De aanval op British Airways waarbij de gegevens van 380.000 klanten werden gestolen was mogelijk door een creditcardskimmer die criminelen op de website van de luchtvaartmaatschappij hadden geplaatst. Het gaat om dezelfde groep criminelen die eerder de gegevens van miljoenen Ticketmaster-klanten buitmaakten, zo meldt securitybedrfijf RiskIQ vandag in een blogposting.
Op de website van British Airways draaien zo'n dertig verschillende scripts, die elk uit duizenden regels code bestaan. De aanvallers hadden één van deze scripts aangepast en voorzien van code die creditcardgegevens van klanten doorstuurde naar een apart geregistreerd domein dat lijkt op een domein van British Airways. De aanvallers hadden voor dit domein ook een betaald certificaat van Comodo aangevraagd. Volgens de onderzoekers is dit bewust gedaan om het domein op een legitiem domein van de luchtvaartmaatschappij te laten lijken.
Het certificaat werd op 15 augustus van dit jaar aangevraagd, waardoor de onderzoekers vermoeden dat de aanvallers al veel eerder toegang tot de British Airways-website hadden. De luchtvaartmaatschappij liet weten dat gegevens van klanten waren gestolen die van 21 augustus tot en met 5 september dit jaar vluchten via BA.com en de British Airways-app hebben geboekt of aangepast. In het geval van de app bleek die dezelfde gecompromitteerde JavaScript-code te laden als de website, waardoor ook de gegevens van mobiele gebruikers konden worden gestolen. Hoe de aanvallers toegang tot de British Airways-website wisten te krijgen is nog niet bekendgemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.