image

ACM waarschuwt via fysieke "Nepshop" voor koopfraude

donderdag 22 november 2018, 11:36 door Redactie, 4 reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in Amsterdam een fysieke "Nepshop" geopend om mensen te waarschuwen voor koopfraude op social media. In de aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst zijn er ook veel aanbiedingen op social media te vinden.

"Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden je het koopt. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet", aldus de ACM. In de fysieke Nepshop wordt getoond hoe aankopen via social media fout kunnen gaan en waar mensen op moeten letten bij het doen van online aankopen.

Volgens de Cybersecuritymonitor 2018 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werd vorig jaar 3,9 procent van de 15-plussers opgelicht bij het online shoppen (pdf). In 40 procent van de gevallen werd dit gemeld bij een officiële instantie, in 24 procent van de gevallen (ook) bij de politie. Om geen slachtoffer te worden adviseert de ACM om recensies van webwinkels te controleren en achteraf of verzekerd te betalen.

Reacties (4)
22-11-2018, 15:53 door Anoniem
Tja,

Black Friday

Hoe hard wil je de waarschuwing hebben?
Met zwarte zaterdag ga je toch ook de weg niet op?
22-11-2018, 16:12 door Anoniem
Vergeven

Op zoek naar een dingetje een keer van chinese makelij dat ik niet direct bij alinogiets in chinq wilde bestellen, eindeloos op zoek gegaan naar wie het wel aanbood.

Als je dan de webshops waar je nooit eerder van hoorde, velen in nederland actief bijvoorbeeld, gaat controleren op aanwezige kvk gegevens en vestigingsinformatie, kom je erachter dat:

- concrete vestigingsgegevens ontbreken
- kvk inschrijving ontbreekt
- nogal eens de shop zelf of daar weer de vadermoeder van in het buitenland zit en de vadermoeder daar weer van chinees blijkt te zijn dus onbereikbaar bij een klacht.
- er diverse zo niet vele website varianten bestaan met uiteindelijk eenzelfde (vage) eigenaar

Het uitzoeken van de hoed en de rand van een webshop is geen sinecure (in ieder geval qua tijd) en is vermoedelijk daarom te hoog gegrepen of wordt niet gedaan door bezoekers.

Wat misschien echt zou helpen is strikte naleving op basisregelgeving.
Verkoop je producten op een website en speel je verstoppertje door essentiele gegevens niet te vermelden of onvindbaar te maken ; tjak , offline die handel.

Onze overheid heeft zich vergaande rechten toegeigend tot en met het diepste diep van het achterwerk van elke provider hoster enzo meer.
Dus dat men het niet kan is niet het ding.

Als je financiele transacties aanbiedt via een website moet je eenvoudig te traceren, controleren en benaderbaar zijn.
EN geen fratsen meer van buitenlandse bedrijven die opereren met een nl website zonder kvk-inschrijving hier.

Waarschuwen heeft geen zin omdat de digitale praktijk te complex is geworden.
23-11-2018, 11:38 door Anoniem
Het uitzoeken van de hoed en de rand van een webshop is geen sinecure (in ieder geval qua tijd) en is vermoedelijk daarom te hoog gegrepen of wordt niet gedaan door bezoekers.
Indirect wel. Ik merk dat velen om mij heen alleen nog maar zaken bestellen bij webshops die ze kennen. De kleintjes a) vertrouwen ze niet, b) zijn zelden voordelig met de verzendkosten en c) sinds Amazon, Bol.com enz. ook derden toestaan om zaken op hun platform te verkopen, is er eigenlijk ook geen noodzaak meer om bij kleine shops te kopen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.