image

23 vragen en antwoorden over patch management

donderdag 11 september 2003, 15:01 door Redactie, 1 reacties

Patch management zou voor elke IT-afdeling een hoge prioriteit moeten hebben, maar in de nasleep van de recente virus- en wormuitbraken is het nog noodzakelijker om patch management goed op orde te hebben. Dit artikel behandelt 23 vragen over patch management varierend van "Moet patch management als volledige baan gezien worden" tot "Via remote acces service dial-in clients duurt het eeuwig voordat anti-virus updates en software patches geinstalleerd zijn. Enige suggesties?".

Reacties (1)
15-09-2003, 11:28 door Anoniem
Patchen is vaak overbodig voor de functionaliteit van een systeem. Het systeem deed al wat het moest doen voordat we de patch installeerden. Als de functionaliteit geen lst heeft van de bug, dan hoef je dus niet te patchen. Maar ja,..we doen het toch steeds om de kwetsbaarheid te verminderen. En deze patch blijkt vervolgens weer net zo buggy als die ervoor... Patchen is relatief zinloos en alle problematiek rondom patch management maakt inzichtelijk hoe groot de kans op fouten is.

Door een server "op slot te zetten", sla je twee vliegen in een klap. Je beperkt onnodig patchen en je scheidt functionaliteit van risico; kwetsbaarheden zijn niet meer bruikbaar door bijvoorbeeld virussen. Drie eigenlijk, want de beheerders-toegang tot een systeem is ook meteen veel beter beveiligd. Bij Kahuna (http://www.kahuna.nl) weten ze hoe je dit moet doen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.