De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in Amsterdam een fysieke "Nepshop" geopend om mensen te waarschuwen voor koopfraude op social media. In de aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst zijn er ook veel aanbiedingen op social media te vinden.
"Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden je het koopt. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet", aldus de ACM. In de fysieke Nepshop wordt getoond hoe aankopen via social media fout kunnen gaan en waar mensen op moeten letten bij het doen van online aankopen.
Volgens de Cybersecuritymonitor 2018 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werd vorig jaar 3,9 procent van de 15-plussers opgelicht bij het online shoppen (pdf). In 40 procent van de gevallen werd dit gemeld bij een officiële instantie, in 24 procent van de gevallen (ook) bij de politie. Om geen slachtoffer te worden adviseert de ACM om recensies van webwinkels te controleren en achteraf of verzekerd te betalen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.