De Autoriteit Persoonsgegevens is een onderzoek gestart naar de handel in persoonsgegevens door tennisbond KNLTB. Aanleiding zijn klachten die de toezichthouder ontving van leden van sportbonden over belacties, e-mails of reclame per post. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, laat tegenover de NOS weten dat de balans in de sportbranche steeds vaker doorslaat naar de commerciële kant.
"Bonden mogen persoonsdata gebruiken om verenigingen te laten draaien en mensen te laten sporten, niet om ze te verhandelen", zegt Wolfsen. Hij merkt op dat verenigingen alleen met uitdrukkelijke toestemming gegevens mogen verkopen aan een derde partij. Dat is nu echter niet het geval, waarop er is besloten om één sportbond door te lichten, wat de KNLTB is.
In een verklaring op de eigen website stelt de tennisbond dat het beleid zal worden aangescherpt om in de toekomst alleen nog belacties te laten uitvoeren als een lid daar vooraf expliciet toestemming voor heeft gegeven. "We zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid en communiceren daarom transparant over onze werkwijze. We werken dan ook in alle openheid mee aan het onderzoek van de AP en wachten de conclusies af", aldus de KNLTB.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.