Door Anoniem: Ik lees dat een Tesla vandaag in België een ongeval met 5 geparkeerde auto's heeft veroorzaakt. Vervelend en kan gebeuren natuurlijk.
Maar dan. De eigenaar beweert dat hij nog even was uitgestapt om wat af te sluiten, en de auto uit zichzelf op hol sloeg. Zou kunnen. De firma Tesla reageert echter meteen dat dat niet kan en de auto-pilot uit stond. Want dat hadden ze gelijk nagekeken. Zou natuurlijk kunnen, dat de eigenaar gejokt heeft.
Maar kan dat zomaar? Dat nog voor er een technische recherche (die daarvoor bevoegd is), die autofabrikant in de techniek van de eigendom van die eigenaar snuffelt, en zijn klant dan ook gelijk voor leugenaar uitmaakt? Is dat juridisch niet voorlopig iets als elektronische huisvredebreuk en laster, tot het tegendeel bewezen is?
Ik wil het niet voor die brokkenpiloot opnemen hoor. Die blijft als eigenaar van het voertuig evengoed verantwoordelijk en aansprakelijk. Daar niet van. Maar mag zo een autofabriek zomaar in de rechten van een verdachte treden, en dat ook maar gelijk publiceren ook? Is Tesla niet een beetje eigen rechtertje aan het spelen? Als je zo een auto koopt, is die dan eigenlijk wel van jou? Het zelfde geldt trouwens voor al die mooie telefoons die je kunt "kopen". Maar echt van jezelf zijn ze niet. En soms worden ze dan ook nog gemanipuleerd, of niet meer "ondersteund" zodat je maar snel weer de knip trekt voor het nieuwste model. Of er een duur contract voor tekent (waardoor die nog eens dubbel kost). Maar echt van jezelf is ie blijkbaar niet. Je hebt er blijkbaar niks over te zeggen. En doe je er wat raars mee, wat je juridisch in de problemen brengt, dan loggen ze effies in, en zetten je publiekelijk aan de schandpaal. Terecht of niet terecht, maar dat voorrecht behoort de rechter toe. Niet een autofabriek.
Zelfs al heeft die man er zelf voor getekend bij de aanschaf, (zal wel weer een heeel heel lang contract zijn geweest) dan vind ik nog dat zoiets niet kan. Het tast basis rechtsprincipes aan.
Voor mezelf trouwens een hele goeie reden om nooit zo een auto te willen "kopen". Je mag hem betalen maar blijkt wel voor "hun te werken". Dat een technische recherche alles uit kan lezen, prima. Maar Tesla, of Google, zijn geen land, noch staat, hè. Ze gedragen zich echter in toenemende mate wél zo.
De rechercheren en veroordelen publiekelijk zonder mandaat. Ze zijn een gevaar voor de rechtsstaat.
Googles moederbedrijf Alphabet heeft
62.000 zelfrijdende taxibusjes besteld
bij Fiat Chrysler.De eerste busjes
moeten nog voor het eind van het jaar
zonder chauffeur gaan rijden in de
regio rond de Amerikaanse stad Phoenix.
De taxi's krijgen technologie van een
andere dochter van Alphabet,Waymo.Dat
bedrijf wil de eerste zijn met een
vloot van volledig zelfrijdende taxi's.