image

Avast gaat cryptominers als tool of malware classificeren

vrijdag 5 oktober 2018, 11:48 door Redactie, 16 reacties

De anti-virussoftware van Avast gaat cryptominers voortaan als tool of malware classificeren, afhankelijk van het gedrag van het programma. Volgens de virusbestrijder is cryptomining zo ongeremd aan het groeien dat het de richtlijnen heeft aangepast hoe cryptominers worden beoordeeld.

Cryptominers gebruiken de rekenkracht van de computer om cryptovaluta te delven. Het kan zijn dat gebruikers hiervoor hun systeem willen gebruiken, maar het komt ook voor dat cybercriminelen besmette systemen hiervoor inzetten, zonder dat de legitieme eigenaar dit weet. Voortaan zullen de virusscanners van Avast een cryptominer als malware of tool bestempelen, afhankelijk van het gedrag.

Zo moeten cryptominers duidelijk toestemming aan gebruikers vragen en over accepteren of weigeren knoppen beschikken. Verder kan het cryptominen na de installatie pas beginnen als de gebruiker hier toestemming voor heeft gegeven. Ook moeten gebruikers opnieuw hun toestemming geven als de gebruiksvoorwaarden van de cryptominer veranderen. Het gaat zowel om cryptominers die op een systeem worden geïnstalleerd, als cryptominers die in de browser van een computer draaien.

Reacties (16)
05-10-2018, 11:55 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 05-10-2018, 11:58
Jammer dat ik nogsteeds geen paginas tegen ben gekomen die bezoekers de keuze geven , Minen of reclame.
De mogelijkheid van minen in browsers had ik wat dat betreft erg welkom gevonden.
Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg, pushy reclame op mn bord terwijl ik je artikel probeer te lezen wel.
*Misschien een idee voor security.nl? (maar dan wil ik er wel een aan/uit-knop bij, want de hele tijd maar minen terwijl de pagina open staat vind ik wat veel)
05-10-2018, 12:33 door Briolet
Door Bartbartbart: …Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg,

Veel langer duurt dat minen ook niet. Want dan is de accu van je telefoon of laptop leeg. (-:
05-10-2018, 12:48 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 05-10-2018, 12:50
Door Briolet:
Door Bartbartbart: …Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg,

Veel langer duurt dat minen ook niet. Want dan is de accu van je telefoon of laptop leeg. (-:
Welnee. Als het scriptje gewoon 1% van de cpu voor mining claimt heeft niemand er last van. Wellicht een slidertje bij voor meer, en als we toch bezig zijn wat gamification, grootste miner vd maand krijgt een leuk steamspel, en moet je kijken hoe goed dat gaat lopen :)
*Ik denk trouwens dat je op veel paginas meer resources aan reclame kwijt bent
05-10-2018, 12:52 door Anoniem
Door Bartbartbart:
Door Briolet:
Door Bartbartbart: …Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg,

Veel langer duurt dat minen ook niet. Want dan is de accu van je telefoon of laptop leeg. (-:
Welnee. Als het scriptje gewoon 1% van de cpu voor mining claimt heeft niemand er last van. Wellicht een slidertje bij voor meer, en als we toch bezig zijn wat gamification, grootste miner vd maand krijgt een leuk steamspel, en moet je kijken hoe goed dat gaat lopen :)
*Ik denk trouwens dat je op veel paginas meer resources aan reclame kwijt bent

Ja weet je hoeveel die geheugen die flash ads trackings, allemaal gebruiken...
05-10-2018, 14:28 door Anoniem
Ik wil geen advertenties en geen cryptominers. Ook al zouden ze nauwelijks cpu tijd gebruiken. Diegenen die zich zo nodig met crypto bullshit bezig willen houden gebruiken maar lekker hun eigen computer voor die onzin.

Geld verdienen door rekenen, jaja... Maar ik geloof dat de crypto zeepbel al wat kleiner is geworden laatste tijd.
05-10-2018, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik wil geen advertenties en geen cryptominers. Ook al zouden ze nauwelijks cpu tijd gebruiken. Diegenen die zich zo nodig met crypto bullshit bezig willen houden gebruiken maar lekker hun eigen computer voor die onzin.

Geld verdienen door rekenen, jaja... Maar ik geloof dat de crypto zeepbel al wat kleiner is geworden laatste tijd.

Ja maar dan is geen enkele site te online. Want je moet ergens iets gaan verdienen.
05-10-2018, 16:24 door Anoniem
Geld verdienen door rekenen, jaja... Maar ik geloof dat de crypto zeepbel al wat kleiner is geworden laatste tijd.

Nieuwe auto die ik aan mijn crypto heb overgehouden rijdt heerlijk ! Wat resteert is nog altijd zo'n 25x de inkoop prijs waard ;)
05-10-2018, 18:29 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik wil geen advertenties en geen cryptominers. Ook al zouden ze nauwelijks cpu tijd gebruiken. Diegenen die zich zo nodig met crypto bullshit bezig willen houden gebruiken maar lekker hun eigen computer voor die onzin…

Ja maar dan is geen enkele site te online. Want je moet ergens iets gaan verdienen.

Er zullen er genoeg blijven. Zeker de kwalitatief goede blijven. Sites die van reclame leven, zijn niet primair gericht op kwaliteit, maar op views van hun site. Daar gebruiken ze soms heel misleidende titels en samenvattingen voor. (Kijk ook maar naar deze site waar de titels vaak niet kloppen met de inhoud).

De goede sites die door de lezers zelf betaald worden, zullen veel meer hun best doen om kwaliteit te leveren, want anders lopen de abonnees weg.
05-10-2018, 19:20 door Bartbartbart
Een beetje mee eens. Ik herinner mij internet nog wel van voor dat men er massaal geld mee verdiende - en het was BOOMING!.

betaalsites heb ik een broertje dood aan, net zoals reclame, maar zo'n miner wil ik best ter compensatie draaien als het niet het onderste uit de kan slurpt. Zoals ik al zei, een procentje cpukracht kan iedereen wel kwijt maar zodra het voelbaar wordt komt ook hier weer de adblock-kriebel. Gamification en optioneel zouden volgens mij perfecte methodes zijn om als site toch genoeg miners te krijgen om niet van ads of betaalde leden afhankelijk te zijn.
05-10-2018, 20:08 door [Account Verwijderd]
Door Bartbartbart:
Door Briolet:
Door Bartbartbart: …Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg,

Veel langer duurt dat minen ook niet. Want dan is de accu van je telefoon of laptop leeg. (-:
Welnee. Als het scriptje gewoon 1% van de cpu voor mining claimt heeft niemand er last van.

Neen inderdaad. Sterker nog: Zelfs het hele land heeft er geen last van dat je kWh-meter sneller draait omdat een ordinaire dief stroom bij je steelt. En ook al is het maar 1% extra CPU belasting, het blijft ordinaire criminaliteit waar bij hogere CPU belastingen - die soms wel tot het maximum oplopen - die penose klootzakjes ook nog je CPU aan het afbranden zijn.

Vergelijking: Of denk je dat door het uitlenen van je auto het ding niet slijt soms?

Maar.... niks aan de hand hoor! Alles kits!
05-10-2018, 20:49 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 05-10-2018, 20:51
Door Balder:
Door Bartbartbart:
Door Briolet:
Door Bartbartbart: …Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg,

Veel langer duurt dat minen ook niet. Want dan is de accu van je telefoon of laptop leeg. (-:
Welnee. Als het scriptje gewoon 1% van de cpu voor mining claimt heeft niemand er last van.

Neen inderdaad. Sterker nog: Zelfs het hele land heeft er geen last van dat je kWh-meter sneller draait omdat een ordinaire dief stroom bij je steelt. En ook al is het maar 1% extra CPU belasting, het blijft ordinaire criminaliteit waar bij hogere CPU belastingen - die soms wel tot het maximum oplopen - die penose klootzakjes ook nog je CPU aan het afbranden zijn.

Vergelijking: Of denk je dat door het uitlenen van je auto het ding niet slijt soms?

Maar.... niks aan de hand hoor! Alles kits!
Ik geloof dat je twee dingen door elkaar haalt en ook geen rekening houdt met een aantal zaken.
Wat ik voor stel gaat niet stiekem, maar in overeenstemming met de bezoeker. Wil je Ads zien of wil je een Miner draaien tijdens je bezoek? Als je Gamification erbij betrekt kun je bezoekers de keuze geven om meer CPU te spenderen (anders ook wel trouwens, maar dan is het motief er niet).
Daar kun je dan wel ontzettend woest over worden, maar realiseer goed dat reclame doorgaans stukken meer van je systeem,internetverbinding en stroom vraag en dat reclame (het verleiden van mensen met zoveel mogelijk data over hen) behoorlijk onethisch is.
05-10-2018, 23:52 door [Account Verwijderd]
Door Bartbartbart:
Door Balder:
Door Bartbartbart:
Door Briolet:
Door Bartbartbart: …Eventjes minen terwijl ik je nieuws lees vind ik niet erg,

Veel langer duurt dat minen ook niet. Want dan is de accu van je telefoon of laptop leeg. (-:
Welnee. Als het scriptje gewoon 1% van de cpu voor mining claimt heeft niemand er last van.

Neen inderdaad. Sterker nog: Zelfs het hele land heeft er geen last van dat je kWh-meter sneller draait omdat een ordinaire dief stroom bij je steelt. En ook al is het maar 1% extra CPU belasting, het blijft ordinaire criminaliteit waar bij hogere CPU belastingen - die soms wel tot het maximum oplopen - die penose klootzakjes ook nog je CPU aan het afbranden zijn.

Vergelijking: Of denk je dat door het uitlenen van je auto het ding niet slijt soms?

Maar.... niks aan de hand hoor! Alles kits!
Ik geloof dat je twee dingen door elkaar haalt en ook geen rekening houdt met een aantal zaken.
Wat ik voor stel gaat niet stiekem, maar in overeenstemming met de bezoeker. Wil je Ads zien of wil je een Miner draaien tijdens je bezoek? Als je Gamification erbij betrekt kun je bezoekers de keuze geven om meer CPU te spenderen (anders ook wel trouwens, maar dan is het motief er niet).
Daar kun je dan wel ontzettend woest over worden, maar realiseer goed dat reclame doorgaans stukken meer van je systeem,internetverbinding en stroom vraag en dat reclame (het verleiden van mensen met zoveel mogelijk data over hen) behoorlijk onethisch is.

Als ik het www bezoek wil ik in feite niets zien van wat mij ongevraagd wordt voorgeschoteld en al helemaal geen keuzeknoppen die mij zouden opdringen te moeten kiezen tussen een miner of adds of...dan maar niets?? Mooie boel zou het worden. Er zijn al sites die ik schouderophalend wegklik als alles greyed-out blijft als ik de cookies niet accepteer (Nu.nl kwam hier ergens ter sprake in deze kwestie) en nu zo'n voorstel zoals je doet als volgende struikelblok?
Neen dank je.

Tot nu kan ik de add drek aardig uit mijn browser weren m.b.v. NoScript, uBlock-origin met daarin, hier aktueel: nocoin filterlist https://github.com/hoshsadiq/adblock-nocoin-list/ en Request Policy, dus kan ik nog genieten van een enigszins www beleving zoals die zo'n twintig jaar terug was. Maar het is een gotspé dat er anno 2018 lieslaarzen in de vorm van anti mudd extensions/add-ons nodig zijn om over het www te surfen, ahum... strompelen. Start een browser bijvoorbeeld maar eens in safe mode (het is maar wat je 'safe' noemt dan overigens) en zie hoe de pagina's en add's dan formule-1 over je scherm vliegen. Het is net als met system level malware protectie: Als je al die diep ingrijpende code kon missen zouden we een stuk produktiever zijn en was een site als security.nl in zijn berichtgeving voor een groot deel overbodig ;-)
06-10-2018, 09:34 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 06-10-2018, 09:37
Ik ben het met het grootste deel van wat je zegt eens. Toch vind ik ook dat paginas die kosten maken recht hebben op vergoeding, of in ieder geval wordt hun recht daarop bepaald door de klanten die wel of geen maatregelen daartegen nemen.

Als reclame gewoonweg echt nogo is, en de dienst toch echt moet worden vergoed, wat blijft er dan nog over.
Dan heb je lidmaatschappen en heel internet achter een paywall. Nee bedankt.
Of je hebt vrijwillige bijdrages. Dat zie ik op sommige paginas goed gaan maar dat zijn wel de uitzonderingen met hele hechte communities.
Dan heb je nog de stiekeme miners. Het interesseert hen doorgaans geen reet wat ze van je opslurpen dus die moeten gewoon ook worden geblokkeerd, maar dan zijn de opties wel zo'n beetje op.

Als een pagina besluit dat het toch echt een vergoeding nodig heeft om te kunnen voortbestaan, dan vind ik een vrijblijvende mogelijkheid om mee te doen aan een miningpool, al dan niet met een derde optie 'geen ads of miner', toch echt de klantvriendelijkste, en als je er een spelletje met een hoofdprijs van maakt, dan heb je direct een leuke bindende gemeenschapsbezigheid.
06-10-2018, 15:40 door Briolet
Door Bartbartbart: …Daar kun je dan wel ontzettend woest over worden, maar realiseer goed dat reclame doorgaans stukken meer van je systeem,internetverbinding en stroom vraag …

Dat betwijfel ik sterk. Reclame zal vast meer data verbruiken dan een miner, maar dat is kortstondig bij het laden van de pagina. Maar ik heb mijn laptop nog nooit warm gekregen bij het bezoeken van pagina's met reclame. (50% van de tijd heb ik mijn laptop letterlijk op mijn schoot zodat ik dat direct merk).
Een miner verbruikt typisch meer dan 50% van de cpu capaciteit. Bij zo'n verbruik wordt mijn laptop warm en begint de ventilator hoorbaar te blazen.

Het probleem van minen is dat het doorgaans meer energie kost dan het aan geld oplevert. Indien niet hadden de miners zelf wel apparatuur gekocht en de elektriciteitsrekening betaald. Op die manier energie opstoken voor jan l.., vind ik gewoon misdadig. Ongeacht of het met of zonder medeweten gebeurd.
06-10-2018, 16:09 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 06-10-2018, 16:10
https://www.silicon.co.uk/e-marketing/adblock-plus-adblocking-network-traffic-172245
University Study Finds Adblock Plus Could Save 40 Percent Network Bandwidth

Ja, ik vind het principe van minen wat dat betreft ook onverantwoord. Laat ze beter iets bedenken waarbij de rekenkracht tegelijkertijd ook nuttig wordt gebruikt.

50%+ gebeurt bij miners die of bedoeld zijn om anderen mee te infecteren, of voor miningrigs in welk geval het gewoon naar 100% gaat. Een vriendelijke miner die je aan je bezoek vraagt te gebruiken op de manier zoals ik het voor stel gaat dat natuurlijk niet per default gebruiken, maar als je het verbruik gelijk stelt aan de gangbare load van gemiddelde reclames dan ben je in principe al verantwoord bezig (al ben ik het daar ook niet mee eens, maar je zadelt de bezoeker iig niet met meer op dan nu het geval is)

Wel of niet lucratief is niet het geval. Er zijn vele soorten digitale munten met allemaal hun eigen koers en het is een kwestie van speculeren. Je mined wat op dit moment goedkoper is dan de energiekosten die corresponderen met de geanticipeerde toekomstige koers en dan maak je winst. En als een dienst van haar bezoekers een procent per aanwezigheid vraagt, is het voor die dienst altijd lucratief.
08-10-2018, 12:04 door Anoniem
Een effectieve oplossing zou kunnen zijn over te gaan op een 100% effectieve Google mono-cultuur. 100% Alphabet monopolie dus met uitzondering van alle overige tracking en monitoring, alle overige advertenties en mining - alles exclusief via Google laten verlopen (heeft toch al meer dan 90 % proliferatie in Nederland). Jammer dat in USA M$ Bing nog wat in de weg zit, maar dat vormt na Windows10 ook geen bedreiging meer en Linux kan later worden ver-googled.

Alle browsers dus Google chrome of kloons (is vaak al zo). Alle OS een vorm van het Google chrome android platform (Google open source variant) en alles via https only, Google safebrowsing, Google cloud, Google services only, device- en netwerk breed. Geen concurrentie meer toestaan. Alles buiten Google dus ook cybercrime & co., direct te sinkholen. Opgelost. "We advise you to Google only!". Google one click - one go.

Kan het bovenstaande niet, dan blijven we nog in lengte van dagen tobben zoals we dat thans gewend zijn te tobben.
Eerst had Groningen aardgas, nu hebben ze Google. Yo! Einde van deze ironische berichtgeving.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.