image

Maastricht las in het geheim e-mails van kritische ambtenaren

donderdag 24 januari 2019, 11:51 door Redactie, 34 reacties

De gemeente Maastricht heeft in het geheim e-mails van drie kritische ambtenaren gelezen. Hiervoor huurde de gemeente een bedrijfsrecherchebureau in, zo meldt De Limburger. Buiten medeweten van het college van B en W om had de gemeentesecretaris daarvoor de opdracht gegeven.

Medewerkers van het bedrijfsrecherchebureau onderschepten en lazen de e-mails van de kritische ambtenaren. Het ging onder andere om vertrouwelijke e-mails met advocaten, de arbeidsinspectie en het hoofdkantoor van vakbond CNV. Volgens de vakbond zijn de drie ambtenaren eind oktober urenlang op een "intimiderende manier" ondervraagd.

Het onderzoek naar de drie ambtenaren werd ingesteld na een uitgelekt verslag van een vergadering van het bestuur van het Shared Service Center Zuid-Limburg. Dit wordt het gezamenlijke kantoor van de gemeenten Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen. Tijdens de vergadering werd er gesproken over het ontslaan van vakbondsmensen die moeilijk deden over het gezamenlijke kantoor.

Gisteren heeft de gemeente Maastricht een vertrouwelijke brief gestuurd dat het alle verdenkingen richting de ambtenaren heeft ingetrokken en het personeel van de gemeente Maastricht tegemoet gaat komen. "Mosterd na de maaltijd wat ons betreft. Rechten zijn geschonden. Hoe kan het dat de overheid in 2019 zo met het personeel omgaat?", zeg Patrick Fey, voorzitter van CNV Overheid.

Reacties (34)
24-01-2019, 12:17 door Anoniem
Ik vind dit een behoorlijk griezelig bericht. Ben je kritisch? Dan wordt je communicatie afgetapt, gaan we buiten alle regels om die we met elkaar hebben opgesteld en maken we jouw leven onmogelijk. Ik vraag me af hoe dit verhaal is ingepakt richting Hoffmann Bedrijfsrecherche. Als ik ook nog eens lees (over de mails die zijn onderschept) "... ook vertrouwelijke mails met advocaten, de arbeidsinspectie en het hoofdkantoor van de vakbond", dan moet je als onderzoeker toch even achter je oren gaan krabben en bij jezelf nagaan of je zelf niet in een schemergebied werkt waarbij je voor het karretje van anderen wordt gespannen, zeker als het een bedrijfsrecherche betreft. Ja, de mails zou ik sowieso vanaf huis versturen, maar dan nog; dit gaat wel heel erg ver.

Wat is er trouwens gebeurd met Piet Buijtels, de gemeentesecretaris? Die hebben ze op non-actief gezet? Zo zie je maar weer: de overheid, lokaal of nationaal, is niets anders dan een afspiegeling van de gemeenschap, met al haar uitwassen, vriendelijke en ranzige mensen.
24-01-2019, 12:20 door Anoniem
Bizar verhaal. Op het eerste oog vraag je je af waarom zo een gemeente niet gewoon de politie heeft ingeschakeld. Want die hebben meer bevoegdheden. Maar verder denkend, de politie heeft natuurlijk ook meer zorgvuldigheid te betrachten. Die kunnen niet zomaar, als ze al zicht hebben op vertrouwelijke emails, die aan degene die aangifte doet laten zien natuurlijk. En moeten zich ook nog beperken tot echt strafbare feiten. Omdat prive detectives wèl onder de AVG vallen, nuttig als die zelf eens goed onder de loep genomen worden. Dat een prive detective zo een klus aanneemt vind ik ook al niet zo snugger.

Dat op het eind van zo een opera die gemeente dan nog een "vertrouwelijke brief" stuurt is helemaal totaal cabaret.

Wat een onhandig geklungel!
24-01-2019, 12:34 door Anoniem
Maar eh... email is toch ook veilig? Of toch niet helemaal?
24-01-2019, 13:10 door Anoniem
Lijkt me voldoende aanleiding om de gemeentesecretaris te ontslaan. Zo begonnen 80 jaar geleden ook iemand met een snorretje om 'lastige mensen' weg te werken, eindigde in miljoenen doden en een grote bak ellende.
24-01-2019, 13:50 door Anoniem
Die Hoffmann rechercheurs bevinden zich ook aan de verkeerde kant van de wet. Hoe je ook bent gebriefd, e-mails van advocaten of vakbonden zijn een hele harde grens. Ik zou me overigens als medewerker onder geen beding uren laten ondervragen. Daar mogen ze een mooi moment voor inplannen en ik bepaal welke advocaat ik mee neem. 'Wiens brood men eet diens woord men spreekt' geldt veelal bij bedrijfsrechercheurs. Het zijn wat dat betreft net bedrijfsartsen.
24-01-2019, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem:Zo begonnen 80 jaar geleden ook iemand met een snorretje om 'lastige mensen' weg te werken, eindigde in miljoenen doden en een grote bak ellende.
Sorry hoor, je kunt vinden van dat gemeentebestuur wat je wilt, maar deze vergelijking slaat helemaal nergens op!

Vind ik een belediging voor de toenmalige slachtoffers!
24-01-2019, 14:07 door Anoniem
Op het eerste oog vraag je je af waarom zo een gemeente niet gewoon de politie heeft ingeschakeld.
Rijksrecherche lijkt mij meer op de plaats. Maar wat als die strafbare feiten tegenkomen?
Nee, laten we het aan een commerciele partij uitbesteden; wie betaald, die bepaald.
24-01-2019, 14:21 door Anoniem
Hé....waar komt die " Informatie Honger " toch vandaan ??
JAA bij de overheid natuurlijk.

- SyRI
- Camera's boven en langs de weg voor oa.belastingdienst.
- Electronisch Patienten Dossier ( lekker centraal opgeslagen, zodat de overheid er bij kan.ipv bij je thuis)
- Sleepwet uitbreidingen inlichtingendiensten
- Medisch Beroepsgeheim op lossen schroeven door big brother.
- Bewaarplicht telecommunicatie gegevens

om maar zo wat te noemen.
Het zijn allemaal voorbeelden die de privacy beknotten, en geen maatregelen om de bevolking werkelijk verder te helpen. Nee loop maar china achterna.
Tis duidelijk waar dit heen gaat.
24-01-2019, 14:49 door Anoniem
Ja. Waarom wordt niet het gebruik van PGP standaard overal doorgevoerd?
Iemand met een normaal IQ kan nooit beweren dat het te moeilijk is om te begrijpen.
24-01-2019, 14:49 door Anoniem
Wellicht tijd voor de bonden om hun Leden te wijzen op het gebruik van PGP en niet meer mailen van af werkadressen?
24-01-2019, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Die Hoffmann rechercheurs bevinden zich ook aan de verkeerde kant van de wet. Hoe je ook bent gebriefd, e-mails van advocaten of vakbonden zijn een hele harde grens. Ik zou me overigens als medewerker onder geen beding uren laten ondervragen. Daar mogen ze een mooi moment voor inplannen en ik bepaal welke advocaat ik mee neem. 'Wiens brood men eet diens woord men spreekt' geldt veelal bij bedrijfsrechercheurs. Het zijn wat dat betreft net bedrijfsartsen.
En ik denk dat u zelf de wet niet goed kent.
Als een particuliere recherchebureau namelijk de wet overtreedt, dan wordt haar vergunning ingetrokken en kunnen ze hun deuren meteen sluiten. Maar dat wist u natuurlijk al.
https://www.justis.nl/producten/particuliere%2Dbeveiliging%2Den%2Drecherche/vergunning%2Daanvragen/
24-01-2019, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem: Lijkt me voldoende aanleiding om de gemeentesecretaris te ontslaan. Zo begonnen 80 jaar geleden ook iemand met een snorretje om 'lastige mensen' weg te werken, eindigde in miljoenen doden en een grote bak ellende.
Inderdaad. Josef Stalin voldoet zeker aan die beschrijving die u geeft, inclusief de Goelag Archiepel met honderden miljoenen doden!
24-01-2019, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem: Hé....waar komt die " Informatie Honger " toch vandaan ??
JAA bij de overheid natuurlijk.

- SyRI
- Camera's boven en langs de weg voor oa.belastingdienst.
- Electronisch Patienten Dossier ( lekker centraal opgeslagen, zodat de overheid er bij kan.ipv bij je thuis)
- Sleepwet uitbreidingen inlichtingendiensten
- Medisch Beroepsgeheim op lossen schroeven door big brother.
- Bewaarplicht telecommunicatie gegevens

om maar zo wat te noemen.
Het zijn allemaal voorbeelden die de privacy beknotten, en geen maatregelen om de bevolking werkelijk verder te helpen. Nee loop maar china achterna.
Tis duidelijk waar dit heen gaat.
Je bedoelt domme opmerkingen? Dit heeft namelijk helemaal niets te maken met je genoemde punten. Zit je hoedje niet te krap? Want je probeert er nu vanalles bij te halen, dat er echt helemaal niets mee te maken heeft.
Misschien zijn het trouwens wel de russen geweest? Die was je namelijk vergeten.

Er is hier voornamelijk iemand bezig geweest, die dit nooit had mogen doen. Nog afgezien dat het onderzoeksbureau ook wel iets verder had mogen onderzoeken hoe het mandaat precies is/was.
24-01-2019, 15:09 door Anoniem
Ja. Waarom wordt niet het gebruik van PGP standaard overal doorgevoerd?
Iemand met een normaal IQ kan nooit beweren dat het te moeilijk is om te begrijpen.
PGP is geen oplossing als de private key op de werkcomputer staat, die kun je eenvoudig op afstand uit het systeem halen. En PGP wordt bijna nergens gebruikt omdat het niet gebruiksvriendelijk is (de key exchange is het pijnpunt).
24-01-2019, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem: Wellicht tijd voor de bonden om hun Leden te wijzen op het gebruik van PGP en niet meer mailen van af werkadressen?
Ik heb voor een gemeente gewerkt, maar daar werd constant met e-mail gewerkt. Secretaresses die moesten weten of het College ging eten of niet...nou, noem maar op, zowat alles wat je bedenken kon werd via mail intern doorgegeven. Dus ik denk dat PGP een beter alternatief is, want hoewel de verbinding naar de mailserver is versleuteld, is het bericht in plaintext gewoon leesbaar. Dus iedereen die binnenkomt kan dit lezen. Tijd dus om berichten zelf te versleutelen!
24-01-2019, 15:21 door Anoniem
Dit hoeft geen verbazing te wekken. Een gestage stroom van incidenten waarbij laten we zeggen gegevens niet optimaal gerespecteerd worden met als doel te ageren tegen criticasters komt wat Nederland betreft al ruim 10 jaar langs op de nieuwssites. Deze is gewoon de zoveelste, er is ook geen toe- of afname te bespeuren in vergelijking tot de andere.

Noch zou dit vanuit menselijk oogpunt moeten verbazen. Als je toegang tot gegevens dan toch misbruikt, natuurlijk is dan een van de eerste doelwitten om te ageren tegen criticasters en klokkenluiders. Dat is in geen enkel opzicht bedoeld als rechtvaardiging, maar wel in het kader van Sun Tzu als een verklaring vanuit typisch menselijk gedrag.
24-01-2019, 15:31 door Anoniem
Wat ik er verder uit opmaak is dat er geen beleid is of indien wel. Dat beleid m.b.t. privacy niet werd nageleefd. Bijzonder ernstige situatie. Ik zie wat achterstallig huiswerk voor verschillende functies.
24-01-2019, 15:39 door Anoniem
Twee opmerkingen:

- Heeft die gemeente geen protocol of zoiets waarin staat beschreven wat de gemeente wel en niet mag doen met e-mailberichten?

- Waarom sturen die mensen dit soort berichten van hun werk-mail? Daar heb je toch privé e-mail voor?
24-01-2019, 15:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Ja. Waarom wordt niet het gebruik van PGP standaard overal doorgevoerd?
Iemand met een normaal IQ kan nooit beweren dat het te moeilijk is om te begrijpen.
PGP is geen oplossing als de private key op de werkcomputer staat, die kun je eenvoudig op afstand uit het systeem halen. En PGP wordt bijna nergens gebruikt omdat het niet gebruiksvriendelijk is (de key exchange is het pijnpunt).

Dat is niet mijn werkervaring.
Ik moet mijn passphrase invoeren om de privatekey te kunnen gebruiken voor het ontsleutelen van het bericht. Wie die passphrase niet heeft, kan best op illegale wijze mijn privatekey hebben, maar ontsleutelen zonder passfrase kan hij niet.
24-01-2019, 16:02 door SPer
Ik begrijp niet geheel wat dit met security te maken heeft, de gemeente heeft volgens mij een overtreding begaan.
Wat mij ernstig vebaasd is de naiviteit van de betreffende ambtenaren. Je zou toch moeten weten dat het mail beveiligen een issue is en dat je kritische noten zeker niet via een gemeentelijk email adres moet gaan, je mailt dan vanuit je baas met klachten over je baas.
En vrij naar Hoffman , vetrouwen is goed maar Hoffman is beter. Begrijp ook niet waarom Hoffman deze duidelijke ranzige klus heeft aangepakt.


Volgens mij is dat een beetje dom (vrij naar onze koningin)
24-01-2019, 16:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Ja. Waarom wordt niet het gebruik van PGP standaard overal doorgevoerd?
Iemand met een normaal IQ kan nooit beweren dat het te moeilijk is om te begrijpen.
PGP is geen oplossing als de private key op de werkcomputer staat, die kun je eenvoudig op afstand uit het systeem halen. En PGP wordt bijna nergens gebruikt omdat het niet gebruiksvriendelijk is (de key exchange is het pijnpunt).

Suggereer je nu dat de "anoniem" die kwam met de PGP suggestie een lager dan gemiddeld IQ heeft?!? ;-)
24-01-2019, 16:35 door Anoniem
Door SPer: Ik begrijp niet geheel wat dit met security te maken heeft, de gemeente heeft volgens mij een overtreding begaan.
Wat mij ernstig vebaasd is de naiviteit van de betreffende ambtenaren. Je zou toch moeten weten dat het mail beveiligen een issue is en dat je kritische noten zeker niet via een gemeentelijk email adres moet gaan, je mailt dan vanuit je baas met klachten over je baas.
En vrij naar Hoffman , vetrouwen is goed maar Hoffman is beter. Begrijp ook niet waarom Hoffman deze duidelijke ranzige klus heeft aangepakt.


Volgens mij is dat een beetje dom (vrij naar onze koningin)
Dan kent u gewoon de branche niet. Een particuliere recherchebureau voert namelijk - om het met uw woorden te spreken - altijd 'ranzige' klussen uit. Doe je dat als bedrijf niet, dan kun je wel je faillissement gaan aanvragen. Met knap en dom heeft het al helemaal niets te maken.
24-01-2019, 16:43 door Anoniem
Als jij bij google een email opent lezen ze met je mee.
Als je bij microsoft een email opent lezen ze met je mee.
Als je een email bij de gemeente opent lezen ze ook met je mee.

Had de gemeente eenzijdig de gebruikers-voorwaarden aangepast ?, of is dit illegaal ?
Volgende keer even van te voren een mailtje met de nieuwe gebruikersvoorwaarden sturen!
24-01-2019, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem: Dit hoeft geen verbazing te wekken. Een gestage stroom van incidenten waarbij laten we zeggen gegevens niet optimaal gerespecteerd worden met als doel te ageren tegen criticasters komt wat Nederland betreft al ruim 10 jaar langs op de nieuwssites. Deze is gewoon de zoveelste, er is ook geen toe- of afname te bespeuren in vergelijking tot de andere.

Noch zou dit vanuit menselijk oogpunt moeten verbazen. Als je toegang tot gegevens dan toch misbruikt, natuurlijk is dan een van de eerste doelwitten om te ageren tegen criticasters en klokkenluiders. Dat is in geen enkel opzicht bedoeld als rechtvaardiging, maar wel in het kader van Sun Tzu als een verklaring vanuit typisch menselijk gedrag.

Qua Nederlanders hebben we twee smaken in huis. De anonieme kliklijners en meer van zulks. Daar zijn er nog steeds (te?) veel van en dat horen we niet graag. Maar ook helden die met gevaar voor eigen leven het hele Amsterdamse gemeenteachief in vlammen op lieten gaan. Die laatste zijn er minder en je hoort ze niet vaak. Tussen al het gemekker door. Maar ze zijn er wel. Niet meteen om maar weer gelijk dingen in de fik te steken. Maar wel om er te zijn als het echt te ver gaat. Het blijft echt een prachtig land. Alleen er wonen te veel eikels. Typisch Nederlands om daar gelijk onder te zetten dat het in andere landen nog veel erger is. Want dat is niet zo.

De gemeente Maastricht moet gewoon de ballen hebben om open kaart te spelen. Allemaal boos op elkaar geweest, wat onhandige dingen gedaan. Misschien wel allemaal. Die afvloeiingsregeling gewoon netjes oplossen. Handjes schudden en sorry sorry sorry. Koffie met een punt vlaai en klaar. Carnaval staat al snel weer voor de deur. En dan moet iedereen weer echt hartelijk om elkaar en met elkaar kunnen lachen.
24-01-2019, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar verhaal. Op het eerste oog vraag je je af waarom zo een gemeente niet gewoon de politie heeft ingeschakeld. Want die hebben meer bevoegdheden.

De politie kun je niet "inschakelen". Bij de politie kun je aangifte doen van een strafbaar feit, en dan kun je afwachten
of de politie het een prioriteit vindt om dat specifieke strafbare feit te onderzoeken. Dat zal in dit soort gevallen niet
gebeuren denk ik.

Wat het inschakelen van een bedrijfsrecherche bureau betreft, dat is gewoon wat een bepaald soort mensen doet.
In het verre verleden hebben we op het werk ook wel eens zo'n directeur gehad, en zo'n gevalletje. Dan moesten alle
bestanden en mailberichten van een medewerker gecopieerd worden, omdat de directeur hem ergens van verdacht.
Nouja beter dan dat hij de IT afdeling de opdracht geeft om te gaan neuzen in de mail.

Ik vind wel dat in alle gevallen geldt dat je zelf moet bedenken waar je je bedrijfsmail en andere services voor gebruikt.
24-01-2019, 21:38 door Anoniem
Ik vind wel dat in alle gevallen geldt dat je zelf moet bedenken waar je je bedrijfsmail en andere services voor gebruikt.

Je moet altijd nadenken. Zeker als je gemeentesecretaris bent, dingend aangeraden als je van de vakbond bent of de ondernemingsraad. En gemeenteraden die zeggen dat ze er nooit van geweten hebben, die moeten dubbel nadenken. Want die zijn juist gekozen om op de winkel te letten. Alleen burgemeesters hoeven niet na te denken. Want die zijn benoemd. Maar het blijft aardig als ze toch een poging doen.
24-01-2019, 21:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind dit een behoorlijk griezelig bericht. Ben je kritisch? Dan wordt je communicatie afgetapt, gaan we buiten alle regels om die we met elkaar hebben opgesteld en maken we jouw leven onmogelijk. Ik vraag me af hoe dit verhaal is ingepakt richting Hoffmann Bedrijfsrecherche. Als ik ook nog eens lees (over de mails die zijn onderschept) "... ook vertrouwelijke mails met advocaten, de arbeidsinspectie en het hoofdkantoor van de vakbond", dan moet je als onderzoeker toch even achter je oren gaan krabben en bij jezelf nagaan of je zelf niet in een schemergebied werkt waarbij je voor het karretje van anderen wordt gespannen, zeker als het een bedrijfsrecherche betreft. Ja, de mails zou ik sowieso vanaf huis versturen, maar dan nog; dit gaat wel heel erg ver.

Wat is er trouwens gebeurd met Piet Buijtels, de gemeentesecretaris? Die hebben ze op non-actief gezet? Zo zie je maar weer: de overheid, lokaal of nationaal, is niets anders dan een afspiegeling van de gemeenschap, met al haar uitwassen, vriendelijke en ranzige mensen.

Dit gebeurt al op iets mildere wijze,op alle zwakkere en laag-opgeleide mensen in onze samenleving,
namens het uwv via de strenge participatie-wet 2015.

Oude bijstandsregelingen worden gehandhaaft ,mazzel voor degene die daar onder vallen,en niet hoeven
te solliciteren en zelfs geen vrijwilligerswerk of uitzendwerk hoeven te doen,hun huurhuisje word keurig betaald tot hun aow
minder mazzel hebben degene die nu pas bijstand aanvragen en het willen behouden,die worden hard en streng aangepakt,
waar is het goede recht gebleven,bijstands systeem opheven zou ik zeggen en werken aan een eerlijker systeem.
24-01-2019, 22:08 door -karma4
Door Anoniem: En PGP wordt bijna nergens gebruikt omdat het niet gebruiksvriendelijk is (de key exchange is het pijnpunt).

Hoezo? Zo'n key kan je toch gewoon e-mailen ;-)
25-01-2019, 03:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Bizar verhaal. Op het eerste oog vraag je je af waarom zo een gemeente niet gewoon de politie heeft ingeschakeld. Want die hebben meer bevoegdheden.

De politie kun je niet "inschakelen". Bij de politie kun je aangifte doen van een strafbaar feit, en dan kun je afwachten
of de politie het een prioriteit vindt om dat specifieke strafbare feit te onderzoeken. Dat zal in dit soort gevallen niet
gebeuren denk ik.

Wat het inschakelen van een bedrijfsrecherche bureau betreft, dat is gewoon wat een bepaald soort mensen doet.
In het verre verleden hebben we op het werk ook wel eens zo'n directeur gehad, en zo'n gevalletje. Dan moesten alle
bestanden en mailberichten van een medewerker gecopieerd worden, omdat de directeur hem ergens van verdacht.
Nouja beter dan dat hij de IT afdeling de opdracht geeft om te gaan neuzen in de mail.

Ik vind wel dat in alle gevallen geldt dat je zelf moet bedenken waar je je bedrijfsmail en andere services voor gebruikt.

Het is Limburg. De enige provincie waar ze een Gouverneur hebben. Als die belt, komt de politie, de marchaussee en alle andere paard en wagens ook. Het is de laatste kolonie namelijk. Met een Gouverneur.
25-01-2019, 07:29 door karma4
Door Anoniem: ...
Wat is er trouwens gebeurd met Piet Buijtels, de gemeentesecretaris? Die hebben ze op non-actief gezet? Zo zie je maar weer: de overheid, lokaal of nationaal, is niets anders dan een afspiegeling van de gemeenschap, met al haar uitwassen, vriendelijke en ranzige mensen.
De gemeentesecretaris had als een wisseling aangekondigd wegens pensioen in twee maanden. https://vng.nl/ruud-kleijnen-nieuwe-gemeentesecretaris-van-maastricht Speculatief is: dat hij dat recherche bureau zelf ingehuurd heefr maar daarmee iemand anders uit de wind houdt. Voorheen tot 2011 zat hij bij Haarlmemmerrmeer daarvoor in Amersfoort, zo te zien weinig schokkends voorheen.
25-01-2019, 10:28 door Anoniem
Overigens geldt voor email gewoon briefgeheim. Schending is strafbaar: https://www.iusmentis.com/maatschappij/juridisch/briefgeheim/
25-01-2019, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is Limburg. De enige provincie waar ze een Gouverneur hebben. Als die belt, komt de politie, de marchaussee en alle andere paard en wagens ook. Het is de laatste kolonie namelijk. Met een Gouverneur.
Niet zo'n onzin praten: gouverneur is een informele titel.
De officiele benaming is gewoon Commissaris van de Koning.
26-01-2019, 21:05 door Anoniem
De vraag is.... Kritisch naar wie of over wat? Controle van ambtenaren daar is niets mis mee. Misschien was het gewoon een integriteitsonderzoek....
28-01-2019, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem: De vraag is.... Kritisch naar wie of over wat? Controle van ambtenaren daar is niets mis mee. Misschien was het gewoon een integriteitsonderzoek....
Ja, misschien.
Gek eigenlijk dat niet-kritische mensen nooit te horen krijgen dat ze iets kritischer moeten worden.
Aan ja-knikkers heb je gewoon niet veel, tenzij je van een strict hyarchisch model houdt, hetgeen misschien inderdaad meer bij gemeentes voorkomt dan bij commerciele plekken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.