image

Wetsvoorstel verplicht afstaan passagiersgegevens aan overheid

donderdag 31 januari 2019, 10:18 door Redactie, 30 reacties

Een wetsvoorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiersgegevens aan de overheid af te staan. Het gaat dan om reserverings- en check-in-gegevens die door de eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL) zullen worden verwerkt.

Het ministerie stelt dat de passagiersgegevens als "belangrijkste doel" hebben om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen en op te sporen. De Pi-NL is een zelfstandige eenheid met een eigen wettelijke taak en bevoegdheden. Een aantal instanties, zoals de politie en het Openbaar Ministerie, kunnen bij de Pi-NL informatie over verdachte personen en hun reisgegevens opvragen.

De passagiersgegevens mogen maximaal 5 jaar door de Pi-NL worden bewaard. Daarna moeten ze worden gewist. Verder zullen de passagiersgegevens na zes maanden worden "gedepersonaliseerd". Het verwerken van bijzondere categorieën van persoonsgegevens is niet toegestaan. Het gaat dan om gegevens zoals ras, etnische afkomst, godsdienst of gezondheid.

Voor de verwerking van de passagiersgegevens is besloten om een eigen systeem te bouwen en te beheren. Er bestaan wel digitale systemen van externe leveranciers, maar met een eigen systeem is de gegevensbescherming optimaal gewaarborgd, aldus Grapperhaus (pdf). Verder meldt de minister dat elke verwerking van passagiersgegevens wordt gelogd en gedocumenteerd. De Autoriteit persoonsgegevens zal toezicht houden op de verwerking van passagiersgegevens door de Pi-NL. De Tweede Kamer moet nog stemmen over het wetsvoorstel, dat voortkomt uit Europese afspraken.

Reacties (30)
31-01-2019, 10:49 door spatieman
gebeurd dit niet al ?
oh wacht, die gegevens gaan naar de US of Hahahahaha.
31-01-2019, 10:58 door Anoniem
terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen
lees: hardwerkenden nog meer belasting te laten betalen.
31-01-2019, 11:02 door Anoniem
"als belangrijkste doel terrorisme'... en dan blijkt weer een jaar later dat er alleen mensen met openstaande bekeuringen worden gevangen. terrorisme? welk terrorisme... de enige terreur die wij in Nederland ondervinden komt van onze eigen overheid. tijd voor een robin hood.
31-01-2019, 11:09 door Anoniem
Het verwerken van bijzondere categorieën van persoonsgegevens is niet toegestaan. Het gaat dan om gegevens zoals ras, etnische afkomst, godsdienst of gezondheid.
Dat is dan wel weer vreemd, want dat zijn uiteraard net zo goed indicatoren bij het bepalen of iemand een gevaar voor terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit vormt.
Kennelijk is dat soort beperkingen nodig om het voorstel langs bepaalde partijen te krijgen. Maar dat maakt het natuurlijk nog niet goed.
31-01-2019, 11:23 door Anoniem
Een eigen systeem bouwen? Ohhh dan zien we dit natuurlijk nooit werkend of met missende cruciale functionaliteit zoals logging en auditing.

Succes er mee dan maar. Zolang omliggene landen het niet doen maakt het voor de crimineel niet uit. Een terrorist neemt vaak toch een enkeltje.....
31-01-2019, 11:47 door Anoniem
Even wachten en dan hoor je later weer dat die gegevens niet worden gecheckt.
Net zoals die prachtige vingerafdrukken in het paspoort.
31-01-2019, 11:57 door Bladie
Voor de verwerking van de passagiersgegevens is besloten om een eigen systeem te bouwen en te beheren. Er bestaan wel digitale systemen van externe leveranciers, maar met een eigen systeem is de gegevensbescherming optimaal gewaarborgd, aldus Grapperhaus
De Overheid heeft natuurlijk een geweldige reputatie wat IT-projecten betreft...
Ik zou daarom zeggen, koop een bestaand systeem nadat er een goed onderzoek naar heeft plaatsgevonden en richt het verder qua netwerk / autorisaties / beheer verder goed in.

Trouwens, worden dieet-gegevens (halal, geen varkensvlees, ...) wel opgeslagen?
31-01-2019, 12:07 door Reinder
Kan iemand die wat weet over de huidige praktijk dit duiden:

Het verwerken van bijzondere categorieën van persoonsgegevens is niet toegestaan. Het gaat dan om gegevens zoals ras, etnische afkomst, godsdienst of gezondheid.

Hoe of waarom zouden de luchtvaartmaatschappijen die informatie hebben? Bij het boeken wordt toch niet gevraagd naar dat soort informatie, dus waar komt die dan vandaan? De luchtvaartmaatschappij kan niet veel meer informatie overdragen dan naam, adres, wijze van betaling en rekeningnummer, bestemming en indien van toepassing dieetvoorkeuren en voorkeur voor zitplaats.
31-01-2019, 12:07 door Anoniem
Verder zullen de passagiersgegevens na zes maanden worden "gedepersonaliseerd".
. Dat klopt niet helemaal, bij depersonaliseren is de informatie niet meer naar de persoon herleidbaar. Dan zou er sprake zijn van anonimiseren. Maar in het stuk staat:
Dit betekent dat PNR-gegevens waaruit rechtstreeks de identiteit van een persoon kan worden afgeleid na zes maanden worden afgeschermd. Deze gegevens zijn na zes maanden uitsluitend met toestemming van de officier van justitie toegankelijk.
. Dat is pseudonimiseren en dan zijn het nog steeds persoonsgegevens volgens de wet, dus het is dan niet "gedepersonaliseerd".
31-01-2019, 12:27 door Anoniem
Ach er wordt al zoveel bewaard,waarom nu nog meer onzinnige dingen erbij. Privacy bestaat gewoon steeds minder. Er wordt steeds meer erop ingespeeld dat ons recht op privacy ons steeds meer wordt ontnomen .
31-01-2019, 12:30 door Anoniem
Door Reinder: Kan iemand die wat weet over de huidige praktijk dit duiden:

Het verwerken van bijzondere categorieën van persoonsgegevens is niet toegestaan. Het gaat dan om gegevens zoals ras, etnische afkomst, godsdienst of gezondheid.

Hoe of waarom zouden de luchtvaartmaatschappijen die informatie hebben? Bij het boeken wordt toch niet gevraagd naar dat soort informatie, dus waar komt die dan vandaan? De luchtvaartmaatschappij kan niet veel meer informatie overdragen dan naam, adres, wijze van betaling en rekeningnummer, bestemming en indien van toepassing dieetvoorkeuren en voorkeur voor zitplaats.

In de communicatie met de luchtvaartmaatschappijen wordt geëxpliciteerd dat bijzondere persoonsgegevens zoals ras, etnische afkomst, godsdienst of gezondheid, niet aangeleverd mogen worden bij de Pi-NL. In het geval een luchtvaartmaatschappij deze gegevens toch aanlevert, worden deze gegevens niet ingelezen door het geautomatiseerde systeem TRIP dat door de Pi-NL wordt gebruikt en worden ze dus niet verwerkt door de Pi-NL.

De aanlevering van PNR-gegevens gebeurt op basis van de dataformaten zoals voorgeschreven door de Europese Commissie. Bij de geautomatiseerde verwerking van de aangeleverde bestanden worden de regels uit het
aangeleverde bestand waarvan uit de bestandspecificatie blijkt dat uit de inhoud gevoelige gegevens zoals ras of etnische afkomst of godsdienstige overtuiging afgeleid kunnen worden (zoals bijvoorbeeld een reservering van een passagier voor een specifieke maaltijd), uitgesloten van verwerking van gegevens door TRIP.
31-01-2019, 12:32 door Anoniem
Tuurlijk. Graai maar weer verder. Het is een soort Veesboek: altijd meer data graaien, meer.
Voorlopig hebben we in Nederland met van de Roverheid te vrezen dan van 'terroristen'. Al zorgen die laatste welk elke keer voor een mooi excuus als KP een keer niet passend is. Want hoe kun je nou tegen terrorisme bestrijding zijn. Toch?

De natte droom van Erich Honecker.
31-01-2019, 13:00 door Anoniem
Het ministerie stelt dat de passagiersgegevens als "belangrijkste doel" hebben om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen en op te sporen.
Ik zou toch eigenlijk wel eens willen zien of al die ogenschijnlijk lovenswaardige belangrijke doelen ook enigszins gehaald worden. Er wordt zeker sinds "9/11" toch al steeds en steeds meer aan gegevens verzameld, je zou toch zeggen dat ze onderhand kunnen vertellen of al die verzamelwoede ook iets opgeleverd heeft in de afgelopen achtien jaar.

Of zijn resultaten stiekem toch niet zo belangrijk voor onze koene redders van de beschaving, de bewindspersonen?
31-01-2019, 13:46 door Anoniem
Een wetsvoorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiersgegevens aan de overheid af te staan. Het gaat dan om reserverings- en check-in-gegevens die door de eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL) zullen worden verwerkt.

Schot in eigen voet. Volgens de AVG mogen deze gegevens niet zonder juridische noodzaak (lees: bij juridisch onderzoek naar bepaalde personen) gedeeld worden noch openbaar worden gemaakt. VVD-leugen!

Het ministerie stelt dat de passagiersgegevens als "belangrijkste doel" hebben om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen en op te sporen.

Leugen nummer zoveel van de VVD. Gaat goed met die partij. Ik zeg: wettelijk verbieden. Ernstige criminaliteit, ik wist niet dat het nog open hebben staan van een boete ook al een ernstig crimineel vergrijp was...
31-01-2019, 14:24 door Bladie
Door Anoniem:Voorlopig hebben we in Nederland met van de Roverheid te vrezen dan van 'terroristen'.
Wat een onzin.
31-01-2019, 16:17 door Anoniem
Dus die route is nog niet goed afgedekt vlgs ministerie. Als je in een auto over de grens rijdt maken ze een foto van je (tijd+datum) stempel. Als je dus met vliegtuig weg wil. willen ze dus ook verder vooruit in de tijd kunnen kijken.. dieper in de tijd vooruit om te kunnen voorspellen waar iemand heen wil. Anticiperen. Het liefste willen ze in je hoofd gaan kruipen om te weten waar je voorkeur naar uitgaat of wat je wil gaan doen in de toekomst. Laat ze optiefen. Zit je in de bijstand of een andere kwetsbare groep, en je wil ergens naar toe wat leuk is dan willen ze dus in de toekomst dus dit ook kunnen voorspellen en verbieden. Lijkt wel china met hun verzamel data drift en voorspellings AI drift. Tis zo duidelijk als een klontje...
31-01-2019, 16:20 door Anoniem
Door Bladie:
Door Anoniem:Voorlopig hebben we in Nederland met van de Roverheid te vrezen dan van 'terroristen'.
Wat een onzin.
Dat is jouw perceptie. Het is juist naief en onzin als je dit bagataliseert, maar goed iedereen mag een mening hebben.
31-01-2019, 16:47 door SPer
Door Anoniem: "als belangrijkste doel terrorisme'... en dan blijkt weer een jaar later dat er alleen mensen met openstaande bekeuringen worden gevangen. terrorisme? welk terrorisme... de enige terreur die wij in Nederland ondervinden komt van onze eigen overheid. tijd voor een robin hood.
Zover ik weet wordt je al aangehouden als je een stuwmeer aan openstaande bekeuringen hebt. Dit rolt er uit bij de paspoort controle…..
31-01-2019, 16:54 door SPer - Bijgewerkt: 31-01-2019, 16:55
Door Bladie:
Door Anoniem:Voorlopig hebben we in Nederland met van de Roverheid te vrezen dan van 'terroristen'.
Wat een onzin.
Vergeten dat de overheid , in casu de gemeente mensen heeft laten werken met producten die chroom-VI bevatten. Granaat die ongepland afgaat in Afganistan omdat een slechte serie is . Militairen uitzenden en de gezondheidskalchten in eerste instantie negeren .(Burnpits) enz.

Op dit moment, zijn er, zover ik weet in NL nog geen doden gevallen door terrorisme.

Ik ben het wel met je eens dat de opmerking over Roverheid wat ver gaat, maar diezelfde (R)overheid heeft ook nogal wat boter op hun hoofd.
31-01-2019, 17:18 door karma4
Door Anoniem: ...
De natte droom van Erich Honecker.
Kijk die man had zeer fraaie overeenkomsten met privacy activisten. Hij had een ideaal en iedereen die het niet daar mee eens was moest goed Id gaten gehouden worden en bekeerd worden. Met jouw verwijzing zeg je dat zijn methoden voorstaat zolang het maar jouw idealen zijn.
31-01-2019, 19:14 door Anoniem
Ik mis het kinder porno argument in de benedering of vindt deze minister dit minder belangrijk?
31-01-2019, 20:14 door karma4
Door spatieman: gebeurd dit niet al ?
oh wacht, die gegevens gaan naar de US of Hahahahaha.
Het zou al jaren actief moeten zijn. https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/police-cooperation/information-exchange/pnr_en Weinig meer dan dat je je vooraf meld en dan ter plekke gecontroleerd of het klopt.
Met een vliegtuig gaat de reis als sinds jaar en dag op naam. Je kan geen kaartje doorverkopen.
Internationaal visa moet je echt op tijd zijn anders is het linea recta terug. Vrij reizen is allen voor schengen binnen de eu. Het VK heeft nooit daarin meegedaan.
31-01-2019, 20:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik mis het kinder porno argument in de benedering of vindt deze minister dit minder belangrijk?

Dat is wel erg onder de gordl trappen!

De overheid heeft iets wat jij en ik niet hebben: opsporingsbevoegdheid. (Ik mis het overigens niet.)

Daar moeten ze zorgvuldig mee omgan. Wat ook prima is zolang het gebeurt in het belamg van de gemeenschap. De openbare orde. Maar niet botweg uit het belang van de staat. De staat hoort dienstbaar te zijn aan haar onderdanen. Andersom is uit de tijd. Je bent geen klant van de staat. Dat denken wat veel mensen helaas. Ik betaal er toch voor..... helass zijn er ook veel politici die daarop spelen. En hun verantwoordelijkheden vergeten. Terwijl ze geweldige wachtgelden krijgen.
31-01-2019, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bladie:
Door Anoniem:Voorlopig hebben we in Nederland met van de Roverheid te vrezen dan van 'terroristen'.
Wat een onzin.
Dat is jouw perceptie. Het is juist naief en onzin als je dit bagataliseert, maar goed iedereen mag een mening hebben.

We hebben juist meer van de milieu bewegingen te vrezen,die steeds radicaler worden,en je zelfs
de schuld geven als je wat ongezonds eet,omdat je dan het milieu teveel schade toebrengt,
want ze poepen in hun broek van angst,van wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst.

We betalen nu met zijn allen dit jaar extra milieu taxen = hogere energie prijzen,meer afvalstoffenhevingen en
ga zo maar verder.

Gestart in het verleden door

UK - Margaret Thatcher,USA - Al Gore, "man made global warming"
EU - EU - Brussel,

15 jaar of meer zijn we al bezig om alles energie-zuinig te krijgen,en om nog meer te moeten inleveren,
ten goede aan het milieu en dus nog minder mogen als burger want anders een tik op je vingers van de milieu-beweging,
in en om het huis energie-zuinig en nog meer,en zonnepanelen en nog meer windmolens,
en wat krijg je nu als dank voor al die moeite en beperkingen,nog meer milieu hevingen.

Jaap Ezel
31-01-2019, 21:48 door Anoniem
Door Anoniem: Ach er wordt al zoveel bewaard,waarom nu nog meer onzinnige dingen erbij. Privacy bestaat gewoon steeds minder. Er wordt steeds meer erop ingespeeld dat ons recht op privacy ons steeds meer wordt ontnomen .


Ach ja we zijn zulke nl slappelingen die alles maar relativeren,en naief zijn,
wij zijn zo lief het nuchtere volk,straks stemmen we gewoon weer vvd,
want ik heb toch genoeg geld op de bank,en woon niet in een probleemwijk.

Kijk eens naar de groningers,daar zit nog puur volk,dat vecht en niet de
slappe aftreksels in de meeste grote steden in nederland.

Vecht voor je recht,vecht voor je privacy,wil je in china wonen,ga dan naar china als je van hun systeem
of hun manier van leven houdt.

No-go panopticum.
01-02-2019, 08:07 door Anoniem
Dat de overheid extremisme en zware criminaliteit dient te bestrijden ben ik helemaal mee eens en daar komt de maar,,van weer een maar figuur..(zelfspot).

ik citeer "Er bestaan wel digitale systemen van externe leveranciers, maar met een eigen systeem is de gegevensbescherming optimaal gewaarborgd, aldus Grapperhaus (pdf)."

Deze zin klopt per definitie niet. Dit zou impliceren dat als het je eigen systeem is het optimaal gewaarborgd is. Met de nadruk op eigen.en optimaal. Ik denk dat minister Grapperhaus (met alle respect) dit soort uitspraken gewoon niet moet doen en dat meer moet overlaten aan de experts op dat gebied.

Hij creëert nu een vals gevoel van veiligheid en geloof mij maar geen enkel systeem is veilig zodra je het doel bent.Wie test dat dan wie geeft de garanties? Wie bouwt en onderhoudt het systeem? Wie audit die systemen? De overheid zelf?Waar zijn de functionele - en technische eisen? Waar zijn de definities van de te nemen security maatregelen en wie onderhoudt ze en bewaakt ze?

De slager keurt zijn eigen vlees?

Er zijn vele gaten te dichten en de crimineel hoeft er maar 1 te vinden.

Wat wel zou kloppen is als die zou zeggen dat de overheid dit zelf wil afhandelen maar ja dan heb je weer een conflict met aanbestedingsregels...,

Erg doorzichtig. Ja, ik ben wat gepikeerd.

Ik ben benieuwd of security council in ldam dit plaatst.
01-02-2019, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik mis het kinder porno argument in de benedering of vindt deze minister dit minder belangrijk?
Dat is wel erg onder de gordl trappen!
Mwa. Het is gewoon hetzelfde riedeltje. Er wordt weer een privacyhatende maatregel opgetuigd met als "argument" een paar steekwoorden uit een vast arsenaal. Dus dan rijst de (cynische, maar niet onterechte) vraag waarom ze deze selectie gemaakt hebben en de andere gebruikelijke steekwoorden thuisgelaten hebben.

De overheid heeft iets wat jij en ik niet hebben: opsporingsbevoegdheid. (Ik mis het overigens niet.)
Daar moeten ze zorgvuldig mee omgan.
En doen ze dat ook? Bijvoorbeeld dat ze aannemelijk kunnen maken dat wat ze nu weer willen niet alleen "wel handig" voor hun onderbezette en incapabele opsporingspoppetjes is, maar ook doelgericht en noodzakelijk. Vijf jaar alle gegevens van alle passagiers bewaren is nu niet werkelijk "doelgericht", meer een soort gemakszuchtig sleepnet, dus dan verwacht ik toch wel hele goede redenen waarom de maatregel "noodzakelijk" zou zijn, en die zie ik ook al niet.

Wat ook prima is zolang het gebeurt in het belamg van de gemeenschap. De openbare orde. Maar niet botweg uit het belang van de staat. De staat hoort dienstbaar te zijn aan haar onderdanen. Andersom is uit de tijd.
Gezien wat ze zelf doen is dat andersom juist heel erg bon ton. Volgens de overheid zelf dan.

Je bent geen klant van de staat. Dat denken wat veel mensen helaas. Ik betaal er toch voor.....
Mischien wordt het dan tijd dat we met z'n allen luider en duidelijker beter verwachten van onze politici en onze ambtenaren.

Dus zorg dat je briefjes kan schrijven en schrijf de overheid elke keer dat er iets je niet zint. En ga campagne voeren voor en stemmen op partijen die (nog) niet volzitten met incompetente beroepsplucheklevers.

helass zijn er ook veel politici die daarop spelen. En hun verantwoordelijkheden vergeten.
Dat is de bovenklasse der beroepspolitici: Hun "verantwoordelijkheid" is het volgende pluchekleefbaantje als je weggebonjourd wordt wegens abjecte competentie. Het gaat ze dus vooral om de schijn van iets doen, van een verkiesbare plaats binnenharken en van de vrindjes.

Terwijl ze geweldige wachtgelden krijgen.
Als je het even goed speelt hark je zo acht ton binnen. Bijvoorbeeld via het maximale wachtgeld tot je pensioen, als je lang genoeg in de kamer hebt gezeten en er precies goed op tijd uitstapt. (Uitzoekpuntje voor een regenachtige vrije dag: Wie haalde(n) zulke en vergelijkbare truukjes uit?)

Nog mooier wordt het als je na uitgekotst worden wegens wanbestuur en geldverspilling door je mede-gemeentedeelraadsleden en je wachtgeldvakantie weer teruggeschoven wordt in dezelfde raad door je eigen partij, die jou een "goed bestuurder" noemen. Weten we ook gelijk wat die partij van "goed bestuur" vindt. Neem vooral je corrupte vrindjes mee want je partij vindt het allemaal helemaal best.

En zo nog vele voorbeelden verder.
01-02-2019, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Bladie:
Door Anoniem:Voorlopig hebben we in Nederland met van de Roverheid te vrezen dan van 'terroristen'.
Wat een onzin.
Dat is jouw perceptie. Het is juist naief en onzin als je dit bagataliseert, maar goed iedereen mag een mening hebben.

We hebben juist meer van de milieu bewegingen te vrezen,die steeds radicaler worden,en je zelfs
de schuld geven als je wat ongezonds eet,omdat je dan het milieu teveel schade toebrengt,
want ze poepen in hun broek van angst,van wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst.

We betalen nu met zijn allen dit jaar extra milieu taxen = hogere energie prijzen,meer afvalstoffenhevingen en
ga zo maar verder.

Gestart in het verleden door

UK - Margaret Thatcher,USA - Al Gore, "man made global warming"
EU - EU - Brussel,

15 jaar of meer zijn we al bezig om alles energie-zuinig te krijgen,en om nog meer te moeten inleveren,
ten goede aan het milieu en dus nog minder mogen als burger want anders een tik op je vingers van de milieu-beweging,
in en om het huis energie-zuinig en nog meer,en zonnepanelen en nog meer windmolens,
en wat krijg je nu als dank voor al die moeite en beperkingen,nog meer milieu hevingen.

Jaap Ezel
Misschien zie ik het fout, maar het is de overheid die jouw geld wegpakt onder het mom " red het milieu ". FOUT. De overheid gebruikt dat geld om salarissen te betalen.
Die Milieu ridders die zich verenigingen en waar je zo tegen loopt te schoppen willen eigenlijk hetzelfde als ieder ander mens: " een gelukkig leven opbouwen, en niet te veel gezeur/gezijk".

Echter die mileuridders hebben gezien dat de overheid met de poet er van door gaat, en andere dingen doet als die ze beloofd hebben. Een goudmijn en lekker makkelijk want die domme burgers slikken toch alles voor zoete koek: Onder het mom van "Red het Mileu", of: "maak ons land sterk en innovatief blabla ", klop je ze gewoon geld uit.

Schop dus niet zomaar tegen die (vaak armere) milieu-ridders, maar tegen de stoelpoten van die Koene Graai-Ridders daar bij de overheid. Ze geven alleen om hun Haagse koffie, en dat hun stoel goed zit en ze een mooi hip kantoor hebben.
Af en toe charismatisch lullen en in goed overleg je oppositie collega even " Roosteren " :-), volgende week doet hij dat dan bij jouw... zo weer een maand zitgeld erbij.

Het milieu of wat er van over is... dat loopt ook al tegen zn houdhaarbeidsdatum aan. Dus ja het is echt niet uit de lucht gegrepen dat we het milieu belangrijk vinden.

We roeptoeteren echt niet zomaar. We geven gewoon om onze natuur en leefomgeving en privacy. Als eetgewoontes (lekker vleesje mm..) in jouw dagelijkse menu voorkomt, maar het zorgt wel een zware chemische belasting op de leefomgeving...en daar geeft niet iedereen evenveel om, dan ligt het in de lijn der verwachten, dat diegenen die dit mechanisme begrijpen je vroeg of laat aanspreken.

We willen gewoon een gezond, gelukkig leven in een schoon en mooi land.

Meer vragen we niet.

Milieu Ridder uit het zuiden.
03-02-2019, 09:38 door karma4
Door Anoniem: ….
We willen gewoon een gezond, gelukkig leven in een schoon en mooi land.
Meer vragen we niet.
Milieu Ridder uit het zuiden.

Dank u, zeer te waarderen..
03-02-2019, 18:28 door Anoniem
Ik heb het eerder gepost en blijf het posten: angst regeert!
Makke schapen zijn wij, we blaten een hoop maar we doen niks. De regering liegt glashard. Maar ja, als je de veiligsheidleugen maar groot genoeg maakt ,dan gaan mensen het vanzellf geloven. Ook een oud trucje van regeringen. Zolang we niet op de barricaden gaan hoef je hier of elders niet zo "boos" te reageren. Het interessert je niks of niet genoeg. Anders deed je er wel wat aan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.