De ontwikkelaars van de populaire browseruitbreiding Adblock Plus hebben een nieuw systeem ontwikkeld dat machine learning gebruikt om advertenties op Facebook te detecteren en blokkeren. Facebook-gebruikers worden nu gevraagd om het "Sentinel" systeem van advertenties te voorzien.
Volgens Adblock Plus, wat de meestgebruikte adblocker op internet is, is het blokkeren van advertenties een kat- en muisspel. "Advertentiebedrijven stellen niet jouw belangen voorop en ze respecteren niet je recht om te kiezen voor het zien van advertenties. Daarom geven ze veel geld uit om nieuwe manieren te vinden om adblocker-gebruikers te omzeilen en irriteren", aldus de ontwikkelaars van Adblock Plus.
Op dit moment houden Adblock Plus en vrijwilligers allerlei filterlijsten bij om advertenties te blokkeren. Die lijsten worden weer omzeild door advertentienetwerken en partijen als Facebook. Om het detecteren van advertenties te moderniseren kijken de Adblock Plus-ontwikkelaars naar machine learning en neurale netwerken om advertenties visueel te detecteren.
Het is echter nodig dat het systeem allerlei voorbeelden van Facebook-advertenties leert herkennen. Gebruikers kunnen hierbij helpen door screenshots van Facebook-ads naar de Sentinel-bot op Facebook Messenger te sturen. Verzonden screenshots kunnen op elk moment weer worden verwijderd. Meer informatie over het systeem is te vinden op adblock.ai.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.