Na de invoering van de Europese privacywetgeving AVG is de hoeveelheid third-party content en cookies op Europese websites afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism (pdf). Voor het onderzoek werd er gekeken naar meer dan 200 nieuwswebsites in Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
De AVG, die eind mei werd ingevoerd, stelt allerlei eisen op privacygebied en nieuwswebsites lijken hun werkwijze hierop aan te passen. Uit het onderzoek blijkt dat nieuwssites minder cookies zonder toestemming van gebruikers plaatsen. Zo nam het aantal geplaatste third-party cookies in juli ten opzichte van een meting in april met 22 procent af.
De afname in third-party cookies was afhankelijk van het soort content dat het cookie plaatste. Het aantal cookies voor optimalisatietools nam met 27 procent af, terwijl advertentie- en marketingcookies een afname van 14 procent lieten zien. Ten opzichte van april werden er in juli 9 procent minder socialmediacookies geplaatst. Het aantal nieuwssites dat socialmediacontent host, zoals knoppen om content op Facebook en Twitter te delen, daalde van 84 procent in april naar 77 procent in juli.
De Amerikaanse techbedrijven Google (96 procent), Facebook (70 procent) en Amazon (57 procent) blijven aanwezig op de meeste Europese nieuwssites. Alleen Facebook zag een grote daling in hun bereik na de invoering van de AVG met vijf procentpunten. Volgens de onderzoekers laten de resultaten zien dat nieuwssites de compliancerisico's van dergelijke content beseffen en de content hebben verwijderd of gekoppeld aan een opt-in van gebruikers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.