image

Kamervragen over plan ABN Amro voor gepersonaliseerde advertenties

donderdag 17 mei 2018, 15:13 door Redactie, 17 reacties

In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over het plan van ABN Amro om gegevens van klanten voor gepersonaliseerde advertenties te gaan gebruiken. De bank wil advertenties via het online huishoudboekje Grip aan klanten laten zien. Zo'n half miljoen mensen maken gebruik van deze dienst.

ABN Amro zou eerst van plan zijn om alleen eigen producten te promoten, maar gaat ook kijken naar mogelijkheden om Grip-gebruikers door andere bedrijven te laten benaderen, zo meldde Trouw deze week. Volgens de bank hebben Grip-gebruikers al ingestemd met het gebruik van hun gegevens voor aanbiedingen van ABN Amro. Wanneer ook derden via Grip gaan adverteren moet hier opnieuw toestemming voor worden gegeven. Een paar jaar geleden kwam ING nog in het nieuws omdat het betaalgegevens van klanten wilde gaan gebruiken. Iets waarvoor de bank uiteindelijk excuses aanbood.

Naar aanleiding van het nieuws over de plannen van ABN Amro heeft de PvdA Kamervragen aan minister Hoekstra van financiën gesteld. Zo moet de minister laten weten welke regels er gelden met betrekking tot het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties in huishoudboekjesapps van banken. Ook moet Hoekstra duidelijk maken om wat voor soort advertenties het gaat.

PvdA-Kamerlid Nijboer vraagt de minister ook op welke manier klanten op de hoogte worden gesteld dat hun persoonlijke bankgegevens worden gebruikt voor commerciële doeleinden en of klanten daadwerkelijk de informatie tot zich hebben genomen waaruit dit blijkt. Verder moet Hoekstra laten weten of hij de mening deelt dat het volstrekt onwenselijk is dat persoonlijke bankgegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties, zeker als dat advertenties van derden zijn.

Nijboer vraagt tevens of de minister bereid is zijn initiatiefnota over te nemen waarin een verbod wordt voorgesteld op het delen van gegevens die banken via hun nutsfunctie hebben verkregen. Als laatste stelt het Kamerlid deze vraag: Heeft u de indruk, nu ABN Amro sluipenderwijs meer gegevens wil commercialiseren, dat banken na de crisis meer aan het klantenbelang zijn gaan denken? Deelt u de observatie dat banken de lessen van de crisis te lijken vergeten, en steeds minder aan hun klanten en de samenleving te lijken denken en deelt u de constatering dat de sector wel weer denkt aan het commercialiseren van privacygevoelige informatie en hogere beloningen? De minister heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden (pdf).

Reacties (17)
17-05-2018, 15:25 door Anoniem
We wilden toch zo nodig allemaal internet bankieren en alles online doen? Dat wilden we toch zo graag?
Zie hier het resultaat...
17-05-2018, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem: We wilden toch zo nodig allemaal internet bankieren en alles online doen? Dat wilden we toch zo graag?
Zie hier het resultaat...
Daar heeft het NIKS mee te maken. Banken hadden al heel lang computers die transacties verwerkten.
Het heeft te maken met commercieel denken en allerlei regelgeving die dit soort acties juist legaliseert.
Daarom heeft het ook niet zo veel zin om het als kamerlid aan te vallen, de kamer is er immers eerder al mee akkoord
gegaan.
17-05-2018, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: We wilden toch zo nodig allemaal internet bankieren en alles online doen? Dat wilden we toch zo graag?
Zie hier het resultaat...

Wilden wij dat, of de banken?
Heeft de bank de klant gevraagd of hij/zij wilde internet bankieren? Of werd de kalnt voor een voldongen feit geplaatst door de bank?

Idem v.w.b. het verdwijnen van steeds meer betaalautomaten en filialen.
Etc, etc.

De banken bedenken wat, en dwingen de klant vervolgens tot acceptatie.
het bieden van enige keuze of input van de klant wordt niet bebodne of gevraagd door de bank.


Misschien het wekelijkse loonzakje maar weer invoeren? :-)
17-05-2018, 16:17 door Anoniem
Dit is totaal onacceptabel! Advertentie bedrijven hebben NIKS met mijn bankgegevens te doen. Volgens mij wordt je onderhand verplicht om een anti-tracker extensie te hebben om je privacy nog enigszins te kunnen bewaren.
17-05-2018, 16:35 door Anoniem
Door Anoniem: We wilden toch zo nodig allemaal internet bankieren en alles online doen? Dat wilden we toch zo graag?
Zie hier het resultaat...

Ik weet niet wie je bedoeld met WE, maar ik wilde dat in ieder geval niet.
17-05-2018, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem: We wilden toch zo nodig allemaal internet bankieren en alles online doen? Dat wilden we toch zo graag?
Zie hier het resultaat...
Er zijn heel veel mensen die dat helemaal niet willen/wouden en is het door hun strot gedouwd.
17-05-2018, 19:34 door Anoniem
Daarnaast heeft de overheid zich in de luren laten leggen met 'de overstapservice' van de banken. Omdat nu je rekeningnummer veranderd bij een overstap doet bijna geen mens dat . Wel voor een simpel telefoonnummer portabiliteit verplichten maar voor een rekeningnummer niet.
17-05-2018, 20:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Er zijn heel veel mensen die dat helemaal niet willen/wouden en is het door hun strot gedouwd.
Volgens mij zijn dat er maar 4 en die zitten allemaal op deze site....

Nee jongetjes, gerichte reclame sturen dat doen de banken al 40 jaar. Tot ik een keer heb aangegeven dat ik het niet
meer wilde (omdat ze wel heel hard aan het doorzaniken waren over uitvaartverzekeringen) zat er om de andere week
een reclamefolder bij mijn papieren rekeningafschriften (nog voor er internetbankieren was) en die waren ook keurig gericht
op de klant. Had je weinig geld dan een folder over lenen, meer geld dan een folder over sparen, nog meer geld dan een
folder over huis kopen en hypotheken, enz.

Echt jongetjes, dit is allemaal niks nieuws al denk je misschien dat het uniek is. De bank weet al tientallen jaren waar
je je geld aan uitgeeft en hoeveel.
17-05-2018, 22:19 door Anoniem
We kunnen klagen wat we willen. De macht om dit te veranderen ligt in onze eigen handen.

Ga voor contant. Ben je niet blij met een bedrijf, ga ergens anders heen.
Regel veel zelf zonder app of wat dan ook; geen tikkie maar cash.
Ga eens bij iemand langs voor koffie en geen whatsapp.
Enzovoorts, enzovoorts.

Uiteindelijk houden we dit zelf in stand door dit soort "diensten" te blijven gebruiken.
Want laten we eerlijk zijn: het is zo makkelijk en we hoeven zelf niet na te denken en het is gratis!
Dus wat kan er mis zijn.

Inderdaad.
18-05-2018, 08:46 door Anoniem
Door Anoniem:Want laten we eerlijk zijn: het is zo makkelijk en we hoeven zelf niet na te denken en het is gratis!
Dus wat kan er mis zijn.
Ik weet niet waar jij bankiert, maar ik ken geen enkele bank waar dat gratis is...
18-05-2018, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem: Daarnaast heeft de overheid zich in de luren laten leggen met 'de overstapservice' van de banken. Omdat nu je rekeningnummer veranderd bij een overstap doet bijna geen mens dat . Wel voor een simpel telefoonnummer portabiliteit verplichten maar voor een rekeningnummer niet.

Tja ik gok dat dat komt omdat ieder rekening nummer een unieke bankcode bevat van je standaard filiaal. Met je IBAN nummer is dat zelfs Europees geworden...
18-05-2018, 15:33 door johanw
Al die privacy schending ten behoeve van reclame... Als je zoveel mogelijk alle advertenties blokkeert maak je dergelijke verdienmodellen in elk geval onrendabel, dan houdt het vanzelf op. Dus iedereen een adblocker en zoveel mogelijk anderen overhalen om de moeite te doen die ook te installeren.
18-05-2018, 16:30 door Anoniem
Ik snap het probleem wel, maar om Internet bankieren te gebruiken heb je de app Grip helemaal niet nodig, dit is een andere App van ABN Amro voor een huishoudboekje...
Je kan gewoon stoppen met Grip en wel Internet Bankieren gebruiken via de app die daarvoor bedoeld is.


Niet dat ik goed wil praten wat gebeurd, maar ik zie veel reacties over internet bankieren, iets wat hiervan volgens mij losstaat... Het gaat om het huishoudboekje van ABN Amro.
18-05-2018, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daarnaast heeft de overheid zich in de luren laten leggen met 'de overstapservice' van de banken. Omdat nu je rekeningnummer veranderd bij een overstap doet bijna geen mens dat . Wel voor een simpel telefoonnummer portabiliteit verplichten maar voor een rekeningnummer niet.

Tja ik gok dat dat komt omdat ieder rekening nummer een unieke bankcode bevat van je standaard filiaal. Met je IBAN nummer is dat zelfs Europees geworden...

Dat was al voordat IBAN ingevoerd werd en ze hadden kunnen kiezen om alleen NL te kiezen en niet de banknaam erbij in het IBAN nummer zoals de meeste landen doen.
https://www.ing.be/nl/retail/daily-banking/other-payments/overview-iban-countries
19-05-2018, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem: We wilden toch zo nodig allemaal internet bankieren en alles online doen? Dat wilden we toch zo graag?
Zie hier het resultaat...

Dat wil ik juist helemaal niet, maar ik word gedwongen!
19-05-2018, 18:55 door Anoniem
Dit is simpelweg het resultaat van Europese wetgeving (PSD2), dus hypocriet van de overheid. Bovendien moet er door de individu zelf eerst toestemming worden gegeven.
23-05-2018, 00:57 door Anoniem
Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming / GPDR mogen banken dit zonder toestemming helemaal niet doen, en gegeven toestemming kan op elk moment worden ingetrokken. Lijkt me dus zaak dat iedereen die geen voorstander is van de plannen van de bank(en) om even de toestemming in te trekken. En ja, banken... iemand omschreef ze eens als iemand die je een paraplu uitleent maar 'm terug wil hebben zodra het gaat regenen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.