Techbedrijven moeten zorgvuldiger met gegevens van klanten omgaan, zo stelt de Duitse overheid naar aanleiding van het nieuwste datalek bij Facebook. Door een fout van de sociale netwerksite werden de privacyinstellingen van 14 miljoen gebruikers aangepast, waardoor nieuwe berichten standaard voor iedereen zichtbaar zouden zijn, ook al hadden gebruikers ingesteld dat ze hun berichten alleen met vrienden wilden delen.
Volgens Facebook lag de oorzaak in de introductie van een nieuwe feature. Inmiddels heeft Facebook gebruikers gewaarschuwd en alle gepubliceerde berichten naar de juiste instelling teruggezet. "Dit incident laat wederom zien dat bedrijven veel zorgvuldiger moeten zijn in de omgang met klantgegevens en het is belangrijk dat nieuwe features die in een live-omgeving worden getest niet de privacy van mensen in gevaar brengen", aldus Arne Schönbohm, hoofd van het Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI), onderdeel van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken.
Volgens Schönbohm zal nu de digitalisering toeneemt het aantal mensen dat door dit soort fouten wordt getroffen alleen maar toenemen. "Het is een duidelijke aanwijzing dat er meer moet worden gedaan op het gebied van informatiebeveiliging om de belangen van gebruikers te beschermen", stelt de BSI-directeur, die tevens vindt dat toezichthouders meer macht moeten krijgen. Het BSI heeft binnenkort overleg met de Duitse privacytoezichthouder en Duitse consumentenbond, waarbij het dit onderwerp ook zal bespreken om te kijken of er verdere maatregelen nodig zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.