De populaire browserextensie Ghostery heeft een betaald abonnement geïntroduceerd dat gebruikers nieuwe opties geeft om hun "digitale voetafdruk" in de gaten te houden. Ghostery is een extensie voor verschillende browsers die trackers, webbugs, trackingpixels en advertenties blokkeert.
Zo'n vier miljoen Chrome- en Firefox-gebruikers hebben de extensie geïnstalleerd. Voor 2 dollar per maand kunnen gebruiker nu van "Ghostery Plus" gebruikmaken. Het abonnement biedt nieuwe features, zoals historische statistieken over trackers en advertenties. Verder komen betalende gebruikers in aanmerking voor "priority support" en andere features die nog in ontwikkeling zijn.
Volgens de ontwikkelaars van Ghostery is het betaalmodel nodig om te kunnen overleven. Daarnaast zou het moeten helpen bij het investeren in meer geavanceerde producten en technologieën. "We denken dat 2019 het jaar wordt waar privacy-as-a-service een levensvatbaar businessmodel wordt", aldus het Ghostery-team.
De extensie werd in 2017 door het Duitse softwarebedrijf Cliqz overgenomen. Cliqz ontwikkelt browsers en browserextensies met geïntegreerde zoekmachines. Daarbij claimt het targeting, het gericht tonen van advertenties, en privacy te combineren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.