Lange tijd waren Facebook en adblockers in een waar kat-en-muisspel verwikkeld rond het blokkeren van advertenties en het omzeilen hiervan, maar adblockers lijken aan het langste eind getrokken te hebben. Twee jaar geleden kondigde Facebook aan dat het adblockers ging omzeilen.
De sociale netwerksite deed dit door de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijk te maken. Een aantal dagen later werd de maatregel van Facebook weer omzeild door adblockers. Daarop kwam Facebook weer met een oplossing zodat iedereen advertenties te zien kreeg, maar niet veel later hadden adblockers weer de bovenhand. Dit kat-en-muisspel duurde voort, tot adblockers vorig jaar de sociale netwerksite weer te slim af waren.
Inmiddels is er meer dan een jaar verstreken en worden advertenties nog steeds geblokkeerd. Volgens Adblock Plus, de populairste adblocker op internet, is de extensie in staat om advertenties te "lezen", waardoor het typische kenmerken van advertenties op Facebook kan herkennen. Ondanks het succes verwacht Aaron Scheib van Eyeo, de ontwikkelaar van de adblocker, dat het gevecht met Facebook nog niet voorbij is en het evenwicht in de toekomst weer kan verschuiven. Onlangs kondigde Eyeo daarom een nieuw systeem aan dat machine learning inzet tegen Facebook-advertenties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.