Het Britse databedrijf Emma’s Diary, dat advies aan aanstaande moeders over zwangerschap en kinderopvang geeft, heeft een boete van omgerekend 155.000 euro gekregen voor het illegaal verzamelen en verkopen van de persoonlijke informatie van meer dan 1 miljoen mensen voor politieke doeleinden.
Emma's Diary is naar eigen zeggen één van de grootste "babyclubs" voor aanstaande moeders. Het verzamelde zaken als naam van de ouder, adresgegevens, de aanwezigheid van kinderen tot 5 jaar en de geboortedatum van het kind. De gegevens werden via online en offline registratieformulieren verzameld. Het databedrijf verkocht de gegevens door aan Experian Marketing Services, een onderdeel van het gelijknamige kredietbureau.
Experian Marketing Services gebruikte de gegevens weer voor de verkiezingscampagne van de Britse Labour Party. Met de gegevens werd een database aangelegd om nieuwe moeders te profileren. Vervolgens werden moeders in gebieden waar de Labour Party weinig zetels had via direct marketing benaderd over de plannen van de partij om kindercentra te beschermen.
Uit onderzoek van de Britse privacytoezichthouder ICO blijkt dat het privacybeleid van Emma's Diary niet vermeldde dat de verstrekte persoonlijke informatie voor politieke doeleinden of door politieke partijen zou worden gebruikt, waarmee het bedrijf de privacywetgeving van 1998 heeft geschonden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.