In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over het plan van ABN Amro om gegevens van klanten voor gepersonaliseerde advertenties te gaan gebruiken. De bank wil advertenties via het online huishoudboekje Grip aan klanten laten zien. Zo'n half miljoen mensen maken gebruik van deze dienst.
ABN Amro zou eerst van plan zijn om alleen eigen producten te promoten, maar gaat ook kijken naar mogelijkheden om Grip-gebruikers door andere bedrijven te laten benaderen, zo meldde Trouw deze week. Volgens de bank hebben Grip-gebruikers al ingestemd met het gebruik van hun gegevens voor aanbiedingen van ABN Amro. Wanneer ook derden via Grip gaan adverteren moet hier opnieuw toestemming voor worden gegeven. Een paar jaar geleden kwam ING nog in het nieuws omdat het betaalgegevens van klanten wilde gaan gebruiken. Iets waarvoor de bank uiteindelijk excuses aanbood.
Naar aanleiding van het nieuws over de plannen van ABN Amro heeft de PvdA Kamervragen aan minister Hoekstra van financiën gesteld. Zo moet de minister laten weten welke regels er gelden met betrekking tot het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties in huishoudboekjesapps van banken. Ook moet Hoekstra duidelijk maken om wat voor soort advertenties het gaat.
PvdA-Kamerlid Nijboer vraagt de minister ook op welke manier klanten op de hoogte worden gesteld dat hun persoonlijke bankgegevens worden gebruikt voor commerciële doeleinden en of klanten daadwerkelijk de informatie tot zich hebben genomen waaruit dit blijkt. Verder moet Hoekstra laten weten of hij de mening deelt dat het volstrekt onwenselijk is dat persoonlijke bankgegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties, zeker als dat advertenties van derden zijn.
Nijboer vraagt tevens of de minister bereid is zijn initiatiefnota over te nemen waarin een verbod wordt voorgesteld op het delen van gegevens die banken via hun nutsfunctie hebben verkregen. Als laatste stelt het Kamerlid deze vraag: Heeft u de indruk, nu ABN Amro sluipenderwijs meer gegevens wil commercialiseren, dat banken na de crisis meer aan het klantenbelang zijn gaan denken? Deelt u de observatie dat banken de lessen van de crisis te lijken vergeten, en steeds minder aan hun klanten en de samenleving te lijken denken en deelt u de constatering dat de sector wel weer denkt aan het commercialiseren van privacygevoelige informatie en hogere beloningen? De minister heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.