Door Anoniem: Door Anoniem: Je stuurt belangrijke post toch ook niet met een ansichtkaart omdat het lekker makkelijk en goedkoop is (was) ?
Mail is nooit bedoeld om iets te versturen wat belangrijk is, maar daar lijken mensen pas achter te willen komen als het mis is gegaan.
Wat een onzin!
Geen onzin. Email is het electronische equivalent van het "inter-office memo", en dat je dat ondertussen globaal kan sturen is meer bij-effect dan zo ontworpen. Er gaat enorm veel email verloren aan spamfilters en andere ongein, maar ook als je dat verlies niet meerekent: Je hebt gewoon geen aflevergarantie. Zelfs afleveren kan ineens uren of dagen langer duren dan je dacht dat het zou duren. Het is "best effort" en dat was het dan.
We leven ondertussen in een 24x7 economie waarin snelle communicatie belangrijk is.
Als dat echt zo was, dan had iedereen een fax bij de hand. Hetzij als apparaat, hetzij als "app" oid. Want een fax komt onmiddelijk aan en levert er onmiddelijk een afleverbericht voor terug. Een afleverbericht dat bruikbaar is als bewijs voor de rechter. "Kijk maar, echt gestuurd, dan-en-dan." En als het niet werkt, weet je dat ook onmiddelijk. "Tuut tuut tuut."
Dan is het ineens helemaal niet gek meer om eerst je fax te printen en dan door de faxmachine te halen: Het afleverbericht eraan vastnieten en het kan zo in je dossier.
Als ik nu zou besluiten iets aangetekend te gaan versturen, dan moet ik morgenochtend naar het postkantoor en dan mag ik hopen dat het (binnen Nederland) donderdag wordt bezorgd.
Dus? Je leeft zelfs steeds langer, dus die paar dagen is vooral een stukje planning. Mischien dat je dat niet meer kan omdat je 24x7 naar je smartphone loopt te staren, maar sommige dingen kosten nog steeds gruwlijk veel tijd.
Ik kreeg bijvoorbeeld een briefje van een overheidsgraaiinstantie die nog even drie jaar "achterstallige" betalingen wilden hebben voor iets wat ze nog nooit gespecificeerd hadden. Betalingstermijn drie weken, kreeg het pas twee(!!!) weken na dagtekening bij mij in de bus. "Ga maar met je digid en je ideal in de aanslag op onze site kijken en betalen, lul." Laat ik nou geen digid, geen ideal, sowieso geeneens internetbankieren, en al helemaal geen geld hebben. Dus briefje terug. Week later "klacht ontvangen" en twee weken daarna "AANMANING MET EXTRA KOSTEN", dus maar weer een briefje terug "doe eens niet, lutsers".
Let wel, het is hier diezelfde overheid die aan alle kanten probeert de burgerij "aan de digitaal" te krijgen met mijnoverheid en meer van die slechtverzonnen onzin, die alleen maar slechter is gaan communiceren en het nog steeds niet voorelkaar krijgt om bijtijds een briefje in mijn brievenbus te deponeren.
Dan kunnen ze nog zo hard zeggen, dan had je maar op tijd moeten betalen, maar dat is in feite hun probleem: Nooit eerder een specificatie gestuurd, rekening vertelt helemaal niets over hoe de kosten opgebouwd zijn en waar die periode van drie jaar vandaan komt of hoeveel meer ze nog willen, eigen interne communicatie niet op orde, briefje sturen van hunnie naar mij duurt kennelijk twee weken(???), en dan mij extra kosten gaan zitten berekenen voor hunnie gefaal. Dachut niet.
Dan zijn we dus al ruim een maand verder en we hebben pas net de eerste openingspassen gezien van deze dans.
Maargoed, soms zijn er inderdaad situaties dat je echt voor een bepaalde tijd iets geregeld moet hebben. Maar alweer, dat is een stukje planning en je moet daar wel de juiste gereedschappen bij kiezen. Email is dat meestal niet, al lijkt het nog zo makkelijk en handig. Gevalletje goedkoop blijkt duurkoop.
Aan TS: Ik heb geen idee wat de situatie is en of je die tweede mail echt op tijd hebt versuurd, maar als de ontvanger zou blijven volhouden die tweede mail niet gehad te hebben, dan zou ik hem een screenshot sturen van de send items box van Gmail waarop zijn emailadres en datum/tijd te zien is en dan nog maar eens zien of hij blijft ontkennen......
Dat zegt helemaal niets want gebrek aan "kon het niet afleveren"-berichten wil niet zeggen dat het ook aangenomen is door de servers van de ontvangende partij. gmail heeft wel iets van een verstuurlogzoekfunctie, maar kennelijk alleen voor betalende klanten.