De rechtbank in Den Haag heeft Samsung gelijk gegeven in een zaak die door de Consumentenbond was aangespannen. De Consumentenbond wil dat Samsung Android-telefoons vier jaar na de introductie op de markt van beveiligingsupdates blijft voorzien. Daarnaast moeten updates snel worden uitgerold.
De Consumentenbond wil ook dat Samsung meer informatie verstrekt over de door haar geboden software-ondersteuning. De rechter stelt dat de website van Samsung voldoende duidelijke en toegankelijke informatie geeft. Ook vindt de rechter niet dat Samsung te weinig doet om ernstige kwetsbaarheden in Android te verhelpen. De vorderingen van de Consumentenbond werden dan ook afgewezen.
"De Consumentenbond is niet-ontvankelijk verklaard voor zover haar vorderingen betrekking hebben op toekomstig handelen van Samsung. De specifieke (technische) omstandigheden zijn namelijk nog onbekend. Daarom kan over de aard en de ernst van eventuele toekomstige veiligheidsrisico’s en het toekomstig handelen van Samsung nu nog niets worden besloten", aldus de rechter. Die veroordeelde de Consumentenbond tot het betalen van de proceskosten van Samsung, die op 1700 euro zijn begroot.
De Consumentenbond noemt de uitspraak teleurstellend. "De rechtbank wil dat de Consumentenbond voor álle Samsung toestellen in álle situaties bewijst dat er veiligheidsrisico’s zijn wanneer Samsung consumenten geen update geeft, terwijl die wel al beschikbaar is via Google. Dat is ondoenlijk. Bovendien is het onnodig. Google classificeert al de ernst van elk lek dat zij ontdekken en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat hoeft de Consumentenbond niet meer te doen", zegt advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, die de Consumentenbond in deze zaak bijstaat.
"Samsung krijgt de ruimte om zich te verschuilen achter een veelheid aan modellen en technische en economische afwegingen. Maar Samsung kiest er zelf voor zoveel modellen op de markt te brengen, er is niemand die ze daartoe dwingt. Een autofabrikant moet er ook voor zorgen dat al zijn modellen veilig en betrouwbaar zijn en blijven. Samsung heeft diezelfde verplichting. Met deze uitspraak blijven consumenten afhankelijk van de goede wil van de fabrikant", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.