Privacy - Wat niemand over je mag weten

Slimme marketing pro DNA opslag

19-11-2018, 15:07 door Anoniem, 0 reacties
Ook opgevallen?
Het lijkt wel of cold case onderzoeken, onderzoeken naar enkelvoudige moorden van zeer lang geleden, steeds meer ruimte voor publieke aandacht krijgen.
Minimaal maandelijks, of nog vaker komt het, in het nieuws.
Altijd wordt hierin linksom of rechtsom het succes of de noodzaak van gebruik van DNA materiaal genoemd.

Hoewel het buiten kijf staat dat het oplossen van een moord een nobele zaak is lijkt het er steeds meer op dat die nobele zaak buiten elke financiële en ethische proportie begint te staan.

Het lijkt er stilletjes steeds meer op dat het een opzichzelfstaand leven heeft gekregen waarbij eigenlijk het ware doel een heel andere is : de maatschappelijke beleving rondom DNA opslag te laten kantelen naar een positieve beleving zodat er op enig moment draagvlak komt voor het Massaal opslaan van DNA.

De hielprik voor DNA afname als eerste kennismaking met de wereld direct bij je geboorte, zoiets.
Listig gespindoktert van de politiemarketeers

Maar als we even de prioriteiten en ethiek cassetteband een stukje terugspoelen, kijken naar wat er werkelijk aan de hand is, kan je je afvragen wat hier aan de hand is ; een massive cover up, een slimme marketing strategie om af te leiden van het permanente falen van de politie organisatie op vele vlakken ?

Het zal toch niet zo zijn dat we straks publiek gespindoktergebeukt daas van de DNA waas allemaal blindelings ja gaan knikken tegen standaard DNA afname als zijnde goed idee en positief?

De DNA afname discussie is een belangrijke discussie die de afgelopen 20 jaar te weinig is gevoerd en waarvan de afgelopen 20 jaar de wetgeving daaromtrent ook steeds verder is uitgekleed en afgezwakt.
Het is in het belang van de heersende voormannen in de politiek en politietop de ethische discussie ten ene male te vermijden danwel te tunnelen.

En dat laatste lijkt steeds meer te gebeuren, DNA afname positief framen door steeds meer en steeds vaker cold case onderzoeken in de publiciteit te brengen.

Maar zeg nou eerlijk, zijn er niet tal van problemen, zijn er niet handen vol andere zaken waarvan je zegt, "Hee politie, ga hier nou eens succesvol mee aan de slag!"

Er zijn vele zaken en misstanden in de maatschappij die om aandacht van de politie vragen en vragen om succesvol optreden in de zin dat het wat gaat opleveren.
Dat is te vaak niet het geval en het is absurd dat geprobeerd lijkt te worden dat dat permanente falen en tekortschieten op vele vlakken middels slimme marketing op andere vlakken publiek wordt gecompenseerd.

Natuurlijk gun ik de slachtoffers van onopgeloste misdaden antwoorden op vragen en het gevoel dat alsnog recht wordt gedaan.
Maar de vraag is of de tegenbalans van een brede waaier aan maatschappelijke problemen die blijven openliggen niet eerst concreet prioriteit zouden moeten krijgen en of het niet heel scheef is dat een ethische discussie die we met zijn allen horen te voeren zo slim publiek wordt gekaapt en geframed in de nauwe tunnel van het cold case onderzoek.

Allemaal ons DNA afstaan vervat in wetgeving die vele decennia voor vele miljoenen burgers zal gaan gelden is wel even andere koek dan het oplossen van een tiental onopgeloste misdaden uit een ver verleden.

Stop de marketing onzin!
Stop met deze subtiele onderliggende DNA marketing agenda om een publieke ethische discussie praktisch te framen en te tunnelen !
De DNA discussie hoort zelfstandig gevoerd te worden en cold case onderzoek hoort ook niet te worden ingezet als een soort publieke maskeeroperatie voor breed falen van een politieorganisatie.

Het falen van politie op vele vlakken is een probleem dat vraagt om oplossingen, een betere prioriteitsstelling, wellicht ook meer budget, pak die koe bij de horens en ga niet met de uiers aan de haal omdat dat strategisch beter uitkomt!

Blijf met je f(l)ikken van het ethische debat af! Dat is van de burger.
Of dat zou het moeten zijn en niet de insteek van imagoverbetering van een ambtelijke organisatie omdat het dan kostenefficiënt op een minipuntje puntje weet te presteren.


Extra noten
- Geen ethische maar een praktische insteek
Gevonden DNA-materiaal kan sneller getraceerd worden. Dat „scheelt de politie werk.”
Ook, let op het woord ook
Ja, zo’n databank komt ook van pas bij identificatie van slachtoffers van rampen, ongelukken en aanslagen
1 familie tegenover 18 miljoen mensen
Privacy weegt niet op tegen het belang van slachtoffers, naasten en/of nabestaanden
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/31/moet-er-een-nationale-dna-databank-komen-a1614904

- Naïviteit (en pr nachtmerrie)
Die nationale DNA database staat dus al om de hoek.

Er moet dan ook rekening mee worden gehouden dat dit pleidooi een achterhoedegevecht is. Met dank aan [sic : de cold case marketing en] een samenleving die zo naïef is om op de onverwoestbaarheid [sic: en zogenaamde oprechtheid] van de rechtsstaat te vertrouwen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/24/opsporing-een-nationale-dna-databank-is-een-nachtmerrie-a1614136
Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.