image

Gemeente Amsterdam gaat BOA's van bodycam voorzien

woensdag 6 februari 2019, 15:19 door Redactie, 11 reacties

De gemeente Amsterdam gaat deze zomer honderd buitengewone opsporingsambtenaren (BOA's) van een bodycam voorzien, zo heeft de gemeente via de eigen website bekendgemaakt. Uiteindelijk zullen alle handhavers op straat over een bodycam beschikken.

Burgemeester Halsema heeft de voorstellen besproken met vertegenwoordigers van verschillende vakbonden. Door de bodycams toe te zeggen komt Halsema tegemoet aan een wens van de BOA-vakbonden. Volgens de gemeente Amsterdam blijkt uit ervaringen in andere gemeenten dat de bodycam een positief effect heeft op het gedrag van burgers.

"Mensen op straat letten bewuster op hun gedrag als ze weten dat ze gefilmd worden. Uit de evaluatie van een proef met bodycams vorig jaar in Breda is gebleken dat het dragen van de bodycam ervoor zorgt dat conflicten minder snel uit de hand lopen. Ook voelen de BOA's zich veiliger", aldus de gemeente.

Deze zomer worden de eerste honderd buitengewone opsporingsambtenaren met een bodycam uitgerust. Naast camera's moet de gemeente ook in de bijbehorende ict investeren, zodat beelden kunnen worden opgeslagen en geanalyseerd. De uitbreiding van camera’s naar meer handhavers wordt gefaseerd ingevoerd, met tussentijdse evaluaties aan de gemeenteraad.

Reacties (11)
06-02-2019, 16:27 door karma4
Aam welke commerciële partij(en) gaat het uitbesteed worden?
06-02-2019, 17:23 door Anoniem
Voordeel is dat in geval van problemen er bewijs is.
Wel wordt iedereen ongevraagd gefilmd die niets verkeerd heeft gedaan.
Wat roept GDPR er eigenlijk over? Zie er namelijk geen noodzaak en opt-out / opt-in voor.
06-02-2019, 17:24 door [Account Verwijderd]
Vreemd, want nog niet zolang geleden werd er geroepen dat er geen budget voor was. Zie hier: https://www.at5.nl/artikelen/188518/voorlopig-geen-bodycams-voor-handhavers-vanwege-geldgebrek

Ik ben er uiteraard geen tegenstander van, maar mijn vraag is: waar komt het budget ineens vandaan?
06-02-2019, 17:47 door karma4 - Bijgewerkt: 06-02-2019, 18:27
Door Unix4: ...
Ik ben er uiteraard geen tegenstander van, maar mijn vraag is: waar komt het budget ineens vandaan?
Er staat dat het college zegt dat er te weinig geld zou zijn.
Dat wil niet zeggen dat het echt zo is. Een miljoen dat is voor Amsterdam wat zakgeld. Per boa 10.000 euro, dat komt wel uit met de schade anders veroorzaakt door overlastgevers.
Boa's vallen onder de gemeente, niet de politie. Welke andere handhavers valken nog meer onder de gemeente?

Eens kijken naar ICT en financiën. https://ibestuur.nl/nieuws/amsterdamse-ict-vijf-jaar-later "Key2Belastingen, een SaaS-oplossing. Flippo: “Met zo’n uitbesteding snijdt het mes aan twee kanten; je bent ook van het uitvoerend beheer en onderhoud af. ..
• Alle 18.000 werkplekken zijn geschikt voor de Amsterdamse Digitale Werkomgeving.
• Het gemeentelijk netwerk is vernieuwd en deels uitbesteed.
• Datacenterconsolidatie: van 50 naar 2.
• Applicatierationalisatie: van 5.931 applicaties naar 1.866.
• 103 decentrale ICT-medewerkers zijn ondergebracht bij de centrale ICT-afdeling.
• Beheersing programmakosten: € 1,1 miljoen lager dan begroot.
• Bezuinigingstaakstelling: niet € 7 miljoen maar € 12,7 miljoen gerealiseerd aan structurele besparingen."

https://ibestuur.nl/nieuws/zo-uniek-is-lokale-belastingheffing-niet Let op meerjarencontract met Centric
"Het personeelsbestand van de dienst is gekrompen met zo’n 25 mensen.

We hebben er in de loop der jaren enorm veel omheen gebouwd, ook in Access en Excel. Bijvoorbeeld om allerlei koppelvlakken met basisregistraties of onderdelen als DigiD te maken. Die uitbreidingen waren vaak slecht gedocumenteerd en gebouwd door veel verschillende mensen. Eén grote spaghetti dus."

25 mensen voor een manager is dat 3 miljoen per jaar. een foutje met twee nullen en boven een miljoen kwijt.
Typisch herkenbaar dat zelf programmeren met eigen "shadow-ict" benaderingen. Net zoals dat aantal datacenters. Met 18.000 werkplekken is het groter dan Munchen terwijl de stad kleiner is, ruimte voor meer bezuinigingen.

Ik vraag me wel af of die verwerkersovereenkomst met centric to the point is. Externe koppelingen personen bsn etc.
06-02-2019, 17:59 door Anoniem
Door Unix4: Vreemd, want nog niet zolang geleden werd er geroepen dat er geen budget voor was. Zie hier: https://www.at5.nl/artikelen/188518/voorlopig-geen-bodycams-voor-handhavers-vanwege-geldgebrek
Nieuw boekjaar?
06-02-2019, 20:37 door Anoniem
De Bodycam zal "defect'' zijn precies op het moment dat de BOA iets fout doet
06-02-2019, 21:10 door Anoniem
Hoeveel verschillende soorten en smaken "handhavers" hebben we nou helemaal?

Leuk hoor, dat rent-a-cop BOA-verhaal, maar ergens doet het ook wel gewoon af aan de geloofwaardigheid van het gezag.

Apropos, zag net dat ambulancepersoneel kleding in foeilelijk blauw krijgt, sans dat veel te populaire ooguitstekend geel. Als nu blijkt dat dat incidentjes tegen ambulancepersoneel verminderd, is het dan niet eens tijd om de rest ook wat minder aggressief-gekleurd te kleden? Dan heb je die bodycams ook weer minder nodig. Toch weer beeldmateriaal wat bekeken moet worden en waar ook weer op gepast moet worden vanwege privacy enzo.
07-02-2019, 01:11 door Anoniem
Veiligheid gaat boven privacy.

Systemen en slimme devices worden dus nu ingezet om het gedrag van de burger te veranderen,
en dus af te dwingen,jij bent een keurig burger,jij mag geen fouten meer maken,of een foute reactie
of emotie hebben,want deze boa-ambtenaar geeft jou aan en je kan naar de rechter,de rechter bekijkt de beelden
en tikt jou op de vingers,de boa-ambtenaar hoeft niet eens met je praten,alles gaat via systemen nu.

Welkom in nederland panopticum 2019

China here we come
07-02-2019, 19:46 door karma4
Door Anoniem: Veiligheid gaat boven privacy. ….
Je hebt gelijk, alleen gaat het om de veiligheid van de boa's. Die worden persoonlijk fysiek en mentaal aangevallen en dat gaat onder het mom van privacy. Boa's zijn geen mensen?
07-02-2019, 20:01 door Anoniem
BOA,s ,80 procent heeft geen sociale vaardigheden,als ze daar eens investeerden.
08-02-2019, 23:54 door Anoniem
Boa's zijn geen mensen?
Nee. Het zijn de mislukten van de maatschappij, die zelfs bij politie en/of leger geen kans maken. Feitelijk zouden ze thuishoren onder de WSW, maar die wet is afgeschaft in het kader van bezuinigingen. En omdat ze er toch iets mee moeten, hebben ze er maar boa's van gemaakt.

Zelfs in een boek van Hendrik Groen (bejaarde in een verzorgingshuis in 020) wordt er melding van gemaakt: als er rottigheid is, zijn de boa's in geen velden of wegen te bekennen, die patrouilleren dan "toevallig" in een ander gedeelte van de stad, waar het rustiger is.

Zie ook 20:01. Groot gelijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.