Iets meer dan 45 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een smart-tv thuis staan, zo stelt Stichting KijkOnderzoek op basis van onderzoek onder 2800 huishoudens en bijna 2300 individuen (pdf). Van de deelnemers zegt 45,6 procent over een televisie te beschikken die internettoegang biedt.
In de eerste helft van vorig jaar ging het nog om 42 procent. In twintig procent van de huishoudens is een mediacenter, zoals Apple TV of Google Chromecast, aanwezig waarmee ook via het internet gekeken kan worden. Een jaar eerder was dit nog 15 procent. Smart-tv's kwamen dit jaar al verschillende keren in het nieuws vanwege de impact op de privacy. Zo stelde Consumer Reports dat smart-tv's standaard te veel informatie over gebruikers verzamelen en vroegen twee Amerikaanse senatoren om een onderzoek naar de privacygevolgen van smart-tv's.
Verder laat het onderzoek zien dat 89 procent van de deelnemers een smartphone bezit. Een stijging van vier procent ten opzichte van de voorgaande periode. Ook het laptopbezit onder huishoudens nam toe, van 77 procent naar 79 procent. Internettoegang via de computer steeg van 92,3 procent naar 93,8 procent.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.