Door Tha Cleaner: Een enkele persoon kan misschien nog gemakkelijk overstappen. Maar in een een groot bedrijf is het eigenlijk onmogelijk.
Dat zit helemaal in je eigen hoofd.
Als eerste wat is de vervanging voor outlook? Daarnaast de plugins die alleen maar beschikbaar zijn voor MS Office of Windows.
Je moet dus ook niet inzetten op een drop-in replacement voor die nepmailclient*, maar op zorgen voor nuttige functionaliteit. Net zo goed moet je niet proberen om dezelfde brakke windows desktop een-op-een na te maken. Zorg voor nuttige functihttps://www.security.nl/captcha/captcha.pngonaliteit. Hoe je dat doet en hoe je het verkocht krijgt is een ander verhaal. Maar het kan prima, dat weet ik uit anecdotes en eigen ervaring. Ligt wel een beetje aan het bureauvolkje dat je dient, maar als dat ook maar een beetje meezit kan het echt prima.
Ik heb een tijdje een winkel draaiende gehouden waar de developers toch wel hun eigen keuze maakten (vaak zat gaf ik niet meer dan username/password en een verwijzing naar de instelhandleiding op de interne wiki) en waar ik simpelweg tegen het management gezegd heb dat ze maar beter thunderbird konden gebruiken. Allemaal behalve een hebben dat ook (zelf!) gedaan. De laatste oetlul (niet alleen mijn opinie: De rest van de CxO-troupe vond dat ook van de CFO) stond erop outlook express te blijven gebruiken op een imap-mailbox van 30k+, iets waar zelfs microsoft in een kb van zei "doe dat maar niet". Oude email per jaar of onderwerp in submappen stoppen (ook het advies van microsoft) wilde hij niet. Hij eiste(!) wel dat ik stante pede exchange installeerde op mijn (freebsd) IMAP servers om zijn zelfveroorzaakte probleempje op te lossen--terwijl diezelfde kb aangaf dat dat het probleem ook niet zou oplossen want het probleem zat in de client. En oh ja, de rest van het bedrijf had me gelyncht als ik dat gedaan had. Dat heb ik dus toch maar even niet gedaan. Wat een oetlul. Dit was alweer meer dan tien jaar geleden.
Daarna nog bij een paar andere bedrijfjes gewerkt waar net zo goed ofwel reeds volledig met open source gewerkt werd danwel ze best open stonden voor technische argumenten om de lock-in af te weren en voor andere oplossingen te gaan. Mijn ervaring is dus dat het vaak zat best kan. Ik zeg niet altijd, wel vaker dan vaak gedacht wordt.
De applicaties die daarmee zaken werken zijn vaak wel de bedrijfs kritische applicaties. Even vervanging is vaak onmogelijk en vaak zijn er geen alternatieven beschikbaar.
Dat ligt er maar net aan hoe hard je jezelf al eerder opgehangen hebt aan de lock-in. Genoeg bedrijfjes die daar welbeschouwd geen last van hebben of hoeven te hebben met wat kleine aanpassingen.
Ik zou geen van mijn klanten dit maar zelfs duren te adviseren. De tijd, effort en geld dat dit zou kosten, wegen gewoon niet op de licentie kosten van Office.
Dan zit je dus inderdaad net in de zichzelf-in-een-hoekje-vastgeverfde-hebbende hoek. Maar niet iedereen zit in dat hoekje. Jij neemt aan van wel, maar dat is gewoon niet waar.
* Ding is een "collaboration client", geen emailclient. En werkt alleen behoorlijk met de "collaboratin server" van dezeflde sjoemelwinkel. Werkt dus niet lekker samen met de rest van de wereld. Toch een probleempje en een van de redenen dat "email" zo slecht staat aangeschreven. Het werkt nooit lekker, omdat het niet goed gebruikt wordt, er ook totaal niet op getraind wordt het goed te gebruiken, en er de verkeerde gereedschappen voor gegeven worden. Tsja.