Translink Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, stopt de proef waarbij reizigers hun smartphone als ov-chipkaart konden gebruiken. Vorig jaar mei werd de proef met "OV-chip mobiel" gestart. Translink werkte samen met vervoerders, Vodafone en KPN om de ov-chipkaart in een smartphone te gebruiken.
De proef was beschikbaar voor reizigers met een Android-telefoon die over nfc en een nfc-simkaart beschikte. Tevens was een abonnement bij Vodafone, KPN, Simyo, Telfort of Yes Telecom verplicht en moest de Vodafone Wallet-app of OV-chip wallet-app zijn geïnstalleerd, alsmede de OV-chip mobiel-app. Naast in- en uitchecken konden gebruikers ook hun reisgegevens bekijken, hun actuele saldo inzien, wat de laatste transacties waren en via welke route er was gereisd.
In de eerste fase sinds de aankondiging was er op maximaal 10.000 gebruikers gerekend. De media-aandacht voor de proef leidde tot veel meer aanmeldingen dan verwacht en daarmee tot performanceproblemen. "Weliswaar zijn deze kort na de lancering verholpen, maar ze droegen wel bij aan een negatief sentiment rond de proef", zo laat Translink in het jaarverslag over 2017 weten (pdf). Op dit moment maken meer dan 8.000 reizigers gebruik van OV-chip mobiel.
Volgens het bedrijf is uit de proef gebleken dat de huidige techniek te beperkend is om 'betalen met je mobiel' landelijk uit te rollen. "Een landelijke uitrol zal worden gebaseerd op een andere, nieuwere onderliggende techniek, omdat gebleken is dat de huidige techniek niet geavanceerd genoeg is voor grootschalig gebruik." Een techniek die TransLink naar eigen zeggen aan het ontwikkelen is. De huidige 8.000 gebruikers krijgen deze week te horen dat ze weer een ov-chipkaart moeten aanschaffen, zo meldt het AD.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.