Facebook heeft verschillende bedrijven toegang tot de privéberichten van gebruikers gegeven, zo stelt de New York Times op basis van interne documenten en interviews. Ook andere zakelijke partners kregen meer toegang tot data dan Facebook heeft toegegeven.
Zo kon de Bing-zoekmachine van Microsoft zonder toestemming de namen van de vrienden van alle Facebookgebruikers bekijken. Amazon kreeg toestemming om de gebruikersnamen en contactgegevens via hun vrienden te verzamelen en Yahoo mocht de berichten van vrienden inzien, ook al had Facebook aangeven dat het al lang met deze manier van delen was gestopt.
Netflix, Spotify en de Royal Bank of Canada kregen zelfs de mogelijkheid om privéberichten van gebruikers te lezen, schrijven en verwijderen. Tevens konden deze bedrijven alle deelnemers aan een gesprek zien. Spotify en Netflix verklaarden tegenover de New York Times dat ze niet wisten dat Facebook hen deze bevoegdheden had gegeven. Een woordvoerder van de Royal Bank of Canada betwistte dat de bank dergelijke toegang had.
Facebook stelt dat geen van de overeenkomsten met de bedrijven de privacy van gebruikers heeft geschonden of de overeenkomst die het in 2011 met de Amerikaanse toezichthouder FTC sloot. Daarin stond onder andere dat Facebook gebruikers toestemming zou vragen voor het delen van gegevens. Verder verklaart de sociale netwerksite dat het geen misbruik door de partners heeft aangetroffen.
Facebook bevestigt in een verklaring op de eigen website dat bedrijven toegang tot de berichten van gebruikers hebben gekregen. Verder laat de sociale netwerkdienst weten dat de eerder genoemde bedrijven alleen met toestemming van gebruikers toegang tot gegevens kregen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.