AccorHotels, het moederbedrijf van verschillende hotelketens zoals Ibis, Formule 1, Mercure en Novotel, zal de identiteitsbewijzen van gasten niet meer kopiëren. Dat laat het bedrijf tegenover Radar weten. Een gast van een Belgisch Ibis-hotel werd bij het inchecken om haar paspoort gevraagd, zodat er een kopie van kon worden gemaakt.
De vrouw weigerde dit, waarop de receptionist een kopie van haar rijbewijs wilde maken, wat ook gebeurde. De volgende dag vroeg de vrouw of ze de kopie van haar rijbewijs kon terugkrijgen, maar dat weigerde het hotel. Het is echter niet toegestaan om kopieën van identiteitsbewijzen te maken buiten de in de wet voorgeschreven gevallen. Gastenregistraties bij een hotel vallen hier niet onder.
AccorHotels, het moederbedrijf van Ibis, laat in een reactie weten dat bij aankomst in het hotel er specifieke persoonsgegevens van gasten worden gevraagd. Voor deze geregistreerde gegevens geldt een bewaartermijn van zeven jaar. "Het maken van een kopie van een identiteitsbewijs is niet nodig. Het lijkt er op dat er in deze situatie een fout is gemaakt omtrent de bewaring van het identiteitsbewijs. Hier bieden wij onze welgemeende excuses voor aan. Daarnaast zorgen we ervoor dat dit niet meer gebeurt", aldus een woordvoerder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.