Dat zijn allemaal "web properties" die een soort online koffietafelmagazine voor managers proberen te zijn. Veelal vertaalde "tech"columnisten uit het engels die af en toe iets populairderigs als "weg met de fax" proberen te roepen. Zeg maar herauten van het nieuw, zonder zelf veel idee te hebben waar ze het nou over hebben. Want dat je bijvoorbeeld liever geen aparte faxmachine meer bij de hand houdt snap ik wel. Maar het kunnen zenden en ontvangen van faxen is soms nog enorm handig. En was de "digitale tranformatie"-techniek er niet om het ons gemakkelijker te maken, dus waarom niet gewoon zorgen dat als ik nog wil faxen ik dat gewoon makkelijk kan? Cru gezegd, als dat te moeilijk is heb je je "digitale transformatie" gewoon nog niet op orde. Maar dat weerhoudt zulke columnisten niet om flink grote trom te blijven slaan over diezelfde "digitale transformatie".
Zonder het precieze stuk te lezen durf ik dus wel te stellen dat als je het lezenswaardig vindt je goed mee zal kunnen doen met het inhoudsloze kakelen der middle management.
Ik snap er echt helemaal niks van! Is dat normaal?
Okee, heb het stuk gelezen, en ja, deze woolly word-salad with buzz-sauce niet begrijpen is niet alleen normaal, het is precies de bedoeling. Het gaat erom dat je denkt dat je achterloopt als je niet meedoet. En meedoen komt natuurlijk neer op het bedrijf geld geven waarvoor de "geinterviewde" sjef met de lange fuctietitel werkt, want hij heeft toch net laten zien dat'ie wel vanalles weet? Dit is dus een "ik weet dingen, huur mij in"-advertorial. Ook al is dit voor techneuten echt enorm tenenkrommend om te moeten lezen.
Als je serieus je automatisering op orde wil krijgen moet je niet bij dit soort gasten zijn. Maargoed, die willen ook eten dus dan krijg je zo'n circus.