Google moet standaard in Chrome trackers gaan blokkeren, net als verschillende andere browsers doen, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. Chrome is zowel op de desktop als mobiele apparaten de dominante browser. Waar Firefox en Safari trackers blokkeren om de privacy van gebruikers te beschermen, doet Chrome dit niet.
Googles browser blokkeert inmiddels wel wat opdringerige advertenties, maar deze feature heeft niets met de privacy te maken, aldus Mitch Stoltz van de EFF. Niet alleen is Google de grootste browserontwikkelaar, het is ook de grootste zoekmachine, mobiel besturingssysteem, hoster van video's en e-maildienst. Ook is het de grootste aanbieder van digitale advertenties.
86 procent van de omzet van Alphabet, het moederbedrijf van Google, is afkomstig van adverteren. "Dit houdt in dat Alphabet een gevestigd belang heeft om mensen te volgen en advertenties te tonen, zelfs als dat op gespannen voet staat met diens gebruikers", stelt Stoltz. "Dat verklaart misschien waarom Chrome echte trackingbescherming mist."
De EFF merkt op dat Google een aanpassing kan doorvoeren in de features en instellingen waarbij de gebruiker op de eerste plek wordt geplaatst. "Google beschikt via de verschillende diensten over bergen aan directe informatie over wat je wil kopen, van de zoekmachine tot Maps en Google Play. Advertenties hoeven niet gericht te zijn met elk beetje informatie over ons waar Google via de browser over beschikt."
Volgens Stoltz moet Google op basis van toestemming van de gebruiker gaan werken. Wanneer dit niet mogelijk voor het bedrijf is, is het misschien tijd voor een interventie door juridische of andere antitrustautoriteiten, aldus de EFF-medewerker.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.