Het werkgeversportaal van het UWV zal voor 1 november 2019 beter zijn beveiligd, zo laat de overheidsinstantie weten op de dwangsom waarmee de Autoriteit Persoonsgegevens dreigt. Werkgevers en arbodiensten kunnen via het online werkgeversportaal van het UWV ziekteverzuimgegevens van werknemers invoeren en bekijken.
Vanwege de gevoeligheid van de gegevens in dit systeem is meerfactorauthenticatie verplicht, aldus de toezichthouder. Op dit moment ontbreekt deze beveiligingsmaatregel echter. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft het UWV tot 31 oktober 2019 de tijd gegeven om het beveiligingsniveau van het werkgeversportaal te verbeteren, waarbij inloggen in het portaal alleen mogelijk moet zijn door middel van een passende vorm van meerfactorauthenticatie. Anders moet de instantie 150.000 euro per maand betalen met een maximum van 900.000 euro.
In een reactie op de eigen website stelt het UWV dat het al geruime tijd met de Autoriteit Persoonsgegevens in overleg is over het verder verhogen van het beveiligingsniveau van het werkgeversportaal. Zo wordt er gewerkt aan de implementatie eHerkenning, een inlogsysteem dat het mogelijk maakt om tweefactorauthenticatie te gebruiken. "Het streven is om eHerkenning volledig gerealiseerd te hebben voor 1 november 2019", zo stelt het UWV.
De tijd die wordt genomen voor de invoering van eHerkenning is volgens het UWV nodig vanwege de technische implementatie, de zorgvuldigheid waarmee de ingebruikname moet gebeuren en de adoptie door werkgevers. UWV is naar eigen zeggen de eerste grote uitvoeringsorganisatie die eHerkenning op dit hoge beveiligingsniveau invoert. Vanaf eind 2018 wordt er al gefaseerd overgegaan op eHerkenning. Werkgevers die willen inloggen moeten op het portaal naast het invoeren van een wachtwoord dan ook gebruikmaken van een cijfercode.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.