Wie van een vaste telefoonlijn gebruikmaakt loopt meer risico om slachtoffer van een scam te worden, zo stelt beveiligingsonderzoeker Jean Taggart van anti-malwarebedrijf Malwarebytes. Vorig jaar werden bijna 2.000 Nederlanders het slachtoffer van "helpdeskfraude".
Ze werden opgebeld door oplichters die zich voordeden als Microsoft-medewerkers en stelden dat er problemen met de computer waren. Om de zogenaamde problemen op te lossen moesten slachtoffers de oplichters toegang tot hun computer geven. Voor de uitgevoerde "werkzaamheden" moesten de slachtoffers de oplichters betalen of werd er geld van hun bankrekening gestolen. De bijna 2.000 slachtoffers werden voor een bedrag van zo' 6 miljoen a 7 miljoen euro opgelicht. 70 procent van de slachtoffers was ouder dan 50. Eén slachtoffer werd voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.
"Het is tijd om "het gesprek" met je ouders, familie en geliefden aan te gaan. Iedereen die nog steeds een vaste telefoonlijn gebruikt moet worden worden gewaarschuwd: Het hebben van een thuistelefoon maakt je met name kwetsbaar voor scams", aldus Taggart. Hij merkt op dat het advies om de vaste telefoonlijn op te zeggen misschien niet goed valt, maar het wel belangrijk is om mensen te waarschuwen voor telefoontjes die ze kunnen ontvangen.
"Wat eens een essentiële communicatietool was is nu een toegangsweg in je huis. Een mechanisme om scams te verspreiden", aldus de onderzoeker. Taggart laat weten dat er wel oplossingen bestaan, zoals "call blocker hardware", maar dat die in de praktijk niet goed werken. Uiteindelijk is kennis dan ook de enige echte oplossing, zo merkt hij op. "Als het gaat om vaste telefoonlijnen denk ik niet dat er een ideale oplossing is, één die 100 procent veiligheid biedt. Echter, bewapend met de juiste hoeveelheid kennis, kunnen gebruikers eenvoudig scams afweren en hoeven ze niet meer bang te zijn voor hun telefoon."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.