Privacy - Wat niemand over je mag weten

Tring! : Tails 3.8 met Torbrowser 7.5.6

26-06-2018, 19:14 door Anoniem, 33 reacties
Een nieuwe Tails is gearriveerd, met een Torbrowser versie update die Torproject zelf nog niet online heeft (had) gezet
Dat is vlug en efficient!
Het moet toch niet vlugger worden...
Is ze verder ook niet maar het lijkt allemaal wederom weer goed te werken.

Tails Live OS debian Linux met een frisse fijne Firefox ESR oude stijl 7.5.6 (based on Mozilla Firefox 52.9.0, 64-bit).
Standaard geleverd met handige torbutton addon, https everywhere, ublock origin en de oude goede versie van noscript voorgeinstalleerd.

Leuk om te hebben en te gebruiken voor erbij!
Meer dan leuk want het beste wat je kan hebben voor je dagelijks online privacy.
Systeem uit en alles schoon, maar documenten oplsaan op een encrypted usb partitie kan ook.

Alles op 1 usb stikkie, compacter voor onderweg kan gewoonweg niet.
Wat wil je nog meer?!
Niks!
Omdat het prachtig is en kosten doet het ook al niks.
Doneren mag, muntjes maar ook hardware (!)

TAILS?
JA TAILS!
Dat zeggik.
Hatstikkie mooi.

Dat kannnnn je gewoon niet laten liggen,
hup! downloaden maarrrr
https://tails.boum.org/


Er zit ook een 'unsafe browser' op hoor, ouderwets zonder privacy online kan ook, het anonimiserende omweggetje via tornetwerk is dus niet verplicht om te gebruiken.
Je hebt dan nog steeds een zeer leuk fijn handig lichtgewicht Live linuxje dat voor heel veel taakjes prima geschikt is!

Ook super voor oude systeempjes, werkt de boot via usb niet, werk dan met een dual boot, opstarten vanaf dvd met een identieke TAILS versie op USB pakt ze de efi van de DVD om om te starten en de rest van je werksessie van USB met de lagere systeembelasting die hoort bij draaien van dvd.

Ben ik van TAILS 'project?
Nee, gewoon meer dan enthousiast over de software omdat ze in tegensteling tot veel andere linux distro's gewoon werkt op oude systemen. En vele linuxen achter je laten is best een hele prestatie, zeg maar van formaat!
Reacties (33)
26-06-2018, 23:26 door Anoniem
Waar slaat eigenlijk die "boum" op in tails. b o u m .org?

Op wat je ervaart zodra je het gaat gebruiken? "Boum" dit slaat alles?

Of is het van "boum" doe je helemaal alleen, en "boum boum" gezellig met zijn tweetjes?

Iets anders? Wat nou "boum"?
27-06-2018, 03:13 door Anoniem
Tails fails
27-06-2018, 11:44 door Anoniem
Bedankt voor je betrokkenheid en het op de hoogte houden !
27-06-2018, 14:32 door Anoniem
Door Anoniem: Tails fails

Precies, privacy hebben we niet nodig, kritisch naar overheden moeten we niet zijn, bronnen moeten openbaar zijn en niet beschermt worden en al onze data moeten we gewoon delen met iedereen.

Next.
27-06-2018, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: Bedankt voor je betrokkenheid en het op de hoogte houden !

AOL
27-06-2018, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tails fails

Precies, privacy hebben we niet nodig, kritisch naar overheden moeten we niet zijn, bronnen moeten openbaar zijn en niet beschermt worden en al onze data moeten we gewoon delen met iedereen.

Next.

Klinkt nogal ironisch.

Volgens mij niet veel mis met Tails maar wat houdt die "boum" in? In EN - NL woordenboek staat het ook al niet.
Zal wel Frans zijn.
Ik zie wel https://boum.org:
Notre pratique de la technologie n'est pas neutre. Mais alors, pas du tout : un processus de transformation sociale révolutionnaire réunit, au sein de boum.org, des individu·e·s ayant une volonté commune de critiquer en actes et d'anéantir tout dispositif de pouvoir.
Mooie taal, maar ik versta er veel te weinig van. Mijn beste leraar Frans moest er jaren geleden helaas voortijdig uitstappen na een te luide confrontatie met een luidspreker tijdens een schoolavond.
27-06-2018, 20:13 door Anoniem
Google translate :
Onze technologiepraktijk is niet neutraal. Maar dan, helemaal niet: een proces van revolutionaire sociale transformatie brengt, binnen boum.org, individuen samen met een gemeenschappelijke wil om kritiek te leveren in actie en elk apparaat van macht te vernietigen.
27-06-2018, 21:13 door Anoniem
Boompje over boem

tails.boum.org is een webplekkie onder de hoed van de 'organisatie' boum.org
Een organisatie die niet teveel organisatie wil zijn in de zin van dat zij tegenwicht wil bieden aan de concentraties van macht in het digitale domein.

Met andere woorden, tails heeft een plekkie gekregen/gehuurd bij een ideeel cluppie dat sommigen ook wel zouden associeren als iets zwarts met een aa-tje erin.
En alhoewel het klabamplaatje ook wel iets van een knalletjes doet vermoeden, en er wordt over revolutie gesproken, lijkt de bedoeling toch wat meer (positieve) inhoud te hebben.
En dat is het al door een cluppie als Tails digitaal onderdak te bieden om hun software aan te bieden.

Zeker weten mag je het zelf doen want heerser in het digidoemijn google bakt er een mooi potje van met haar taaltransitieservices.
Bingboing M$ doet het al niet beter.

Zou het zijn omdat de boumers en passant ter afsluiting nog laten weten dat ze niet van kapitalisme houden?
Niks mis mee, software die zich verzet tegen doorgeschoten dominante surveillerende commerciele websysteem, niks mis mee om een positief hakje te zetten tegen het systeem dat mensen louter nog kan zien als product in plaats van mens.

Tails, een mooie uitzondering op een inmiddels tragische regel, "als het gratis is ben jij het product".

t.s.

Klaboemska!
https://boum.org/lib/boum.gif
Zwaar tafelen met modieus digi meubilair is nergens goed voor, daarmee zak je vroeg of laat door het ijs.
Tails, lichtgewicht oplossing voor droge kleertjes zonder scheuren.
27-06-2018, 21:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tails fails

Precies, privacy hebben we niet nodig, kritisch naar overheden moeten we niet zijn, bronnen moeten openbaar zijn en niet beschermt worden en al onze data moeten we gewoon delen met iedereen.

Next.

Klinkt nogal ironisch.


Natuurlijk was dat cynisch, mensen die zomaar roepen Tails Fails snappen het doel van deze prachtige distro niet.
27-06-2018, 22:34 door Anoniem
Okee, maar dan is de ondertoon van Tails oorspronkelijk toch zoiets als "naai het systeem".
Daarmee heeft het (helaas) toch wel iets van een politieke ondertoon.

Kijk, ik gebruik Tails graag hoor, en helemaal niet om daar de boel mee op stelten te zetten.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen: van zoveel anonimiteit kan je ook misbruik maken.

Dat kan sommige potentiële gebruikers van Tails toch in een spagaat brengen, zodanig dat ze het dan niet willen gebruiken, ook al gaat het om slecht een prima Linux-versie met Tor-mogelijkheid plus nog een aantal nuttige features.
(meer heb je meestal niet nodig)
28-06-2018, 00:02 door Anoniem
Door Anoniem: Okee, maar d..
Neeeen,
niks jamaar.
hup, ga daaar maar zitten,

op de ja-maar stoel en snel een beetje..
https://vimeo.com/54772620
www.keizerco.nl/r101/

jamaar?..kapnah!
29-06-2018, 21:44 door Anoniem
Heb het idee dat deze versie toch wat meer cpu vreet, of in ieder geval dat cpu meer op continue hogere temperatuur jaagt.
Weet iemand of er ergens een functie verstopt zit dat de temperatuur van het cpu ook weer kan geven?
30-06-2018, 22:46 door Anoniem
Is tails op usb beveiligd tegen schrijven?vroeger kon je in windows in de mappen van tails inzien weet iemand dit?
01-07-2018, 06:35 door Anoniem
Door Anoniem: Heb het idee dat deze versie toch wat meer cpu vreet, of in ieder geval dat cpu meer op continue hogere temperatuur jaagt.
Weet iemand of er ergens een functie verstopt zit dat de temperatuur van het cpu ook weer kan geven?

Ik heb even geen Tails bij de hand maar ik vermoed dat
$ sudo sensors je wel gaat helpen.
01-07-2018, 19:22 door Anoniem
Door Anoniem: Is tails op usb beveiligd tegen schrijven?vroeger kon je in windows in de mappen van tails inzien weet iemand dit?

Tails is beveiligd tegen schrijven mits je ermee opstart. Als je tails in een andere OS zet dan kan je knutselen aan alle bestanden. Daarom is het onverstandig Tails in een opgestarte windows PC (of andere os) te stoppen. Alleen opstarten met Tails.
01-07-2018, 19:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Heb het idee dat deze versie toch wat meer cpu vreet, of in ieder geval dat cpu meer op continue hogere temperatuur jaagt.
Weet iemand of er ergens een functie verstopt zit dat de temperatuur van het cpu ook weer kan geven?

Ik heb even geen Tails bij de hand maar ik vermoed dat
$ sudo sensors je wel gaat helpen.
dank voor de tip, zal ernaar kijken
01-07-2018, 19:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is tails op usb beveiligd tegen schrijven?vroeger kon je in windows in de mappen van tails inzien weet iemand dit?

Tails is beveiligd tegen schrijven mits je ermee opstart. Als je tails in een andere OS zet dan kan je knutselen aan alle bestanden. Daarom is het onverstandig Tails in een opgestarte windows PC (of andere os) te stoppen. Alleen opstarten met Tails.

Voordat je Tails opstart krijg je een configuratie window te zien waar je onderandere nog wat zaken kan instellen.
1 daarvan is de optie voor het istellen van een admin password.
Altijd doen! verzin maar wat, ook al vergeet je het direct weer.
Met het instellen van een admin password voorkom je dat de aanwezige andere 'harddisk' directories eventueel worden beschreven.
Iets dat goed is voor je eiegn veiligheid maar ronduit een morele verplichting betreft als je een gast systeem (de hardware van een ander) even gebruikt!
01-07-2018, 21:14 door Anoniem
Als je nu in Windows zit herkent hij de USB stick waar TAILS 3.8 op zit helemaal niet meer iemand dit dit is opgevallen ?
01-07-2018, 21:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is tails op usb beveiligd tegen schrijven?vroeger kon je in windows in de mappen van tails inzien weet iemand dit?

Tails is beveiligd tegen schrijven mits je ermee opstart. Als je tails in een andere OS zet dan kan je knutselen aan alle bestanden. Daarom is het onverstandig Tails in een opgestarte windows PC (of andere os) te stoppen. Alleen opstarten met Tails.

Voordat je Tails opstart krijg je een configuratie window te zien waar je onderandere nog wat zaken kan instellen.
1 daarvan is de optie voor het istellen van een admin password.
Altijd doen! verzin maar wat, ook al vergeet je het direct weer.
Met het instellen van een admin password voorkom je dat de aanwezige andere 'harddisk' directories eventueel worden beschreven.
Iets dat goed is voor je eiegn veiligheid maar ronduit een morele verplichting betreft als je een gast systeem (de hardware van een ander) even gebruikt!
Neen! Dit is onjuist!

Door Tails op te starten met een ingesteld admin-password (dat overigens alleen voor de huidige sessie geldt), worden allerlei sudo/su commando's enabled die standaard totaal niet toeganklijk zijn in Tails. Door een admin-password in te stellen, wordt de attack surface vergroot.

By default, the administration password is disabled for better security. This can prevent an attacker with physical or remote access to your Tails system to gain administration privileges and perform administration tasks against your will.

Zie ook: https://tails.boum.org/doc/first_steps/startup_options/administration_password/index.en.html
02-07-2018, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem: Als je nu in Windows zit herkent hij de USB stick waar TAILS 3.8 op zit helemaal niet meer iemand dit dit is opgevallen ?

Mooi zo, er is geen enkele reden waarom Windows bij die stick zou moeten kunnen.
02-07-2018, 17:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je nu in Windows zit herkent hij de USB stick waar TAILS 3.8 op zit helemaal niet meer iemand dit dit is opgevallen ?

Mooi zo, er is geen enkele reden waarom Windows bij die stick zou moeten kunnen.


Mijn vraag is meer of dit een bewuste keuze is geweest van de ontwikkelaars want ik zie niks in de changelogs dat ze USB's waar TAILS in zit onzichtbaar maken voor andere OS'en
02-07-2018, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Heb het idee dat deze versie toch wat meer cpu vreet, of in ieder geval dat cpu meer op continue hogere temperatuur jaagt.
Weet iemand of er ergens een functie verstopt zit dat de temperatuur van het cpu ook weer kan geven?

Ik heb even geen Tails bij de hand maar ik vermoed dat
$ sudo sensors je wel gaat helpen.
dank voor de tip, zal ernaar kijken

root ww instellen
sudo -i
apt -y update && apt -y install lm-sensors && sensors

root@amnesia:~# sensors
BAT0-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1: +36.5 C

nouveau-pci-0100
Adapter: PCI adapter
GPU core: +0.90 V (min = +0.75 V, max = +1.10 V)
temp1: +59.0 C (high = +95.0 C, hyst = +3.0 C)
(crit = +105.0 C, hyst = +5.0 C)
(emerg = +135.0 C, hyst = +5.0 C)

applesmc-isa-0300
Adapter: ISA adapter
Left side : 2720 RPM (min = 2160 RPM, max = 5940 RPM)
Right side : 2521 RPM (min = 2000 RPM, max = 5499 RPM)
TB0T: +36.2 C
TB1T: +36.0 C
TB2T: +34.0 C
TC0E: +75.2 C
TC0F: +77.5 C
TC0P: +54.0 C
TC1C: +70.0 C
TC2C: +69.0 C
TC3C: +69.0 C
TC4C: +69.0 C
TCGC: +69.0 C
TCSA: +64.0 C
TCTD: +0.0 C
TCXC: +68.2 C
TG0D: +60.8 C
TG0P: +57.8 C
TG1D: +65.0 C
TG1F: +66.2 C
TG1d: +59.0 C
TH0A: +39.0 C
TH0B: +42.0 C
TH0V: +44.0 C
TH0a: +39.0 C
TH0b: +42.0 C
TH0c: -127.0 C
TH0x: +42.0 C
TM0P: +54.8 C
TM0S: +53.5 C
TMBS: +53.0 C
TP0P: +55.8 C
TPCD: +66.0 C
TS0D: -127.0 C
TS0P: -127.0 C
TS1D: -127.0 C
TS1P: -127.0 C
TW0P: +49.0 C
Ta0P: +50.0 C
TaSP: +47.2 C
Th1H: +46.2 C
Th2H: +53.2 C
Ts0P: +33.0 C
Ts0S: +43.5 C
Ts1S: +44.5 C

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0: +71.0 C (high = +87.0 C, crit = +105.0 C)
Core 0: +71.0 C (high = +87.0 C, crit = +105.0 C)
Core 1: +70.0 C (high = +87.0 C, crit = +105.0 C)
Core 2: +66.0 C (high = +87.0 C, crit = +105.0 C)
Core 3: +67.0 C (high = +87.0 C, crit = +105.0 C)
02-07-2018, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je nu in Windows zit herkent hij de USB stick waar TAILS 3.8 op zit helemaal niet meer iemand dit dit is opgevallen ?

Mooi zo, er is geen enkele reden waarom Windows bij die stick zou moeten kunnen.


Mijn vraag is meer of dit een bewuste keuze is geweest van de ontwikkelaars want ik zie niks in de changelogs dat ze USB's waar TAILS in zit onzichtbaar maken voor andere OS'en

Disk /dev/sdb: 1.9 GiB, 2021654528 bytes, 3948544 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x0000002a

Device Boot Start End Sectors Size Id Type
/dev/sdb1 * 0 2377619 2377620 1.1G 17 Hidden HPFS/NTFS

Een hidden NTFS partitie kennelijk.
Maar daar kan je toch niet van booten of wel?
02-07-2018, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je nu in Windows zit herkent hij de USB stick waar TAILS 3.8 op zit helemaal niet meer iemand dit dit is opgevallen ?

Mooi zo, er is geen enkele reden waarom Windows bij die stick zou moeten kunnen.


Mijn vraag is meer of dit een bewuste keuze is geweest van de ontwikkelaars want ik zie niks in de changelogs dat ze USB's waar TAILS in zit onzichtbaar maken voor andere OS'en

Ik was te snel, er is wel een fat32 partitie aanwezig op /dev/sda een EFI system partition van 200 Mb.
Waarom Windows die niet ziet snap ik dan ook niet.
02-07-2018, 22:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je nu in Windows zit herkent hij de USB stick waar TAILS 3.8 op zit helemaal niet meer iemand dit dit is opgevallen ?

Mooi zo, er is geen enkele reden waarom Windows bij die stick zou moeten kunnen.


Mijn vraag is meer of dit een bewuste keuze is geweest van de ontwikkelaars want ik zie niks in de changelogs dat ze USB's waar TAILS in zit onzichtbaar maken voor andere OS'en

Ik was te snel, er is wel een fat32 partitie aanwezig op /dev/sda een EFI system partition van 200 Mb.
Waarom Windows die niet ziet snap ik dan ook niet.
Van https://tails.boum.org/contribute/design/installation/

The storage device is partitioned using GPT. Using GPT has several desirable properties:
- The system partition is hidden from Windows using the hidden flag of GPT. Hopefully this should prevent some misuse of Tails system partition, even if we explicitly discourage users to plug their Tails USB stick to a running system (Windows among other OS).
03-07-2018, 01:13 door Anoniem
Tails nooit in windows stoppen, onnodig risico. Zelfs als Tails USB onzichtbaar is, wil dan niet zeggen dat je Tails installatie beschermd is tegen manipulatie mocht je Windows (onbewust) besmet zijn. Tails USB alleen gebruiken om Tails mee op te starten. En ook geen Admin wachtwoord aanmaken. Niet alleen onnodig, maar het voegt geen extra beveiliging toe. Kortom, zo min mogelijk aan Tails sleutelen en het liefst standaard gebruiken zonder Admin rechten en natuurlijk Up to date houden.

Overogens ben ik degene die Tails Fails reageerde, was niet serieus bedoeld. Tails is een top project.
03-07-2018, 19:56 door Anoniem
Ik heb wel eens met Windows een NTFS partitie en een FAT32 opslag partitie gemaakt (USB-stick), en Tails die laten gebruiken.
15-07-2018, 15:48 door Anoniem
Weet iemand of TAILS draait op een raspberry pi 64 bit versie?
15-07-2018, 22:51 door Anoniem
Door Anoniem: Weet iemand of TAILS draait op een raspberry pi 64 bit versie?

Does Tails work on ARM architecture, Raspberry Pi, tablets, or phones?
https://tails.boum.org/support/faq/index.en.html#index5h2

For the moment, Tails is only available on the x86_64 architecture. The Raspberry Pi and most tablets and phones are based on the ARM architecture. Tails does not work on the ARM architecture so far.

Look for a tablet with an AMD or Intel processor. Try to verify its compatibility with Debian beforehand, for example make sure that the Wi-Fi interface is supported.

To get more information about the progress of Tails on handheld devices, see #6064

Handheld Tails
https://labs.riseup.net/code/issues/6064
16-07-2018, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem: Weet iemand of TAILS draait op een raspberry pi 64 bit versie?
Het googlen van je antwoord had waarschijnlijk minder gekost dan deze vraag hier stellen.
Het antwoord is nee; https://labs.riseup.net/code/issues/10972
20-07-2018, 21:28 door Anoniem
Door Anoniem: Tails nooit in windows stoppen, onnodig risico. Zelfs als Tails USB onzichtbaar is, wil dan niet zeggen dat je Tails installatie beschermd is tegen manipulatie mocht je Windows (onbewust) besmet zijn. Tails USB alleen gebruiken om Tails mee op te starten. En ook geen Admin wachtwoord aanmaken. Niet alleen onnodig, maar het voegt geen extra beveiliging toe. Kortom, zo min mogelijk aan Tails sleutelen en het liefst standaard gebruiken zonder Admin rechten en natuurlijk Up to date houden.
Sleutelen doen de Tails ontwikkelaars zelf wel.

Momenteel doet Tails een OPROEP voor TESTERS van Veracrypt op de Tails partitie(s) / container(s).

Zie https://tails.boum.org/home/index.en.html en

https://tails.boum.org/blueprint/veracrypt/
04-10-2018, 13:07 door Anoniem
Weet iemand wanneer tails met een fixupdate komt voor tor browser meestal is het binnen 1 dag maar zie nergens een melding op hun website

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er is een belangrijke beveiligingsupdate voor Firefox en Tor Browser verschenen die twee ernstige kwetsbaarheden verhelpt waardoor een aanvaller in het ergste geval code op het systeem had kunnen uitvoeren. Alleen het bezoeken van een gehackte of kwaadaardige website zou hiervoor voldoende zijn geweest.

Mozilla stelt dat een aanvaller via ernstige beveiligingslekken code kan uitvoeren en software kan installeren zonder interactie van de gebruiker op het bezoeken van een website na. Via de nu verholpen kwetsbaarheden zou het uitvoeren van willekeurige code in een gesandboxt contentproces mogelijk zijn geweest, aldus de omschrijving. Mozilla heeft de kwetsbaarheden verholpen in Firefox 62.0.3 en Firefox ESR 60.2.2.

Aangezien Tor Browser op Firefox is gebaseerd is ook hiervan een nieuwe versie verschenen, namelijk Tor Browser 8.0.2. Updaten kan via de automatische updatefunctie of via de websites van Mozilla of het Tor Project.
04-10-2018, 18:44 door Anoniem
Tails 3.9.1 (opvolger van versie 3.9) is te downloaden inclusief Firefox 60.2.1esr en TB 8.0.2
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.