Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem:Ander groot algemeen voordeel? De verkeersveiligheid gaat er ook nog enorm op vooruit als iedereen voor Dumb i.p.v. Smart gaat....maar dat is weer een andere discussie.
Oh nee, dat is helemaal niet zo!
Want dat ene wat je met een dumb phone dan nog wel kunt doen is... bellen tijdens het rijden. En daarbij worden er rare fratsen mee uitgehaald, zowel door automobilisten (die mogen het niet) als door fietsers en voetgangers (die mogen het wel maar het is vaak levensgevaarlijk wat ze doen).
Een phone in het verkeer blijft gevaarlijk. Dumb of smart maakt niets uit!
Neen, geen verschil?
Helemaal niet zo?
Visualiseer het verschil en iemand met een beetje analytisch vermogen weet en snapt dat er wel degelijke een risico-differentiatie gemaakt kan worden m.b.t. tot deze overtreding van de wvw 1994 (wegenverkeerswet)
Het maakt namelijk zeker nogal wat uit of je continu met je ogen gefixeerd op dat schermpje aan het staren bent of het ding aan je oren houdt en er een eind op los kletst terwijl je wèl oog voor het verkeer om je heen hebt, of zeker er oog op kan houden.
Die twee vragen waar je mee begint had je weg kunnen laten , dan kom je niet zo snauwend en betweterig over !
Zodra je twee handelingen tegelijk aan het doen bent, ben je in feite aan het multi-tasken. Aangetoond is dat (ook) onze hersenen niet echt twee taken tegelijk aan het uit voeren is, de betere term zou zijn time-slicing. een miliseconde voor het kijken, een mili-seconden om te sturen, een miliseconde om te vertragen of te versnellen.
Doordat we met snelheid rijden , is het belangrijk om elke miliseconde te besparen , dit omdat ons fysiek en hersenen niet het reactievermogen hebben om snel genoeg te anticiperen op onverwachte gebeurtenissen.
En ja, als je je ogen niet gebruikt voor het verkeer om je heen, maar gefocussed zijn op je smartmobile sherm is daar een groter risico mee gemoeid dan alleen praten/luisteren. Maar ook bij het laatste gaan er enekele miliseconden verloren die nodig zijn om te kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zelfs als je volledige concentratie gefocussed bent op het verkeer om je heen, kan je in een ongeluk terechtkomen. Het verschil van die paar (gemiste) miliseconden bepaalt dan de ernst van het ongeval...
Ook op de fiets of lopend is ons gestel er niet op gebouwd om te multi-slicen, maar merk wel dat er een soort van six-sense actiever is om iig een obstakel-alarm te produceren. Of je dan nog snel genoeg bent om daarop te anticiperen is een tweede.
Er is dus wel een verschil (in risico) tussen dumb en smart, maar beide zijn af te raden als we al een taak uitvoeren zoals lopen, fietsen autorijden, ofwel in beweging zijn en daar zelf de controle over moeten monitoren.