Twee Amerikaanse senatoren hebben de Amerikaanse toezichthouder FTC opgeroepen tot het onderzoeken van de privacygevolgen van smart-tv's. Volgens senatoren Blumenthal en Markey hebben smart-tv's een nieuw tijdperk van innovatie en interactie ingeluid, maar mogen deze technische ontwikkelingen niet ten koste van de privacy gaan (pdf).
Ze merken op dat veel met internet verbonden smart-tv’s technologieën bevatten die bijhouden wat de gebruiker bekijkt en deze informatie gebruiken om gerichte advertenties te tonen. Op deze manier worden uitgebreide profielen van gebruikers samengesteld. Uit recente berichten zou zelfs blijken dat smart-tv’s de politieke voorkeur van gebruikers kunnen vaststellen gebaseerd of ze naar liberale of conservatieve media kijken.
Gebruikers zouden hier mogelijk geen weet van hebben en fabrikanten geven weinig informatie over de privacywerkwijze, zo stellen de senatoren. "Televisies zijn een nieuw tijdperk binnengegaan, maar dat houdt niet in dat de gevoelige informatie van gebruikers geen bescherming verdient. De content die gebruikers bekijken is privé en er moet niet van worden uitgegaan dat gebruikers willen dat hun kijkgedrag wordt gevolgd en gebruikt”, aldus Blumenthal en Markey.
Ze vinden dat fabrikanten die data verzamelen dit duidelijk moeten maken en gebruikers de mogelijkheid moeten krijgen om toestemming te geven voor het verzamelen en gebruiken van hun gevoelige informatie, waarbij de kernfunctionaliteit van de televisie gewoon moet blijven werken. De senatoren roepen de FTC dan ook op tot een onderzoek naar het privacybeleid en de werkwijze van smart-tv-fabrikanten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.