85 procent van de Nederlanders is actief op social media, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek ict-gebruik van huishoudens en personen 2018 dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag heeft gepubliceerd.
Zes jaar geleden in 2012 gebruikte 62 procent van de bevolking één of meer vormen van social media. Dit aandeel is toegenomen naar 85 procent in 2018. Vooral het gebruik van social media voor het uitwisselen van berichten, zoals WhatsApp, is toegenomen, van 30 procent in 2012 naar 81 procent in 2018.
Ook het aantal mensen op Facebook en Twitter en zakelijke netwerken als LinkedIn is gegroeid. In 2012 was 48 procent van de Nederlanders actief op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Dat is nu naar 62 procent gestegen. Het gebruik van professionele netwerken is toegenomen van 19 procent in 2012 naar 31 procent in 2018.
Social media is vooral populair onder jongeren, maar de laatste jaren maken ook meer ouderen er gebruik van. Vooral onder 65- tot 75-jarigen is het gebruik van social media toegenomen. In 2018 zei 68 procent van deze leeftijdsgroep actief te zijn op social media. Dit was in 2012 nog 24 procent. Verder hebben vrijwel alle Nederlanders van 12 jaar of ouder (96 procent) op dit moment toegang tot internet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.