De Britse telecomprovider BT heeft een boete van omgerekend 88.000 euro gekregen voor het versturen van 5 miljoen spamberichten. Tussen december 2015 en november 2016 verstuurde het bedrijf zo'n 5 miljoen e-mails waarin drie liefdadigheidsdoelen werden gepromoot.
Uit onderzoek van de Britse privacytoezichthouder ICO bleek dat BT geen toestemming van de gebruikers had verkregen voor het versturen van marktetingmails, waarmee het de wet had overtreden. De telecomprovider erkende dat e-mails voor twee van de liefdadigheidsdoelen onrechtmatig waren, maar stelde dat e-mails voor het derde liefdadigheidsdoel eigenlijk "serviceberichten" waren. Daar was de ICO het niet mee eens.
Volgens de toezichthouder heeft BT niet opzettelijk de regels overtreden, maar had het de risico's moeten kennen en maatregelen moeten nemen om ze te voorkomen. Wegens de overtreding moet de provider nu omgerekend 88.000 euro betalen. "Organisaties hebben een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze zich aan de wet houden. Als ze dat niet doen kan en zal de ICO optreden", aldus Steve Eckersley van de privacytoezichthouder. Hij merkt op dat het onderzoek laat zien dat het belangrijk is dat mensen spamberichten blijven rapporteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.