Facebook, Google en Microsoft tonen misleidende privacyschermen die gebruikers instellingen laten kiezen die ten koste van hun privacy gaan, zo blijkt uit onderzoek van de Noorse consumentenbond Forbrukerradet (pdf). Zo maken de techbedrijven gebruik van standaard privacy-invasieve instellingen en misleidende bewoording en worden privacyvriendelijke opties verborgen.
Ook krijgen gebruikers de illusie dat ze in controle zijn, terwijl dat niet zo is. Verder blijkt dat het kiezen van privacyvriendelijke opties meer moeite van gebruikers vergt. "Facebook en Google hebben standaard privacy-invasieve instellingen. Gebruikers die de privacyvriendelijke opties willen moeten veel meer moeite doen. De bedrijven verbergen deze instellingen soms zodat de gebruiker niet weet dat de meer privacy-invasieve optie standaard was geselecteerd", aldus de onderzoekers.
Maar zelfs als gebruikers hun instellingen wijzigen verandert er volgens de onderzoekers niet veel. "We concluderen dat het lijkt dat gebruikers geen behoorlijke keuze hebben, zelfs als ze alle moeite doen om hun instellingen te veranderen met de bedoeling om gebruik van hun privacyrechten te maken." De Nederlandse Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens nu om opheldering gevraagd over de toepassing van de nieuwe Europese privacywetgeving AVG.
"Er is te veel ruimte voor eigen interpretatie. Mag een cookiemuur nu wel of niet? Zijn er uitzonderingen voor bedrijven die onder de e-privacywetgeving vallen? De wet stelt (uiteraard) algemene eisen, maar sommige bedrijven maken daar misbruik van, wat leidt tot scheve situaties. Bedrijven die de wet netjes naleven, krijgen bijvoorbeeld minder advertentie-inkomsten dan bedrijven die de wet aan hun laars lappen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is aan de Autoriteit Persoonsgegevens om aan deze onduidelijkheid een einde te maken. En om erop te handhaven natuurlijk, want anders heeft een wet geen zin", zegt directeur Bart Combée.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.