image

Overheid vroeg Apple om informatie over 269 toestellen in 2017

zondag 27 mei 2018, 09:29 door Redactie, 4 reacties

De Nederlandse autoriteiten hebben Apple vorig jaar om informatie over 269 toestellen gevraagd, zo blijkt uit het nieuwste transparantierapport van het bedrijf. In 2016 ging het nog om 496 verschillende toestellen. Informatie over 40 toestellen werd door Apple verstrekt.

Bij "apparaatverzoeken" gaat het vaak om informatie over gestolen en verloren toestellen, zoals IMEI- of serienummers. Ook het aantal verzoeken waarin om de gegevens werd gevraagd nam af. Vorig jaar ging het om 65 verzoeken, tegenover 106 verzoeken een jaar eerder.

Accountverzoeken

Naast apparaatverzoeken werden er ook 36 verzoeken gedaan om gebruikersgegevens, waarbij data van 34 accounts werd gezocht. Een verdubbeling ten opzichte van 2016. Van 27 accounts werd ook data verstrekt. Accountverzoeken hebben betrekking op informatie over iemands iTunes- of iCloud-account, zoals naam en adres. In bepaalde gevallen kan er bij deze verzoeken ook om iCloud-content worden gevraagd, zoals foto's, e-mail, back-ups van iOS-apparaten, documenten, contacten, kalenders en bookmarks. Apple zegt dat het geen contentgegevens heeft overhandigd, maar alleen abonnee- of transactiegegevens.

Verder reageerde Apple acht keer op een noodverzoek van de politie. Het gaat dan om dataverzoeken die in noodgevallen worden gedaan, bijvoorbeeld om iemands leven te redden of lichamelijk letsel te voorkomen.

Financiële verzoeken

In het transparantierapport vermeldt Apple ook "Financial Identifier Requests". Het gaat dan om verzoeken van de politie die in opdracht van Apple-klanten onderzoek naar frauduleuze creditcardtransacties doen waarbij Apple-producten en diensten werden aangeschaft. Bij deze verzoeken worden vooral transactiegegevens gezocht. De politie deed vorig jaar acht van dergelijke verzoeken, waarbij 554 "financial identifiers" waren opgegeven. Het gaat dan bijvoorbeeld om creditcardnummers. In alle gevallen verstrekte Apple de gevraagde informatie.

Reacties (4)
27-05-2018, 11:09 door Anoniem
Wow, "noodverzoeken".
27-05-2018, 16:29 door Anoniem
Noodverzoeken.... dat klopt.
Want slechter dan 112 kan het al niet.
In ieder geval voor wat betreft de ambulancedienst in mijn regio.
De plek waar ik mij bevond hadden ze goed verstaan, dus daar kan het niet aan liggen zou je zeggen.
Veeeeeeeeeeeel te bang dat het een nepoproep is, ennnn dat zien ze dus aan je nummerherkenning die uit staat.
(Ja hoor. Sukkels denken namelijk zo.)
En je beantwoordt hun vragen niet.
Dat wil zeggen: je beantwoordt ze wel, maar ze staan er zelf de hele tijd doorheen te roeptoeteren!
En op wat ze wel verstaan geven ze de meest onmogelijke antwoorden terug.
Bijvoorbeeld "Wat is je telefoonnummer waar je nu van belt".
Weet ik veel! Dat staat niet in mijn hoofd en zeker niet in die omstandigheden waarin ik zat
en zij zien dat nummer toch ook als ik mijn nummerherkenning uit heb staan?
Alles wat normaal wel kan, maar niet als je in de benarde positie zit waar ik in zat, moet je "gewoon even kunnen doen" volgens hun.

Ik heb er werkelijk maar één woord voor: i d i o t e n. Dat meen ik echt.
Ik weet niet of het overal zo is, maar die man hoorde daar niet te zitten.
Mazzel dat ik na een uur zelf nog uit mijn benarde positie kon komen, maar anders had het heel slecht af kunnen lopen.

Waar gebeurd.
28-05-2018, 00:17 door Anoniem
Door Anoniem: Wow, "noodverzoeken".
Anne Faber had een iPhone toch
28-05-2018, 14:00 door johanw
Ik hoop niet dat ze noodverzoeken gaan misbruiken om opsporingsgegevens te krijgen in bv. fiscale zaken, ik zie ze er best voor aan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.