Door Anoniem: Hotel is (doorgaans) geen provider. Lijkt mij meer een kwestie van het dichtzetten van bepaalde poorten.
De relatie tot (on)betrouwbaarheid ontgaat mij.
Inderdaad. Dat soort hotel wifi is een dienst die met absoluut minimale beheersinspanning moet draaien.
Vaak wordt de hele dienst geleverd door een andere partij (zo'n hotel heeft echt geen dedicated netwerk/systeem beheerder in dienst) , of anders is het geinstalleerd en wordt er verder nooit meer naar om gekeken totdat het omvalt en de gasten massaal klagen.
Dan kom je meestal uit op twee mogelijke policies - "alles open" , of "net genoeg open voor 'standaard internetten' - oftewel, Web + mail " - en verder alle andere poorten/protocollen dicht zetten.
Misschien dat typisch 'zakelijk' gebruikte VPN protocollen wel open staan - als het hotel genoeg van dat soort gasten heeft.
Als de provider enigszins verantwoordelijk is jegens de rest van het internet (of het hotel gewoon een paar keer in een quarantaine net gegooid is) komen dat soort onbeheerde open netwerken vanzelf uit op een 'bijna alles dicht policy' omdat het risico op gezeik (van/tegen de provider) een stuk kleiner is wanneer er weer eens een besmette gast aan het spammen is, of iemand een torrent aanzet op z'n hotelkamer want hij is toch buitenlander en bijna uitgechecked.
Pech gehad voor de enkele bezoeker met een ietwat exotisch VPN of ander marginaal gebruikt protocol.
Het is zelden één of andere bewuste keuze om speciaal VPN of chat te blokkeren, maar meestal het gevolg van de noodzaak om de kosten van beheer/kans op storingen minimaal te houden .