Facebook gebruikt het telefoonnummer dat gebruikers opgeven voor tweefactorauthenticatie ook voor gerichte advertenties, zo heeft het bedrijf toegegeven. Om hun account te beveiligen kunnen gebruikers een tweede factor instellen. Naast het wachtwoord moet er dan een code worden ingevoerd die bijvoorbeeld via sms is verkregen. Daarnaast kunnen gebruikers via hun telefoon worden gewaarschuwd over nieuwe inlogpogingen op het account.
Nu blijkt dat Facebook de op deze manier verkregen telefoonnummers laat gebruiken door adverteerders, zodat die gerichter kunnen adverteren. Volgens Gizmodo, dat het nieuws naar buiten bracht, worden gebruikers zo gedwongen om te kiezen tussen veiligheid of privacy. Wie het account via een extra sms-code wil beveiligen maakt het ook mogelijk voor adverteerders om hen makkelijker op het sociale netwerk te vinden.
Facebook stelt in een verklaring dat het de informatie die mensen verstrekken voor een meer gepersonaliseerde ervaring gebruikt, waaronder het laten zien van relevantere advertenties. Gebruikers hebben daarnaast de keuze om tweefactorauthenticatie zonder het opgeven van een telefoonnummer te gebruiken. Zo kan er via een app een tweede code voor het inloggen worden gegenereerd. De werkwijze van Facebook zorgt voor felle kritiek op Hacker News, omdat het gebruikers zou straffen voor het instellen van tweefactorauthenticatie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.