Door Anoniem: Wat ik dan weer raar vind is wanneer je vooraf moet betalen en het te ontvangen product voldoet niet en je na het retour sturen meer dan een week op je geld moet wachten, of soms nog langer. Waarom is er geen wettelijke verplichting voor een online winkel om per direct het geld retour te storten wanneer een geretourneerd product in ontvangst genomen is?
Dat zal wel met redelijkheid te maken hebben. Er bestaan momenteel deze regels over geld retourneren:
Geld terug
De ondernemer moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten
Hebt u de ondernemer laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet hij alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. De termijn van 14 dagen begint de dag nadat u de ondernemer hebt laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd. Hebt u bezorgkosten of andere kosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De ondernemer mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de ondernemer u hierover heeft geïnformeerd voordat u de aankoop deed.
(bron:
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstandAls je 1 dag na terugsturen je geld terug wil, dan zou ik de ondernemer eerst laten weten dat je gebruik gaat maken
van de bedenktijd, en het 12 a 13 dagen daarna pas bestellen.... ;P