De kwaliteit of zeg maar ook betrouwbaarheid van een telco zie je ook wel aan het gemak waarmee je de details van de gesprekken kunt opvragen. Het was toch prima toen je een papieren factuur kreeg of nu eventueel een online factuur dito kunt krijgen met alle details erbij als:
•voor de gesprekken: datum, tijd, telefoonnummer, netwerk, duur, tarief (€/SMS, €/min) , € totaal gesprek, € te betalen.
•voor de data: periode begindatum - einddatum, netwerk, volume (Mb), tarief (zie contract) , € kost, € te betalen.
•de promo's: details idem dito.
•de speciale betaalnummers van derden: details idem dito (die zijn soms gratis, soms heel duur betalend ook, de beruchte 'goudmijntjes' he...)
En dan heb je nog de eventuele promo's van de telco zelf!
En dan de eindafrekening van het totaal verbruik in € + BTW in %
Iedereen begrijpt best dat het redelijk ingewikkeld wordt, maar een duidelijke en overzichtelijke factuur produceren voor de klant moet toch kunnen met al de facturatiesoftware die ze nu hebben.
Het kan zeker, maar ze doen het zeker niet allemaal en houden het liever nogal vaag.
En bij hun helpdesk geven ze hun standaard antwoord: 'Het is allemaal juist hoor', je moet het dus maar geloven.
Sommige telco's gieten heel het gegevensboeltje zelfs in een Excel bestand en lees zoiets als een telco factuur, de details ervan in Excel als leek maar eens uit!
Bij telco's gaat het ook beetje zoals met de Belastingen en de Sociale Zekerheid, teveel misbruiken en dito hackers maken alles finaal kapot zeker en vast en wordt het misschien maar hopelijk niet natuurlijk zoals ooit in ene Titanic 'Music Maestro!'
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/opmerkelijke-verhalen-uit-de-nacht-dat-titanic-zonk~a9f7c746/