nog steeds intrappen.
Ik snap niet dat personen niet snappen, dat veel computer gebruikers helemaal niets van computers snappen.
Je hoeft helemaal niets van computers te snappen. Het niet leven onder een steen en een klein beetje mensenkennis zou voldoende moeten zijn.
24-04-2018, 10:30 door Anoniem
Door karma4: Je moet het dam ook niet moeilijker dan:
- niet met vreemden meegaan
- geen snoepjes of wat dan ook aannemen van onbekenden

Als het inderdaad vreemden waren, was het niet zo'n probleem.

Deze oplichters zeggen dat ze Microsoft zijn, niet echt een onbekende voor de meeste computergebruikers. En Windows computers hebben altijd wel problemen.
25-04-2018, 08:45 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door karma4: Je moet het dam ook niet moeilijker dan:
- niet met vreemden meegaan
- geen snoepjes of wat dan ook aannemen van onbekenden

Als het inderdaad vreemden waren, was het niet zo'n probleem.

Deze oplichters zeggen dat ze Microsoft zijn, niet echt een onbekende voor de meeste computergebruikers. En Windows computers hebben altijd wel problemen.

Hoe moeilijk is het te begrijpen dat Microsoft NOOIT klanten spontaan belt met zulke vragen? Daar hoef je echt niet veel computerkennis voor te hebben. En dan belt er ook nog iemand die alleen Engels spreekt met een "Rajesh Koothrappali in het kwadraat" accent. Denken mensen nou echt dat Microsoft mensen met zo'n zwaar accent in een call centre aan het werk zet?

En ik weet ook wel als fervent Linux gebruiker dat Windows computers gemiddeld meer problemen hebben en in verhouding traag zijn maar "altijd problemen" is wel weer wat overdreven.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.