image

Productiefout in 5000 paspoorten en identiteitskaarten

donderdag 12 juli 2018, 12:11 door Redactie, 22 reacties

Bij de productie van zo'n 5000 paspoorten en identiteitskaarten heeft zich een technisch probleem voorgedaan waardoor één van de elektronische echtheidskenmerken niet werkt, zo heeft staatssecretaris Knops aan de Tweede Kamer laten weten. De fout heeft geen gevolgen voor mensen die op reis gaan.

De producent van de paspoorten en identiteitskaarten ontdekte eind juni een technisch probleem in het productieproces van de chip die op de identiteitsbewijzen wordt gebruikt. Dit zorgt ervoor dat bij sommige documenten één van de controlemechanismen niet werkt. Het gaat specifiek om een elektronisch controlemechanisme dat extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van een document.

Het probleem heeft zich voorgedaan bij sommige paspoorten of identiteitskaarten die geproduceerd zijn in de periode april tot en met juni van dit jaar. Op basis van een steekproef lijkt deze fout voor te komen bij bijna 1 procent van de in die weken geproduceerde documenten, wat neerkomt op ongeveer 5000 reisdocumenten.

Knops stelt dat de reisdocumenten nog steeds geldig zijn. "Internationaal is afgesproken dat het ontbreken of het niet werken van één van de echtheidskenmerken (zoals in dit geval aan de orde is) de reis niet mag belemmeren, wanneer andere echtheidskenmerken wel werken of aanwezig zijn", aldus de staatssecretaris. Ook zijn er nog geen signalen dat het technisch probleem aan de grens voor problemen heeft gezorgd (pdf).

Alle burgers die mogelijk met dit technische probleem te maken hebben zullen een brief ontvangen. Daarnaast kunnen burgers hun identiteitsbewijs zelf controleren met een Android-telefoon die geschikt is voor het uitlezen van de chip met een NFC-reader. Hiervoor is de BZK-ID-app beschikbaar in de Google Play Store. Telefoons zonder NFC-reader en iPhone zijn hiervoor ongeschikt.

Vanaf volgende week is het ook mogelijk om het identiteitsdocument te laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen. Documenten waar het probleem aanwezig is worden kosteloos vervangen. Knops waarschuwt dat documenten met dit probleem niet kunnen worden gebruikt om het veiligheidsniveau van een DigiD-account te verhogen naar substantieel. Er treedt dan een foutmelding op. Naar aanleiding van het probleem is de producent van de paspoorten en identiteitskaarten op een andere chip overgestapt.

Reacties (22)
12-07-2018, 13:38 door Anoniem
Vanaf volgende week is het ook mogelijk om het identiteitsdocument te laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen. Documenten waar het probleem aanwezig is worden kosteloos vervangen.

Geweldig! Wàt een service! Ik ben Nederlander, woon niet in NL, maar wel in de EU. Een nieuwe pas aanvragen is inmiddels 5 uur reizen geworden, naar de ambassade. Want consulaten mogen geen paspoorten meer doen. Te duur! Ik moet een afspraak maken. Die moet ik halen, dus ik moet op tijd aanwezig zijn. Met 5 uur reizen kan er altijd ergens een file staan of zo. Dus dat kost me gewoon een dag. Dat betekent beter overnachten. Dan, na weken pas, is mijn nieuwe pas klaar. Die kunnen ze dan gelukkig wel opsturen. Ondertussen zit ik wel al die weken zonder geldig identificatie document. Dan nog alle kosten van reizen en verblijf. En dan de kosten van het paspoort zèlf erbij. Je zit al snel op 400 à 500 euro. Voor je k*tpaspoort. Voor het ongemak van geen identificatie hebben heeft men wel een oplossing: Dan neem ik toch een identiteitskaart? Moet ik er wéér heen!

Nu lees ik dat ze met al die heisa nog niet eens een foutloze pas kunnen maken. En dat hun klantvriendelijke oplossing is, gooi nog maar even twee kostbare dagen stuk. En kom maar naar onze balie. 600 kilometer verderop. En op tijd op je afspraak zijn hé?

Daar komt dan nog bij, ik ben nog goed ter been. Ik kan nog autorijden. (Belangrijk, want voor vliegen of trein moet men alhier een geldige pas tonen. Dus vliegtuig of trein kàn niet eens met een oeps, verlopen pas!) Er zitten hier in de omgeving veel oudjes van hun pensioen te genieten. Soms zelfs achter de rollator. Hoe gaan die dan met die rollator die 600 kilometer afleggen, èn nog op tijd op die afspraak zijn?

Dat er zo met één pennestreek is besloten om in consulaten geen paspoorten meer te verstekken, en nu nog dit erbij, totaal onbegrijpelijk. Het is ook een hoop gedoe om mijn nationaliteit om te wisselen. Het kan zomaar een jaar duren of langer. Ik begin mij langzaam af te vragen welk ongemak kleiner is.
12-07-2018, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Vanaf volgende week is het ook mogelijk om het identiteitsdocument te laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen. Documenten waar het probleem aanwezig is worden kosteloos vervangen.

Geweldig! Wàt een service! Ik ben Nederlander, woon niet in NL, maar wel in de EU. Een nieuwe pas aanvragen is inmiddels 5 uur reizen geworden, naar de ambassade. Want consulaten mogen geen paspoorten meer doen. Te duur! Ik moet een afspraak maken. Die moet ik halen, dus ik moet op tijd aanwezig zijn. Met 5 uur reizen kan er altijd ergens een file staan of zo. Dus dat kost me gewoon een dag. Dat betekent beter overnachten. Dan, na weken pas, is mijn nieuwe pas klaar. Die kunnen ze dan gelukkig wel opsturen. Ondertussen zit ik wel al die weken zonder geldig identificatie document. Dan nog alle kosten van reizen en verblijf. En dan de kosten van het paspoort zèlf erbij. Je zit al snel op 400 à 500 euro. Voor je k*tpaspoort. Voor het ongemak van geen identificatie hebben heeft men wel een oplossing: Dan neem ik toch een identiteitskaart? Moet ik er wéér heen!

Nu lees ik dat ze met al die heisa nog niet eens een foutloze pas kunnen maken. En dat hun klantvriendelijke oplossing is, gooi nog maar even twee kostbare dagen stuk. En kom maar naar onze balie. 600 kilometer verderop. En op tijd op je afspraak zijn hé?

Daar komt dan nog bij, ik ben nog goed ter been. Ik kan nog autorijden. (Belangrijk, want voor vliegen of trein moet men alhier een geldige pas tonen. Dus vliegtuig of trein kàn niet eens met een oeps, verlopen pas!) Er zitten hier in de omgeving veel oudjes van hun pensioen te genieten. Soms zelfs achter de rollator. Hoe gaan die dan met die rollator die 600 kilometer afleggen, èn nog op tijd op die afspraak zijn?

Dat er zo met één pennestreek is besloten om in consulaten geen paspoorten meer te verstekken, en nu nog dit erbij, totaal onbegrijpelijk. Het is ook een hoop gedoe om mijn nationaliteit om te wisselen. Het kan zomaar een jaar duren of langer. Ik begin mij langzaam af te vragen welk ongemak kleiner is.

Gast, zeur niet zo. Fouten kunnen gemaakt worden en ze lossen het nu gelijk op. We kunnen niet met iedereen rekening houden in ergens achteraf gelegen in het Buitenland woont.
12-07-2018, 15:19 door Anoniem
Door Anoniem: Gast, zeur niet zo. Fouten kunnen gemaakt worden en ze lossen het nu gelijk op. We kunnen niet met iedereen rekening houden in ergens achteraf gelegen in het Buitenland woont.
Nou, "we" oftewel onze lieve Ambtelijke Overheid is wel heel erg makkelijk het werk naar eigen hand te zetten en de burger ergens op plaats drie, vijftien, of achthonderdzevenendertig te laten staan, qua prioriteit. En dat wreekt zich dan zoals 13:38 beschrijft, namelijk dat "kosteloos vervangen" blijkt voor sommigen toch niet zo kosteloos.

Laten we nou een lange traditie van internationale handel en dus factoren in het buitenland hebben, en laten we nou ook nog eens onderdeel uitmaken van de Europese Unie wier ideaal "unificatie van Europa" is, compleet met vrije vestiging en makkelijk werk zoeken in andere lidstaten enzo, waarbij dit soort dingen dus wel handig zijn. Daar past het gedrag van onze Ambtelijke Overheid toch wat minder bij. Dus ik denk dat Anoniem 13:38 wel gewoon een punt heeft.

Overigens, ik weet niet welk Europees land dat is maar dat je daar ook he-le-maal niets kan zonder legitimasie stemt ook wel tot nadenken. Maar afgezien daarvan, ook de dienstverlening binnen Nederland door onze lieve Ambtelijke Overheid aan de eigen burgers is nou niet echt heel erg vlot of geweldig, weet ik uit bittere eigen ervaring.
12-07-2018, 16:21 door Anoniem
Die kunnen ze dan gelukkig wel opsturen. Ondertussen zit ik wel al die weken zonder geldig identificatie document.

Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Nog nooit een dag zonder geldig identificatie document gezeten.

Met 5 uur reizen kan er altijd ergens een file staan of zo. Dus dat kost me gewoon een dag.

Ga je dichter bij de ambassade wonen. Is jouw klacht dat ze geen rekening gehouden hebben met jouw woonhuis, bij het kiezen van de vestigingsplaats van de ambassade ?

Dan nog alle kosten van reizen en verblijf.

Wat heeft de overheid daar in hemelsnaam mee van doen..... Waar jij woont, dat is jouw keuze ? Of heeft de overheid jou gedwongen daar te wonen.

Voor het ongemak van geen identificatie hebben heeft men wel een oplossing: Dan neem ik toch een identiteitskaart? Moet ik er wéér heen!

Hoezo ''weer'', ben je niet in staat zaken te combineren ?

Nu lees ik dat ze met al die heisa nog niet eens een foutloze pas kunnen maken

Tuurlijk wel. 99% van de paspoorten in die maanden was correct. Buiten dat tijdsbestek helemaal geen probleem. Verder is fouten maken menselijk, gebeurt dus ook bij de overheid. Maak jij nimmer een fout ?

Er zitten hier in de omgeving veel oudjes van hun pensioen te genieten. Soms zelfs achter de rollator. Hoe gaan die dan met die rollator die 600 kilometer afleggen, èn nog op tijd op die afspraak zijn?

Ook die mensen worden niet gedwongen om daar te wonen, en 600km af te leggen. Is het begrip eigen verantwoordelijkheid je volledig vreemd ? Mensen maken keuzes in hun leven, zoals daar gaan wonen. Accepteer de consequentes van de keuzes die *jij* maakt.

Als jij op de Zuid-Pool gaat wonen, dan is het toch ook niet de schuld van de overheid dat Nederland ver weg is ? ;)
12-07-2018, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Vanaf volgende week is het ook mogelijk om het identiteitsdocument te laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen. Documenten waar het probleem aanwezig is worden kosteloos vervangen.

Geweldig! Wàt een service! Ik ben Nederlander, woon niet in NL, maar wel in de EU. Een nieuwe pas aanvragen is inmiddels 5 uur reizen geworden, naar de ambassade. Want consulaten mogen geen paspoorten meer doen. Te duur! Ik moet een afspraak maken. Die moet ik halen, dus ik moet op tijd aanwezig zijn. Met 5 uur reizen kan er altijd ergens een file staan of zo. Dus dat kost me gewoon een dag. Dat betekent beter overnachten. Dan, na weken pas, is mijn nieuwe pas klaar. Die kunnen ze dan gelukkig wel opsturen. Ondertussen zit ik wel al die weken zonder geldig identificatie document. Dan nog alle kosten van reizen en verblijf. En dan de kosten van het paspoort zèlf erbij. Je zit al snel op 400 à 500 euro. Voor je k*tpaspoort. Voor het ongemak van geen identificatie hebben heeft men wel een oplossing: Dan neem ik toch een identiteitskaart? Moet ik er wéér heen!

Nu lees ik dat ze met al die heisa nog niet eens een foutloze pas kunnen maken. En dat hun klantvriendelijke oplossing is, gooi nog maar even twee kostbare dagen stuk. En kom maar naar onze balie. 600 kilometer verderop. En op tijd op je afspraak zijn hé?

Daar komt dan nog bij, ik ben nog goed ter been. Ik kan nog autorijden. (Belangrijk, want voor vliegen of trein moet men alhier een geldige pas tonen. Dus vliegtuig of trein kàn niet eens met een oeps, verlopen pas!) Er zitten hier in de omgeving veel oudjes van hun pensioen te genieten. Soms zelfs achter de rollator. Hoe gaan die dan met die rollator die 600 kilometer afleggen, èn nog op tijd op die afspraak zijn?

Dat er zo met één pennestreek is besloten om in consulaten geen paspoorten meer te verstekken, en nu nog dit erbij, totaal onbegrijpelijk. Het is ook een hoop gedoe om mijn nationaliteit om te wisselen. Het kan zomaar een jaar duren of langer. Ik begin mij langzaam af te vragen welk ongemak kleiner is.

Gast, zeur niet zo. Fouten kunnen gemaakt worden en ze lossen het nu gelijk op. We kunnen niet met iedereen rekening houden in ergens achteraf gelegen in het Buitenland woont.

Het paspoort is nog steeds geldig... kan je dus gewoon mee vliegen.
12-07-2018, 18:00 door Anoniem



Wat heeft de overheid daar in hemelsnaam mee van doen..... Waar jij woont, dat is jouw keuze ? Of heeft de overheid jou gedwongen daar te wonen.


Als jij op de Zuid-Pool gaat wonen, dan is het toch ook niet de schuld van de overheid dat Nederland ver weg is ? ;)


De overheid heeft hem wel daar gedwongen om daar te wonen door de hoogste accijzen te heffen van heel Europa hoogste benzineprijzen van Europa BPM wat illegaal is vermogensbelasting wat belasting op belasting is hoogste wegenbelasting van Europa een identiteitskaart wat hier 50 euro kost kost gemiddeld in Europa 25 euro BTW op voedel gaat 50% omhoog naar 9% energiebelasting gaat iedere jaar omhoog belasting op gas ging eind 2014 met 33% omhoog terwijl NL veel gas heeft moet ik nog doorgaan?Met zulke belastingen zou je verwachten dat je goede service krijgt in het buitenland als je paspoort kwijt raakt geldt dat ook voor Nederlanders die op vakantie zijn en die in Nederland wonen dus nu jij weer
12-07-2018, 18:05 door Anoniem
Met zoveel belastingen verwacht je dat als je in het buitenland op vakantie bent en je paspoort kwijt bent dat je ergens dichtbij zonder al te veel kosten hem kan vernieuwen.


1. Motorrijtuigenbelasting.
2. Inkomstenbelasting.
3. Grondwaterbelasting.
4. Hondenbelasting.
5. Precariorechten.
6. Onroerend goed belasting.
7. Extra op schuimwijn
8. Vennootschapsbelasting.
9. Vaarbelasting.
10. Toeristenbelasting.
11. Vermogensbelasting
12. Overdrachtsbelasting.
13. Milieubelasting
14. Kansspelbelasting
15. Dividendbelasting
16. Extra op frisdrank
17. Premie volksverzekering.
18. Omzetbelasting.
19. Assurantiebelasting.
20. Belasting personenauto BPM.
21. Extra op vruchtendrank
22. Suiker accijns
23. Brandstof accijns
24. Successierechten
25. Alcoholaccijns
26. Bier accijns
27. Accijns op minerale olien.
28. Kapitaal belasting
29. Verontreinigingsheffing oppervlaktewateren
30. Waterkeringsomslag.
31. Waterbeheersingsomslag
32. Ingezetenenomslag
33. Waterschapbelastingen
34. Rioolrecht.
35. Reinigingsrecht.
36. Afvalstoffenheffing.
37. Marktgeld.
38. Leges
39. Bouwgrondbelasting.
40. Havengelden.
41. Begrafenisrechten.
42. Extra op limonadesiroop
43. Parkeerbelasting.
44. Forensbelasting.
45. Baatbelasting.
46. Energiebelasting.
47. Belasting op leidingwater.
48. Schenkingsrecht.
49. Huurbelasting.
50. Verhuurdersheffing.
51. Bouwleges
52. Windmolentoeslag
53. Verkeersboetes
54. Bp procedurekosten
55. Vooroverlegkosten gemeente
56. Recreatie toeslag
57. Schoolgeld
58. Netbelasting
59. Opritbelasting bij de dijken (bestaat al in rivierengebied)
60. Verpakkingsbelasting
61. Energiebelasting
62. Extra op mineraalwater
63. Zorgverzekering
64. Precariobelasting
65. Erfpacht
66. EU naheffing
67. Tabaksaccijns
68. Reclamebelasting
69. Extra op vruchtensap
70. Straatparkeren
71. Erfbelasting
72. Heffing op zonnepanelen
73. Luchthavenbelasting
74. Tol westerscheldetunnel
75. Ondergrondse gas- en elektriciteitsleidingen belasting
76. BIZ heffing
77. Kopieerrecht tbv hardware
78. Verwijderingsbijdrage
79. Renovatie stoeptegel belasting
80. Provinciale opcenten
81. Fietsbelasting
12-07-2018, 18:48 door Anoniem
Die gast moet niet zo zeuren want "Fouten kunnen gemaakt worden.........."

Hoe erg is het vervolgens dat het minimaal 5.000x fout ging?
Wat het effect van de fout en het gevolg daarvan ervan is lijkt mij bepalend.
Dat iets 1% van de gevallen fout ging zorgt snel voor een ongrijpbaar of vaag beeld.

Met paspoorten en dergelijke heb je het dus niet over zoiets als dat er op school 5.000 een type of schrijffoutje wordt gemaakt.
Het belang lijkt mij groter dan dat.
De hinder die wordt beschreven kan ik niet beoordelen.
Kennelijk is 5 uur rijden van Nederland volgens bepaalde reacties dus rimboe, maar het lijkt mij gewoon binnen de EU.

Bovendien, de ontbrekende functionaliteit op het paspoort leek mij nou juist zeker niet onbelangrijk.
Het gaat mede om beter een meer betrouwbare identificatie van personen te kunnen garanderen.
Dat daarin de kleine maar cruciale schakel hapert zegt hierbij veel.
Een beetje veilig hebben we denk ik zogezegd weinig aan.
12-07-2018, 21:38 door karma4
Door Anoniem: Met zoveel belastingen verwacht je dat als je in het buitenland op vakantie bent en je paspoort kwijt bent dat je ergens dichtbij zonder al te veel kosten hem kan laten vernieuwen.
Als je met vakantie bent gebeurt dat gratis en voor niets als je weer terug bent. Een vakantie duurt geen vele maanden.

Woon je permanent in de VS Filipijnen Venezuela dan heb je wat anders. Je betaalt niet echt belasting meer in nl of het moet de uitgestelde vorm zijn. Soms is nl je liever kwijt omdat je te lastig bent, dat is wat anders.
Met de vrijheid om elders te leven en toch nl te willen blijven zul je ook dit soort zaken moeten accepteren.
1% mis in 3 maanden is 0.25% op jaarbasis. Een foutmarge dan wel beschikbaarheidscijfer waar de gewone markt trots op zou zijn.
12-07-2018, 22:41 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Met zoveel belastingen verwacht je dat als je in het buitenland op vakantie bent en je paspoort kwijt bent dat je ergens dichtbij zonder al te veel kosten hem kan laten vernieuwen.
Als je met vakantie bent gebeurt dat gratis en voor niets als je weer terug bent. Een vakantie duurt geen vele maanden.

Woon je permanent in de VS Filipijnen Venezuela dan heb je wat anders. Je betaalt niet echt belasting meer in nl of het moet de uitgestelde vorm zijn. Soms is nl je liever kwijt omdat je te lastig bent, dat is wat anders.
Met de vrijheid om elders te leven en toch nl te willen blijven zul je ook dit soort zaken moeten accepteren.
1% mis in 3 maanden is 0.25% op jaarbasis. Een foutmarge dan wel beschikbaarheidscijfer waar de gewone markt trots op zou zijn.

Ik zou niet zo trots zijn op een beschikbaarheidscijfer van 0.25%
13-07-2018, 07:20 door karma4
Door Anoniem:
Ik zou niet zo trots zijn op een beschikbaarheidscijfer van 0.25%
Je weet best dat 99,75% beschikbaarheid met een nauwelijks bewegend iets 90-100 er heel anders ui ziet dan een stigennd bewegend iets bereik 0 1. Dat is de kunst van hoe je gekleurde boodschappen brengt waar het zelfde gegeven achter zit.
13-07-2018, 07:41 door Tha Cleaner
Door Anoniem: Met zoveel belastingen verwacht je dat als je in het buitenland op vakantie bent en je paspoort kwijt bent dat je ergens dichtbij zonder al te veel kosten hem kan vernieuwen.
Wat is dichtbij? In Australië is dichtbij heel wat anders dan in America.

Nog afgezien.... En je belastingen... Heb je ook wel eens uitgezicht hoe het zit het uitgaven in inkomsten van de Nederlandse staat. En wat daarvan de grootste kostenposten zijn? Zorg en sociale zekerheid, iets wat vrij goed geregeld is Nederland.
13-07-2018, 08:50 door Anoniem
Door Anoniem:



Wat heeft de overheid daar in hemelsnaam mee van doen..... Waar jij woont, dat is jouw keuze ? Of heeft de overheid jou gedwongen daar te wonen.


Als jij op de Zuid-Pool gaat wonen, dan is het toch ook niet de schuld van de overheid dat Nederland ver weg is ? ;)


De overheid heeft hem wel daar gedwongen om daar te wonen door de hoogste accijzen te heffen van heel Europa hoogste benzineprijzen van Europa BPM wat illegaal is vermogensbelasting wat belasting op belasting is hoogste wegenbelasting van Europa een identiteitskaart wat hier 50 euro kost kost gemiddeld in Europa 25 euro BTW op voedel gaat 50% omhoog naar 9% energiebelasting gaat iedere jaar omhoog belasting op gas ging eind 2014 met 33% omhoog terwijl NL veel gas heeft moet ik nog doorgaan?Met zulke belastingen zou je verwachten dat je goede service krijgt in het buitenland als je paspoort kwijt raakt geldt dat ook voor Nederlanders die op vakantie zijn en die in Nederland wonen dus nu jij weer

Voor mensen zoals jij hebben ze speciaal nujij.nl weer in het leven geroepen. Flink klagen over de overheid, hoe slecht het allemaal voor jou niet geregeld is, roverheid dit, roverheid dat, "Die zakkenvullers in Den Haag motten ingrijpen!!", noem allemaal maar op. Niemand dwingt jou om dit land te verlaten en je te vestigen in een of andere uithoek. Dat doe je helemaal zelf. Als jij besluit in de middle of nowhere te gaan wonen, ver van de bewoonde wereld, dan is dat je goed recht, maar klaag dan niet dat wanneer een foutje optreedt, dat de overheid zich niet aan jou aanpast en jij met de gevolgen zit. Je weet dat het geen Nederland is waar alles op rijafstand af te leggen is. Denk daar dan aan wanneer je je daar vestigt. Dat de kosten hoog zijn in Nederland, dat zal allemaal wel. Voorlopig moeten wij onze zegeningen eens leren tellen in plaats van zo te mekkeren. Ja, uitvreters hebben we overal, en niet alleen in Nederland. Hetzelfde geldt voor belastingen. Daarnaast: de zon schijnt.
13-07-2018, 08:52 door Anoniem
Door Anoniem: De overheid heeft hem wel daar gedwongen om daar te wonen door de hoogste accijzen te heffen van heel Europa hoogste benzineprijzen van Europa BPM wat illegaal is vermogensbelasting wat belasting op belasting is hoogste wegenbelasting van Europa een identiteitskaart wat hier 50 euro kost kost gemiddeld in Europa 25 euro BTW op voedel gaat 50% omhoog naar 9% energiebelasting gaat iedere jaar omhoog belasting op gas ging eind 2014 met 33% omhoog terwijl NL veel gas heeft moet ik nog doorgaan?
Alsjeblieft niet, het is flagrante onzin vanaf het woord "gedwongen". Als het dwang was dan woonden er geen 17 miljoen mensen in Nederland, dan was het hier leeg.
Met zulke belastingen zou je verwachten dat je goede service krijgt in het buitenland als je paspoort kwijt raakt geldt dat ook voor Nederlanders die op vakantie zijn en die in Nederland wonen dus nu jij weer
Overheden dienen niet om iedere burger in alles wat die wil op zijn wenken te bedienen. Overheden dienen om een aantal zaken gezamenlijk te regelen. Dat gaat verre van perfect omdat mensen zeer uiteenlopende ideeën hebben over hoe het allemaal zou moeten. Als je een idyllisch land kent waar alles perfect geregeld is, ga daar dan vooral wonen. En probeer je Nederlandse paspoort niet kwijt te raken als je Nederlander blijft, want dat ene detail zal je niet perfect kunnen krijgen. Maar waarom zou je Nederlander willeb blijven als dat zo vreselijk is?
13-07-2018, 09:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Vanaf volgende week is het ook mogelijk om het identiteitsdocument te laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen. Documenten waar het probleem aanwezig is worden kosteloos vervangen.

Geweldig! Wàt een service! Ik ben Nederlander, woon niet in NL, maar wel in de EU. Een nieuwe pas aanvragen is inmiddels 5 uur reizen geworden, naar de ambassade. Want consulaten mogen geen paspoorten meer doen. Te duur! Ik moet een afspraak maken. Die moet ik halen, dus ik moet op tijd aanwezig zijn. Met 5 uur reizen kan er altijd ergens een file staan of zo. Dus dat kost me gewoon een dag. Dat betekent beter overnachten. Dan, na weken pas, is mijn nieuwe pas klaar. Die kunnen ze dan gelukkig wel opsturen. Ondertussen zit ik wel al die weken zonder geldig identificatie document. Dan nog alle kosten van reizen en verblijf. En dan de kosten van het paspoort zèlf erbij. Je zit al snel op 400 à 500 euro. Voor je k*tpaspoort. Voor het ongemak van geen identificatie hebben heeft men wel een oplossing: Dan neem ik toch een identiteitskaart? Moet ik er wéér heen!

Nu lees ik dat ze met al die heisa nog niet eens een foutloze pas kunnen maken. En dat hun klantvriendelijke oplossing is, gooi nog maar even twee kostbare dagen stuk. En kom maar naar onze balie. 600 kilometer verderop. En op tijd op je afspraak zijn hé?

Daar komt dan nog bij, ik ben nog goed ter been. Ik kan nog autorijden. (Belangrijk, want voor vliegen of trein moet men alhier een geldige pas tonen. Dus vliegtuig of trein kàn niet eens met een oeps, verlopen pas!) Er zitten hier in de omgeving veel oudjes van hun pensioen te genieten. Soms zelfs achter de rollator. Hoe gaan die dan met die rollator die 600 kilometer afleggen, èn nog op tijd op die afspraak zijn?

Dat er zo met één pennestreek is besloten om in consulaten geen paspoorten meer te verstekken, en nu nog dit erbij, totaal onbegrijpelijk. Het is ook een hoop gedoe om mijn nationaliteit om te wisselen. Het kan zomaar een jaar duren of langer. Ik begin mij langzaam af te vragen welk ongemak kleiner is.

Je weet zelf wanneer je document verloopt dus kan je ruim van te voren zaken plannen. Zeurpiet!
13-07-2018, 11:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Die kunnen ze dan gelukkig wel opsturen. Ondertussen zit ik wel al die weken zonder geldig identificatie document.
Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Dat is veel te makkelijk. Die plicht heb je niet zelf verzonnen, je moet er moeite voor doen, de macht om het makkelijk of moeilijk te maken ligt bij de overheid, en de overheid kan je nog steeds die papieren weigeren terwijl ze jou nog steeds verplichten die papieren wel te hebben.

Nog nooit een dag zonder geldig identificatie document gezeten.
Ik zit al meerdere jaren zonder en dat kan ik met recht honderd procent op de overheid toeschrijven.

Met 5 uur reizen kan er altijd ergens een file staan of zo. Dus dat kost me gewoon een dag.
Ga je dichter bij de ambassade wonen. Is jouw klacht dat ze geen rekening gehouden hebben met jouw woonhuis, bij het kiezen van de vestigingsplaats van de ambassade ?
Daar had je dus consulaten voor, "maar dat mag niet meer", want stukje service naar de burger toe doen ze niet aan daar bij de overheid. Ondanks dat de burger toch echt de basis vormt van het bestaansrecht van diezelfde overheid.

Dan nog alle kosten van reizen en verblijf.
Wat heeft de overheid daar in hemelsnaam mee van doen..... Waar jij woont, dat is jouw keuze ? Of heeft de overheid jou gedwongen daar te wonen.
Daar had je dus consulaten voor. Om de burger te dienen. "Dwingen" heeft er niets mee van doen.

Voor het ongemak van geen identificatie hebben heeft men wel een oplossing: Dan neem ik toch een identiteitskaart? Moet ik er wéér heen!
Hoezo ''weer'', ben je niet in staat zaken te combineren ?
Dat ruisende geluid boven je hoofd wordt wel heel erg luid nu. Oordoppen?

Dit is hetzelfde allooi als "U kunt ons alleen nog electronisch bereiken! Geen computer? Geen probleem! Mail ons dan!" (gemeente Oss)

Nu lees ik dat ze met al die heisa nog niet eens een foutloze pas kunnen maken
Tuurlijk wel. 99% van de paspoorten in die maanden was correct. Buiten dat tijdsbestek helemaal geen probleem. Verder is fouten maken menselijk, gebeurt dus ook bij de overheid. Maak jij nimmer een fout ?
Hij mag het niet op een Ambtenaar afschuiven. Ambtenaren schuiven het wel af op hem. Subtiel verschilletje.

Er zitten hier in de omgeving veel oudjes van hun pensioen te genieten. Soms zelfs achter de rollator. Hoe gaan die dan met die rollator die 600 kilometer afleggen, èn nog op tijd op die afspraak zijn?
Ook die mensen worden niet gedwongen om daar te wonen, en 600km af te leggen. Is het begrip eigen verantwoordelijkheid je volledig vreemd ? Mensen maken keuzes in hun leven, zoals daar gaan wonen. Accepteer de consequentes van de keuzes die *jij* maakt.
Als de overheid dat nou ook eens deed. Want die identiteitskaart heb je niet omdat het goed is voor jou. Die heb je omdat het goed is voor de overheid. (Jurisprudentie: Rechtszaak leges identiteitskaart.)

Als jij op de Zuid-Pool gaat wonen, dan is het toch ook niet de schuld van de overheid dat Nederland ver weg is ? ;)
Ik zou dan toch hopen dat je eens een keer geen last van ze zou hebben. Maar ook daar heb ik ondertussen een hard hoofd in.
13-07-2018, 12:43 door Anoniem
Alsjeblieft niet, het is flagrante onzin vanaf het woord "gedwongen". Als het dwang was dan woonden er geen 17 miljoen mensen in Nederland, dan was het hier leeg.
Met zulke belastingen zou je verwachten dat je goede service krijgt in het buitenland als je paspoort kwijt raakt geldt dat ook voor Nederlanders die op vakantie zijn en die in Nederland wonen dus nu jij weer
Overheden dienen niet om iedere burger in alles wat die wil op zijn wenken te bedienen. Overheden dienen om een aantal zaken gezamenlijk te regelen. Dat gaat verre van perfect omdat mensen zeer uiteenlopende ideeën hebben over hoe het allemaal zou moeten. Als je een idyllisch land kent waar alles perfect geregeld is, ga daar dan vooral wonen. En probeer je Nederlandse paspoort niet kwijt te raken als je Nederlander blijft, want dat ene detail zal je niet perfect kunnen krijgen. Maar waarom zou je Nederlander willeb blijven als dat zo vreselijk is?


Daarom wonen er meer Nederlanders in Duitsland dan andersom Duiters in Nederland terwijl er 80M duiters zijn
En daarom wonen er meer Nederlanders in Belgie dan andersom dus ik denk meer dat sommige die gedwongen worden.
En Nederlandse paspoort kun je al kwijtraken als je een andere buitenlandse nationaliteit aanvraagt terwijl je als je Brit bent ook gewoon een Duitse paspoort kan hebben maar dat is weer Nederland willen snel van je af kost te veel geld.
Maar ik zou dat niet kunnen hoor in Nederland leven geen democratie referendum afschaffen mensen bespioneren met sleepwet en SyRi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het risico van instrumenten als SyRI is de volledige ondoorzichtigheid van de wijze waarop de overheid ingrijpende beslissingen over je leven neemt. “Je weet niet op grond waarvan jouw verzoek wordt afgewezen, want dat is geheim. Mocht je daar op de één of andere manier toch achter komen, dan weet jij ook niet waar die gegevens vandaan komen, dus je kunt ze niet aanvechten. Het gaat er dus niet om dat je iets te verbergen hebt, het gaat erom dat er foute gegevens in die bestanden kunnen zitten en jij daar niets tegen kunt doen. Je weet niet waar ze vandaan komen, je weet niet wie ze heeft gemaakt en je kunt niemand er op aanspreken. Je hebt dus geen poot om op te staan wanneer er iets met jouw rechtspositie gebeurt.”
14-07-2018, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem: Met zoveel belastingen verwacht je dat als je in het buitenland op vakantie bent en je paspoort kwijt bent dat je ergens dichtbij zonder al te veel kosten hem kan vernieuwen.


1. Motorrijtuigenbelasting.
2. Inkomstenbelasting.
3. Grondwaterbelasting.
4. Hondenbelasting.

...

80. Provinciale opcenten
81. Fietsbelasting

Ik weet niet waar je deze indrukwekkende lijst vandaan hebt, maar:

- een aantal zaken komen meerdere keren voor
- er is in NL geen fietsbelasting
- er worden verschillende belastingregimes voor bedrijven en personen door elkaar heen gehaald
- verkeersboetes zijn geen belastingen
14-07-2018, 14:27 door karma4 - Bijgewerkt: 14-07-2018, 14:32
Door Anoniem:} ….Het risico van instrumenten als SyRI is de volledige ondoorzichtigheid van de wijze waarop de overheid ingrijpende beslissingen over je leven neemt. “Je weet niet op grond waarvan jouw verzoek wordt afgewezen, want dat is geheim”...
Syri is een voorbeeld van een versnipperde overheid dat achteraf met combineren hersteld moet zien te worden.
De fraudeurs en oplichters zijn blij met de versnippering omdat het hun foute praktijken makkelijker maakt.

Voor zover ik een aantal acties heb kunne doorzien zijn de betreffende activiteiten volledig open en transparant.
Koppelen van beschikbare overheidsdata (ook open delen) waarna de toezichthoudende ambtenaar beter gericht aan de slag kan. De getallen voor ZVP bij de belastingdienst zijn te vinden. die gaan naar 30 minuten toezicht per week voor iedere klant. Natuurlijk vertellen ze nooit welke bronnen ze volledig betrouwbaar hebben en waar nog wat schort. Vertel je de gaten dan lig misbruik voor de hand.


De paspoort wordt niet door een ambtenaar geproduceerd dat soort verwerkingsactiviteiten worden uitbesteed.
https://www.rvig.nl/actueel/nieuws/2017/12/18/nieuwe-naam-leverancier-reisdocumenten-idemia Voorheen de naam Morpho safran. https://www.idemia.com/market/citizen-identity
16-07-2018, 12:09 door Anoniem
- verkeersboetes zijn geen belastingen

I beg to differ. Gezien de buitenproportionele hoogte van de meeste boetes zijn het eerder belastingen dan een aspect van de ordehandhaving.
17-07-2018, 22:39 door Anoniem
Ik kreeg de dag na dit bericht een keurige brief met de instructie een Android app 'BZK-ID' fe downloaden.
Helaas bleek deze app op mijn Android telefoon niet te werken. Ook niet na vele malen, geheel conform de instructie, proberen. Heel teleurstellend, want ik ben ook waarschijnlijk 'slachtoffer' van een niet correcte ID-kaart. In de Playstore wordt ook veel over deze app geklaagd. Slechts bij een enkeling schijnt het correct te werken... Hoe is dit mogelijk? Waarom is er geen app beschikbaar voor de iPhone? Nu moet ik naar het gemeentehuis. Lekker handig hoor. Ik hoop alsnog op een goed werkende app, want het is zo vervelend om weer te moeten klagen over een 'falende overheid'.
Wie heeft dezelfde ervaring met deze mis-app?
18-07-2018, 01:50 door Anoniem
Je moet goed lezen hoe je het moet doen,de app werkte bij mij gewoon goed en je moet opletten dat na de scan je telefoon op het paspoort gelegen moet worden. Als er niets gebeurd verschuif de telefoon dan iets net zolang tot er een geluidje komt en in mijn geval een vinkje dat het paspoort oké was. Dit in tegenstelling wat in de brief staat dat je de telefoon niet moet bewegen miet je juist als er niets komt de telefoon juist wel bewegen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.