image

Facebook-advertenties al jaar geblokkeerd door adblocker

dinsdag 14 augustus 2018, 10:32 door Redactie, 12 reacties

Lange tijd waren Facebook en adblockers in een waar kat-en-muisspel verwikkeld rond het blokkeren van advertenties en het omzeilen hiervan, maar adblockers lijken aan het langste eind getrokken te hebben. Twee jaar geleden kondigde Facebook aan dat het adblockers ging omzeilen.

De sociale netwerksite deed dit door de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijk te maken. Een aantal dagen later werd de maatregel van Facebook weer omzeild door adblockers. Daarop kwam Facebook weer met een oplossing zodat iedereen advertenties te zien kreeg, maar niet veel later hadden adblockers weer de bovenhand. Dit kat-en-muisspel duurde voort, tot adblockers vorig jaar de sociale netwerksite weer te slim af waren.

Inmiddels is er meer dan een jaar verstreken en worden advertenties nog steeds geblokkeerd. Volgens Adblock Plus, de populairste adblocker op internet, is de extensie in staat om advertenties te "lezen", waardoor het typische kenmerken van advertenties op Facebook kan herkennen. Ondanks het succes verwacht Aaron Scheib van Eyeo, de ontwikkelaar van de adblocker, dat het gevecht met Facebook nog niet voorbij is en het evenwicht in de toekomst weer kan verschuiven. Onlangs kondigde Eyeo daarom een nieuw systeem aan dat machine learning inzet tegen Facebook-advertenties.

Reacties (12)
14-08-2018, 11:49 door Anoniem
Als ze nu nog even de ads kunnen blocken die als filmpje in een filmpje worden weergegeven, dan zal ik blij zijn. Zit je een tof filmpje te kijken, komt er in 1 x zo'n waardeloos reclamefilmpje van 15 seconden tussendoor! Zo irritant gewoon. Youtube hanteerrt dit principe ook, echter daar heb je vaak de mogelijkheid om de advertentie na een aantal seconden over te slaan. FB jheeft dit niet en de reclame gaat vaak echt nergens over.
14-08-2018, 12:20 door Anoniem
Wat zegt dit uiteindelijk? Mensen willen geen advertenties! Maar de datagraaiers hebben daar schijt aan, want ze hebben ooit ervoor gekozen om hiervan hun verdienmodel te maken. Mensen gebruiken adblockers niet voor niets: om advertenties te blokkeren. Om vervolgens dan keihard de adblockers te omzeilen geeft toch wel aan hoeveel minachting er is voor de gebruikers. Want ZIJ moeten verdienen. Dat jij je de pestpokken ergert aan die constante stroom reclame hebben zij geen boodschap aan. Bijna geen enkele site.

Kom nu niet met het argument: "Dan gebruik je Facebook toch niet?" Ik doe dat persoonlijk allang niet meer. Facebook, WhatsApp, ik moet er niks van hebben. Ook niet van ongevraagde reclame. Ik houd sowieso niet van methodes die je iets ongevraagd door de strot rammen. Ik word daar nogal opstandig en dwars van. Dat zit in mijn aard.

Maar ik snap de methodes wel: de advertentieboeren weten dat iedereen zich stoort aan reclame. Maar door gewoon keihard vol te blijven houden wordt het op een gegeven moment voor de meesten een soort van nieuwe "normaal", en wordt het door de kudde geaccepteerd! Ik accepteer opdringerige methodes NOOIT! Nu niet, morgen niet, nooit!

"Maar websites moeten toch inkomsten hebben?" Ja, zeker! Maar moet een website daarvoor een reclamezuil worden waarbij de originele content maar bijzaak is en de advertenties hoofdzaak? Neem de Telegra(a)f: een typisch voorbeeld van een website die vroeger nieuws bracht, met daarnaast advertenties. Tegenwoordig, als je geen ad- of scriptblocker hebt, is het een reclamezuil geworden waar je het nieuws op moet zoeken, en er is bijna geen doorkomen meer aan. En die laadtijden door al die rotzooi.... onacceptabel!

Alles wordt voor geld naar de klote geholpen. Wer-ke-lijk alles. Het internet is allang niet leuk meer. De dagelijkse bedreigingen zijn één ding, maar die niet aflatende stroom aan manipulerende reclames loopt écht de spuigaten uit. Alleen om die reden al kom ik op veel websites waar ik vroeger dagelijks zat allang niet meer. Ik weiger me te conformeren aan "het nieuwe normaal". Ik heb liever een website waar ik een kleine vergoeding moet betalen achter een paywall dan naar die nutteloze rotzooi (lees: reclame) te kijken. Ik ben er overigens toch ongevoelig voor, dus het heeft bij mij toch geen effect. Sterker nog: zie ik teveel reclame van een bepaalde partij, dan kom ik er niet meer.

Zo, dat lucht op!
14-08-2018, 14:59 door Mr. Sauertopf
Door Anoniem: Als ze nu nog even de ads kunnen blocken die als filmpje in een filmpje worden weergegeven, dan zal ik blij zijn. Zit je een tof filmpje te kijken, komt er in 1 x zo'n waardeloos reclamefilmpje van 15 seconden tussendoor! Zo irritant gewoon. YouTube hanteert dit principe ook, echter daar heb je vaak de mogelijkheid om de advertentie na een aantal seconden over te slaan. FB heeft dit niet en de reclame gaat vaak echt nergens over.
Probeer uMatrix eens, indien je een PC gebruikt. Gebruik je hun apps, adviseer ik je een bezoekje aan de dokter ;-).
14-08-2018, 16:36 door Anoniem
@12:20 door Anoniem;

Dit lijken mijn woorden wel.
Toch is het ergens wel jammer dat adverteerders / commercie zichzelf kapot hebben gecommercialiseerd door absoluut door te slaan in hun gebruikte tactieken.

Ze zijn hun geloofwaardigheid totaal verloren en hebben zichzelf gedegradeerd tot meelijwekkende, schijnheilige en leugenachtige bedelaars.
Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om ervoor te zorgen dat een commercial 'blijft hangen'. Van het product- of de dienst zélf blijft niets positiefs over.

Nogmaals, jammer en zonde dat de commercie dit zelf niet in lijkt te zien.

@14:59 door Mr. Sauertopf;
Ik heb uw reactie een aantal keren gelezen maar heb nog steeds geen flauw idee wat u hiermee probeert duidelijk te maken. Dank voor een korte toelichting ;-)
14-08-2018, 16:38 door johanw
Door Anoniem: maar die niet aflatende stroom aan manipulerende reclames loopt écht de spuigaten uit. Alleen om die reden al kom ik op veel websites waar ik vroeger dagelijks zat allang niet meer.
Gebruik dan een adblocker, dat scheelt enorm veel ellende.
14-08-2018, 17:55 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem: maar die niet aflatende stroom aan manipulerende reclames loopt écht de spuigaten uit. Alleen om die reden al kom ik op veel websites waar ik vroeger dagelijks zat allang niet meer.
Gebruik dan een adblocker, dat scheelt enorm veel ellende.
Dat is juist de crux van mijn verhaal: ik gebruik dus een adblocker, maar vervolgens doet "de tegenpartij" hun stinkende best om dát weer te omzeilen. Dát is wat ik dus bedoel.

Adblockers zijn enorm populair. Daaruit kun je concluderen dat advertenties als ongewenst worden gezien. En in het geval van bovenstaand verhaal heeft Facebook er gewoon dikke poep aan en wil jou die advertentiezooi gewoon door je strot rammen.

Hoe dan ook: uiteindelijk zal "het geld" wel weer winnen. Want zelfs bouwers als Adblock Plus is gezwicht voor een zak geld door bepaalde adverteerder te whitelisten. Kun je je voorstellen: op een adblocker advertenties WHITELISTEN. Dat is ongeveer vergelijkbaar met inbrekers weren onder de 18. Ben je boven de 18 jaar, dan mag je wèl inbreken. Volstrekte kolder!
14-08-2018, 19:35 door Anoniem
Ja adds zijn irritant maar we willen als gem. Burger, zeker nederlanders, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Wij gebruikers vragen dus om ads, zo is het nu eenmaal...

Net zoals een tomaat geen tomaat meer is en een komkommer bijna perfect recht moet zijn....
14-08-2018, 21:50 door [Account Verwijderd]
uBlock Origin samen met Privacy Badger houd in de dagelijkse praktijk veel tegen, ook Youtube reclame, filmpjes starten meteen.
14-08-2018, 23:08 door Anoniem
@ anoniem van 12:20

Laten we wel wezen, als het zo is als u aangeeft en zo is het ook volgens mijn bescheiden mening, dan wordt het hoog tijd hun vorm van internet eens links te laten liggen en naar een alternatief gedecentraliseerd internet op zoek te gaan, waar zij nu eens per se geen toegang hoeven te hebben. Ben je ook gelijk van alle nep en half verdraaide info af.

Er zijn genoeg hedendaagse codeurs met plannetjes in die richting (Decentraleyes, DAT files). Maar ja dan komen de bans en verboden vanuit het kamp van de "rulers"., net als met de bakkies destijds.

En toch verandert de zaak constant. Wie van de jeugd kijkt nog ouwerwets TV? Heel erg weinig.
Wie luistert er straks van de jonge generatie naar een DAB radio. Geen hond en z'n maat.
Straks is facebook en Google ook vergeten glorie. Dan luidt het: "Groot Babylon, ineens ben je verleden tijd, binnen een snik tijd". Geprofeteerd nog wel voor iedereen, maar we willen het niet geloven, tot we het gaan beleven.

Zal ik het nog gaan meemaken als iemand uit de generatie van Radio Luxemburg en Big L, de gouden glans straalt af van onze anternnes en de generatie van krenten uitdelen tijdens de revolutie van 1968?. Ik vind alles wel erg door de groot commercie gedomineerd heden ten dage. Of er geen ander leven zou kunnen bestaan dan ego-grootgraaierij.

Echt geluikkig schijn je van/in die schijnwereld ook niet te worden. Als je maar net genoeg hebt voor een beetje gezelligheid in gezondheid is alles al helemaal OK, een toestand, die de proponenten van AI weer niet echt schijnt te boeien en degenen, die die Techno over ons willen laten heersen en uitroepen. Hou ze uit je kop, folks. Laat je niet manipuleren.
15-08-2018, 11:21 door Anoniem
Door linux4: uBlock Origin samen met Privacy Badger houd in de dagelijkse praktijk veel tegen, ook Youtube reclame, filmpjes starten meteen.
En reclames midden in de filmpjes ook?
15-08-2018, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze nu nog even de ads kunnen blocken die als filmpje in een filmpje worden weergegeven, dan zal ik blij zijn. Zit je een tof filmpje te kijken, komt er in 1 x zo'n waardeloos reclamefilmpje van 15 seconden tussendoor! Zo irritant gewoon. Youtube hanteerrt dit principe ook, echter daar heb je vaak de mogelijkheid om de advertentie na een aantal seconden over te slaan. FB jheeft dit niet en de reclame gaat vaak echt nergens over.

De meeste reclames gaan helemaal nergens over en is voornamelijk tijdverspilling!
16-08-2018, 21:22 door Anoniem
@ anoniem 19:35 van 14:08,

Eens.
Het ergste is nog dat de tomaat er wel bijna perfect uitziet maar qua smaak naar niets meer smaakt.
Geef mij maar een echte Spaanse biefstuk (coeur de boef) tomaat of een echte Poolse pomidor malinowy.

Hoe kan het ook anders, niet meer geteeld in aarde maar op piepschuim en ook nog zuinig aan de druppelaar. Vandaar.

Met her Internet gaat het ook zo. Info die geen echte info meer is, beetje content verstopt tussen een heleboel afleidende reclame en onzin/rotzooi.

Op de duur willen mensen echter niet anders en zijn ze er aan gewend. Net zo goed als een bepaalde generatie liever tomatensoep uit een pakje kreeg dan de ouderwetse echte tomaten-van-de kouwe-grond-soep van (groot)moeder,
die er ook altijd nog een slootje maggi in moest gieten en geen echt verkruimeld gedroogd lubbestokblaadje (maggiplant).

Trump zegt het al "allemaal "fake", allemaal nep dus. En geef de man is ongelijk. "Made in Holland", komt nu uit een plaatsje met de gelijknamige naam geregistreerd in China. Alle winkelcentra met twee van de grote supers en een goedkope
outlet, allemaal gelijkvormig en daarom geen concurrent voor de plaatjes Internet-shop. Voorzieningen ook binnen een van de paar grote supers, voor de extra's naar de Handy.. Bulk verpakkingen kopen en weinig keus in afweeg waar.

En alles op de duur onbetaalbaar, vier dagelijkse boodschapjes, water, broodje, reep chocola, crackers, twee blikjes bier, als je niet oplet samen 7 euro 20 eurocent. Ga je mooi mee, waar eindigt dit voor de gewone man of gaan we weer met z'n allen richting retro?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.