Reclamebedrijven die camera's in reclameborden gebruiken om mensen te filmen moeten hiervoor toestemming van voorbijgangers hebben, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. Vorig jaar ontstond er ophef over camera's in reclameborden op NS-stations die het kijkgedrag van voorbijgangers maten.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de reclamebranche nu een brief gestuurd met nadere uitleg over de privacyregels die hiervoor gelden (pdf). Wanneer mensen herkenbaar in beeld komen worden er persoonsgegevens verwerkt, wat inhoudt dat de Europese privacywetgeving AVG van toepassing is. Ook als de beelden van de camera onmiddellijk op de sensor worden geanonimiseerd, en dus bijvoorbeeld alleen aantallen passanten worden vastgelegd, is sprake van een verwerking van persoonsgegevens.
"Dat betekent in praktijk dat een beeldscherm-exploitant toestemming moet hebben van de voorbijganger om zijn gegevens te mogen verwerken", aldus de privacytoezichthouder. Deze toestemming moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo moet die vrij gegeven worden en specifiek zijn. Ook moet het duidelijk zijn voor welke gegevens toestemming wordt gegeven en waarvoor de adverteerder de gegevens zal gebruiken.
"Een beeldscherm-exploitant kan dit bijvoorbeeld doen door een voorbijganger via een tussenstap met een QR-code of een app toestemming te vragen", zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens, die bedrijven in de reclamebranche oproept om de privacywet na te leven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.