Oplichters hebben dit jaar bijna 200.000 euro via WhatsApp-fraude gestolen, zo laat de Fraudehelpdesk aan Security.nl weten. Bij de organisatie zijn dit jaar al 475 meldingen over de fraude binnengekomen. In 99 gevallen ging het om meldingen van slachtoffers die elk gemiddeld voor zo'n 2.000 euro waren opgelicht.
Eén van de slachtoffers ging voor bijna 9.000 euro het schip in. De oplichters doen zich voor als een 'familielid' dat dringend geld nodig heeft en belooft het snel terug te betalen. In hun communicatie richting de slachtoffers blijkt dat de oplichters op de hoogte zijn van de (familie)verhoudingen en de 'toon' en manier waarop mensen elkaar aanspreken. Woordvoerster Tanya Wijngaarde laat weten dat de oplichters informatie en openbare profielfoto's van Facebook voor het WhatsApp-profiel gebruiken. Hierdoor zou het voor slachtoffers niet meteen duidelijk zijn dat het om een oplichter gaat.
Zo werd één van de slachtoffers benaderd door een 'neef' die problemen met de bank heeft. Er moeten echter dringend schuldeisers worden betaald en wanneer dit niet gebeurt zou het bedrijf van de neef in zwaar weer kunnen komen. Het slachtoffer betaalt uiteindelijk drie facturen met een bedrag van bijna 9.000 euro in totaal.
De afgelopen maanden is het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk sterk toegenomen. In juni stond de teller voor dit jaar nog op 200. Dat is nu naar 475 gestegen. Wijngaarde merkt daarbij op dat de Fraudehelpdesk naar schatting zo'n 10 procent van de daadwerkelijke gevallen gemeld krijgt. De werkelijke schade van de WhatsApp-fraude ligt waarschijnlijk dan ook veel hoger. Wie een betaalverzoek via Facebook, e-mail, sms of WhatsApp krijgt wordt geadviseerd eerst telefonisch contact met de persoon op te nemen en niet alleen op basis van een bericht te betalen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.